Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er hun syg?????  (Læst 5779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Er hun syg?????
« Dato: 10 Januar , 2017, 14:12 »
Jeg har nu spurgt flere hønseejer, men jeg er nød til at spørge herinde også:

Jeg har 1 høne der putter sig, går alene, hun spiser og drikker fint - jeg troede først det var noget der sad i "halsen" på hende der var forkert, men nu de sidste par dage har jeg masseret hende og intet ser forkert ud - UD OVER at hun næsten ikke har noget kød på brystet.

Hun er mega tynd og normalt - på en slagtet kylling(høne) kan man ikke mærke brystbenet - men på hende her er det mega tydeligt - jeg kan direkte tage fat om "brusten" hvor der normalt skal sidde kød (alm høne)

Jeg ved godt at mine Maggi-høns ikke er spise høns (hybrid) men så tynd er de andre altså ikke på brystet.

Er hun syg? skal jeg aflive hende?

Som tidligere skrevet - så spiser hun fint, - hende røde dims på hovedet er meget lys - i forhold til de andre 5 høns - hendes fjerpragt er fin - ingen utøj - jeg har virkelig læst og læst og læst alle mulige tænkeligt om denne høne - men jeg kan simpelhen ikke finde årsagen til at hun ikke har noget "kød" på brystet.

Billede kommer senere i dag

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er hun syg?????
« Svar #1 Dato: 10 Januar , 2017, 16:40 »
Nogen gange lader hønsene som om de spiser for at skjule at de er syge. Prøv evt at se om hun rent faktisk spiser det hun samler op. Det har snydt mig et par gange indtil det gik op for mig at det var et skuespil.
Kan hun have orm? Er kroen fast og fyldt når hun går til ro om aftenen?

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #2 Dato: 10 Januar , 2017, 16:55 »
hun spiser - helt sikkert - jeg har stået der og kigget mens hun spiste - de andre var lukket ud i hønsegården -

Jeg har kigget - efter orm - men kan ikke finde ud af om jeg har tjekket rigtigt.

Kroen?

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Er hun syg?????
« Svar #3 Dato: 11 Januar , 2017, 09:18 »
Prøv evt at se i Leksikon -sygdomme- sur kro. Det er en led tilstand hvor hønen sulter ihjel. Man kan nogle gange massere det væk eller være heldig at hønen kaster op - og uheldig at den bliver kvalt af opkastet. Synes dog at det har en tendens til at vende tilbage.

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #4 Dato: 11 Januar , 2017, 15:38 »
Dit link virker ikke - men det er det jeg har på fornemmelsen at hun har - MEN igen - jeg massere hende hver dag - hun spiser og drikker - og ja så lægger hun æg - hvor smertefuldt er det? for hønen - for på mig gør det ondt at se - men henden hoved"Kam" er begyndt at blive rød igen - som de andre.

Jeg har de sidst par dage virkelig overvejet øksen - netop fordi min høne ikke kan tale og fortælle om den er helt gal - eller om det "bare lige er nu" - men det er nok noget med hendes kro - for det er sidste udvej jeg kan se.

Kan man evt mærke sig frem til Kro? for hun nyder at blive masseret og "bøvser" når jeg gør det

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Er hun syg?????
« Svar #5 Dato: 11 Januar , 2017, 16:53 »
Hej. Tror bare det var en henvisning til dette.... Øverst på denne hjemmeside  forum står en hel række af forskellige sider/ muligheder.
 - Hjem  Forum  Leksikon  Galleri mm.
Her trykker du på "leksikon" og derefter på "sygdomme"  så kommer en liste med forskellige sygdomme...tryk på  "sur kro" 
Mvh Majbritt 😊👌
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #6 Dato: 11 Januar , 2017, 18:40 »
sur kro - siger den ikke virker - heller ikke når jeg kigger i leksikon :-( - men jeg har googlet det - og hendes afføring er "normal" - hun spiser med største fornøjelse i dag - drikker og hendes røde kam på hovedet er igen rød - men hun er meget tynd på brystet i forhold til de andre høns jeg har.

Jeg prøver om jeg kan lægge billeder ind

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #9 Dato: 11 Januar , 2017, 18:51 »
http://fjerkrae.dk/cpg1416/displayimage.php?pid=24835&fullsize=1

På dette billede er hun 3 høne fra venstre side

Men en syg høne - Ville hun stadig lægge æg? - altså hvis det er kroen - så burde hun jo egenligt ikke få mad nok?!?

eller

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er hun syg?????
« Svar #10 Dato: 11 Januar , 2017, 19:59 »
En syg høne lægger ikke æg og din høne må få nok at spise til både at opretholde livet og lægge æg.
Jeg har selv Isa'er i min flok og selv om de er kodet til at lægge æg næsten uanset hvad, så stopper de altså æglægningen, hvis de bliver syge og under fældeperioden. Flere af mine unge Isa'er har meget markante brystben, man næsten kan skære sig på og virker tyndere end andre, men det har aldrig indikeret sygdom, når de ellers har normal adfærd.
Jeg forstår egentlig ikke, hvorfor I tænker, at hønen har sur kro, da man aldrig er i tvivl, hvis dette er tilfældet. Er kroen sur, vil den være ballonagtig at se på og føles 'svampet'. Hønen vil desuden lugte grimt fra næbbet og væske vil sive ud af næbbet, hvis man masserer eller trykker på kroen.
Sur kro er sjældent en lidelse i sig selv, men et symptom på en alvorlig bagvedliggende sygdom, hvor den sure kro viser sig sidst i sygdomforløbet, hvor organerne begynder at sætte ud - fordøjelsen går i stå og væskeindtag bliver stående i kroen.
Hvad enten den sure kro skyldes alvorlig sygdom i et organ i kroppen eller er en lidelse i sig selv, så vil hønen være meget mærket, nedstemt og syg. Sur kro kan ikke være en kronisk lidelse, som hønen kan leve med.

I dit første indlæg her i tråden skriver du, at hønen putter sig - det er ikke normal adfærd. Ud over dette med at hun putter sig, mener jeg ikke, der er noget, der tyder på, at hønen er syg. Hvordan har hun det med resten af flokken?
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2017, 05:17 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #11 Dato: 12 Januar , 2017, 09:11 »
Hej Helle K!

Som jeg ser det, når jeg går ved hønsene - så er hun ofte den eneste der går alene - hun er sjælden "inde" i flokken - hun er kun sammen med dem når jeg kommer med maden - så er de alle samlet - de andre hakker efter hende - når de spiser - men ellers går hun for sig selv - hende råde dims på toppen er fin rød igen nu - og jeg ved hun spiser og drikker, fordi jeg har holdt øje med det når jeg har fodret - hun leger i gården - lægger sig, ruller - "vasker" sig - så ud over at hun putter sig - så er der intet unormalt at se på hende frem for de andre og jo hun lægger æg - hun har pels/fjer som de andre - hverken mere eller mindre - var det mon bare pgs kulden vi lige har haft? for efter jeg dækkede deres åbne hønsegård/hus af med pressenning - så har hun ændret adfærd.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er hun syg?????
« Svar #12 Dato: 12 Januar , 2017, 12:43 »
Hendes tiltagende røde kam er også fine tegn på, at hun fysisk ikke fejler noget. Rigtig mange høner har meget blege kamme om vinteren og det er netop i denne tiltagende lyse tid, at farven begynder at komme tilbage.

Jeg tror ikke, din høne er syg. Hun lyder til at være nederste høne i hierarkiet, men det behøver bestemt ikke betyde, at hun har et dårligt liv. Høns har forskellige personligheder og måske er hun lidt en enspænder, som jo fint nyder sine støvbade og roden i jorden og sikkert har det ok med at tulle rundt sådan lidt i periferien af flokken, hvor hun kan holde øje med alle.
Jeg fornemmer at kunne læse, at du bruger ret meget tid med dine høner og når hende her er glad for at blive taget op og nusset på maven, så bliv endelig ved med at give hende den alenetid med dig, som hun nyder. Jeg har selv et par stykker, som kommer spænende for at få deres daglige nussetur, når jeg sætter mig i hønsehuset eller i haven - de høns som kan lide at blive nusset på, fortsætter som regel med denne adfærd resten af deres dage - dog minus i fældetiden, hvor kroppen gør ondt, mens de nye fjer vokser ud.

Du slutter af med at skrive, at hønen ikke putter sig eller skutter sig mere, efter du har skærmet deres hus/går af med presenning og det viser jo med tydelighed, at hun har frosset før. Det siges ofte, at høns ikke kan fryse - det passer ikke. Høns fryser skam, hvis det er meget koldt, men deres fjer/dundragt er rigtig god til at holde på varmen. Blæser det derimod ind alle steder, hvor hønsene lever, så kan det ende galt. Høns skal have steder, hvor de kan være i læ og deres sovested skal være i læ og tørt.
« Senest Redigeret: 12 Januar , 2017, 12:45 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Amagiteam

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Sv: Er hun syg?????
« Svar #13 Dato: 13 Januar , 2017, 11:06 »
Hej Helle K!

Mange tak for dit svar - det glæder mig at læse at jeg prøver at gøre det rigtig - som 1 gangs hønseejer.

Jeg nusser om de høns der vil - hende her er lidt en "outsider" og jeg tror det har hjulpet at hun får lidt ekstra opmærksomhed - min datter har taget hende til sig - og hønen nusses alt det den gider.

Ja jeg bruger meget tid hos mine høns - jeg syntes det er vildt hyggeligt og rigtig sjovt at være hos dem - se deres adfærd - høre deres goggen - det er simpelhen dagenes højdepunkter at gå over til dem - og nyde "roen" de giver mig.

Jeg har dækket deres "åbne" hønsehus af med halmballer - 1 side er åben - og derefter 3 mure - som i en løsdrift til heste. - og halmen gør at de ikke blæser direkte ind til dem - og presenningen lukker så af ved døren/lågen ind til dem - jeg har igen været igang derover, da jeg har nogle katte - som snildt kan smutte ind til hønsene og det vil jeg simpelhen ikke have

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Er hun syg?????
« Svar #14 Dato: 13 Januar , 2017, 14:37 »
Det lyder i hvert fald til, at dine høns har det rigtig godt og det er dejligt, at du er obs og spørger om råd, når/hvis du er i tvivl om en hønes velbefindende /o

Jeg er næsten sikker på, at hende her, som din bekymring har drejet sig om er fin og rask - hun ser bestemt sådan ud

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14