Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit nye hønsehus  (Læst 14584 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #15 Dato: 13 April , 2016, 17:43 »
Havde samme tanker som dig Finn, både med 2 lemme og opdeling. Også at man evt. kunne dele op i 2 stammer, hvis man skulle have lyst.
Men jeg tror jeg går efter noget der minder om 2x2,4 meter i stedet for :)

Sendt fra min D6603 med Tapatalk

1.6 Sølvgrå Sussex

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #16 Dato: 20 April , 2016, 09:23 »
Hvad siger den generelle erfaring med at bruge OSB3 plader til beklædning af hønsehuset?
F.eks. denne: http://shop.bygma.dk/shop/osb-3-15-20905p.html
Pladen får jo ikke direkte jordkontakt (10-15 cm. over jorden), og den bliver også behandlet med maling.
1.6 Sølvgrå Sussex

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #17 Dato: 21 April , 2016, 17:00 »
Jeg TROR jeg har en redekasse og et gulv i det materiale. Meget ruflet i overfladen? Det er meget holdbart - har en mindre plade liggende over en møgspand - udendørs året rundt - og den fejler intet efter tre år. Jeg har været lidt betænkelig ved den ruflede overflade mht om utøj kunne gemme sig. Det kan være svært at gøre det rigtig rent og selv flere lag maling løser ikke problemet. Skidt samler sig i alle de små hjørner - men som sagt - er ikke sikkert at det er samme type plade. Vi fik denne hos naboen, der havde den fra Vestas. Så vidt jeg husker kan de købes ret billigt herfra - da de kun bruges een gang og så kasseres. Men man skal vist kende een, der kender een der .... Noget vi bruger herude i vandkanten.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #18 Dato: 21 April , 2016, 22:33 »
Jeg har haft indvendig beklædning af vægge og loft i et redskabsskur, af OSB-plader. Til det formål var de fine.
Men ud fra hvad jeg har læst om utøj og riflede overflader på det her forum, vil jeg ikke bruge dem i et hønsehus. De sluger i øvrigt rigtig meget maling.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #19 Dato: 21 April , 2016, 23:46 »
Mht til form er det også smalt og aflangt her, med siddepinde på tværs i enden, som man siger.

Det er ret træls at der er så lidt plads at vende sig rundt på derinde med en skovlfuld hønsemøg f.eks. at jeg ramler ind i en væg.

Men det var noget med en bil der også skulle være plads til i garagen, syntes ægtefællen.
Som om der er noget vigtigere i verden end høns?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline renepaulsen

  • Bruger
  • Indlæg: 405
Sv: Mit nye hønsehus
« Svar #20 Dato: 05 December , 2016, 09:56 »
Mit projekt har desværre stået lidt stille, pga. diverse andre projekter der desværre var vigtigere, og meget nødvendige  /d
MEN.
Nu er jeg kommet lidt i gang, omend det bliver lidt anderledes end oprindeligt tænkt.
Jeg er nemlig begyndt at lave en permanent overdækket hønsegård pga. de nuværende regler.

Taget kommer til at se ud som følgende:

Det bliver udført med blikplader, da en kammerat havde nogle liggende han skulle af med :)

Jeg vil bygge huset i halvdelen af gården, så huset bliver 2 x 2,6 m. Jeg har skitseret det på nedenstående tegning:


Det er mit ønske at gården skal udvides også, når jeg når dertil. Dog bliver udvidelsen ikke overdækket i første omgang.
Jeg spekulerer dog lidt på om jeg måske skal hæve hønsehuset så højt at de kan bruge pladsen nedenunder?
Hvor højt skal det så hæves? 50 cm? 60 cm?
Problemet er at hvis gulvet bliver alt for højt, skal jeg gå duknakket inde i huset.
Hvad siger I?
Det er i øvrigt planen at hønsehuset isoleres! :)
1.6 Sølvgrå Sussex