Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: To skruk  (Læst 3315 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
To skruk
« Dato: 16 Marts , 2019, 11:00 »
Hej.
Mit første hønsehold. Alting prøves for første gang....

Lige nu har jeg to høns der ligger skruk i den samme redekasse på de samme æg.

Hvordan skal jeg forholde mig til det. Den ene lagde sig ca en uge efter den første. De ligger helt tæt og virker ikke uvenner. Men vil de blive det senere? Når der kommer kyllinger.

Glæder mig til at høre hvad I har af erfaringer.

Mvh Malou
0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: To skruk
« Svar #1 Dato: 16 Marts , 2019, 16:19 »
Jeg har prøvet det flere gange. Den ene gang gik det fint, de 2 kyllinger der kom ud af det, blev passet af begge høns i lang tid. Så forlod den ene familien og den anden gjorde arbejdet færdig.

En anden gang moslede de sådan rundt, at halvdelen af æggene gik til. Og da resten klækkede, lykkedes det for dem at mase 2 kyllinger ihjel.

Men jeg har ikke oplevet, at de er blevet uvenner.

Hvis hønsene ikke er for store og de har god plads hvor de ruger, så lad dem ligge. Ellers ville jeg prøve at skille dem ad, senest når æggene klækker.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: To skruk
« Svar #2 Dato: 16 Marts , 2019, 18:48 »


Jeg har ikke selv prøvet at have to skrukhøns, men som jeg forstår det, så skal du (selvfølgelig  ;D) sørge for, at når du skiller hønsene, skal de have halvdelen af æggene hver.

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: To skruk
« Svar #3 Dato: 16 Marts , 2019, 18:55 »
Hej.
Mit første hønsehold. Alting prøves for første gang....

Lige nu har jeg to høns der ligger skruk i den samme redekasse på de samme æg.

Hvordan skal jeg forholde mig til det. Den ene lagde sig ca en uge efter den første. De ligger helt tæt og virker ikke uvenner. Men vil de blive det senere? Når der kommer kyllinger.

Glæder mig til at høre hvad I har af erfaringer.

Mvh Malou

Vær opmærksom på, at høne nr. 2 sikkert lægger æg, og de vil klækkes senere end de andre, og det betyder, at hønsene forlængst har forladt reden med de første kyllinger.
Du bør mærke de æg som nu ligger i reden, og fjerne alle de æg som kommer til.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: To skruk
« Svar #4 Dato: 16 Marts , 2019, 22:12 »
Det kan gå begge veje,  jeg har haft tre høner, der passede en lille flok kyllinger i fællesskab, kyllingerne betragtede alle tre som "mor". Jeg har også haft to, som ganske vist ikke lå sammen og rugede, men de fik en stor flok kyllinger hver samtidig; den ene skurk gennembankede den anden, så hun lignede en bokser, der havde fået seriøse bank, et øje lukket og noget medtaget, hun kom sig og passede sine kyllinger godt, men jeg var nødt til at lukke dem i hver sin gård, og de første dage, var den sårede høne ikke meget bevendt, jeg holdt hende og kyllingerne inde, sørgede for at der var foder og vand, kyllingerne spiste fint og søgte selv ind under hønen, når de skulle varme.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: To skruk
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2019, 09:37 »
Sidste år havde jeg også to skrukker samtidig den en førstegangs skruk den anden andenrangs skruk og kyllinge mor. Førstegangs skrukken lagde sig 11/2 uge før og lå på 7 æg da den anden så lagde sig tænkte jeg at de måtte dele om de æg. Så hun fik snydeæg indtil de begyndte st klægge. Så røg 3 under andengangsskrukken. De lå også sammen men hold da op hun blev en drage og ville stjæle alle 6 kyllinger og jagtede førstegangs moren ud... så blev de delt op- bare med en plade mellem kyllingerne men hønsene ku nåde komme ind til hinanden og ud- så faldt der ro på da de jo ikke kunne samles et’ sted. Sådan gik de 2-3 dage før de fik udgang til haven ig gården og så var alt ok de 2 hønemødre gik sammen og passede sammen og på skift kyllingerne. Efter 4 uger gik 2 gangs skrukken fra kyllingerne og den anden passede dem jo faktisk til de blev 15-16 uger ca sov de under hendes udstrakte vinger på pinden☺️🐥🐓 så med lidt hjælp og holden øje så gik det godt her....
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: To skruk
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2019, 12:24 »
Det er rigtigt at det koster mange timers tilsyn at have to eller flere høner til at ruge i samme rede. Jeg havde det problem, at de ikke altid fandt den samme rede hver gang og så blev æggene kolde osv osv.

Så én af gangen er vist det bedste - tror jeg.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: To skruk
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2019, 10:32 »
Jeg synes også det giver mere bøvl end ro. havde tre skrukker på et tidspunkt i samme hus, men med tre forskellige reder. De kartede rundt mellem rederne og så blev nogle af æggene kolde, fordi der pludselig lå to høner i samme rede osv. Kun halvdelen af æggene klækkede dengang. Og de "stjal" kyllinger i et væk fra hinanden. Så det var noget værre rod. Har dog også oplevet to der delte om kyllingerne. Den ene havde ruget dem ud, og den anden blev skruk få dage før kyllingerne skulle klække. og da jeg ikke havde plads til flere kyllinger, fik skruk to, lidt af den førstes kyllinger. Jeg havde tænkt at de skulle gå hver for sig, men de fandt sammen udendørs og endte med at dele alle kyllingerne. Det var ret nuttet  :D

Nå men, jeg ville dele æggene og give dem hver deres rede i hver deres skrukbur hvis overhovedet muligt. Måske de kan gå sammen, når kyllingerne er blevet 1-2 uger gamle og ved hvem der er deres mor... men der risikerer man også at den ene 8eller begge) er en drage - og hakker alle kyllinger der ikke er hendes egne...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster