Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkning  (Læst 10526 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Kalkning
« Dato: 20 ſeptember , 2009, 21:51 »
Nu må det være på tide, at jeg gør noget for at holde utøj for døren til hønsehuset.  Den sprøjtning, der blev foretaget af Rentokil, har været yderst effektiv; men den er kun effektiv i 6 uger, så nu er det NU.

Her kommer spørgsmålet:  Hvordan er blandingsforholdet mellem hydratkalk og vand, når det skal bruges til kalkning af inventar (pinde, reder) i hønsehuset?  Jeg regner med, at jeg nok skal bruge en liters penge.  Eller kan man købe det blandet?  (Det er garanteret et åndssvagt spørgsmål).

Jeg ved I har svaret derude, så hjælp venligst som sædvanlig.

 ??? ??? <+
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kalkning
« Svar #1 Dato: 20 ſeptember , 2009, 22:26 »
Der er ikke åndsvage spørgsmål. Kun åndsvage svar.
Jeg vil anbefale dig at køre til et byggemarked. Enten er der anvisning om blandingsforhold på embllagen, og ellers er jeg sikker på at nogle på byggemarkedet kan hjælpe dig med hvordan du skal gribe det an.
Der er ikke et endegyldigt svar som kan gives her da der sandsynligvis findes forskellige produkter som er blandet med vand i en eller anden grad allerede.
Så spørg dig til råds og husk hvad jeg skrev i første linie.

God fornøjelse og held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline Kemal Yasar

  • Bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Kalkning
« Svar #2 Dato: 20 ſeptember , 2009, 22:34 »
Hej

Jeg fik kalket mit hønsehus her i sommers med hydratkalk og jeg mener at blandningsforholdet 1:4.

Blandingenen bliver en smule tykkere en alm. mælk.

Det ser ikke ud af meget men når det tører bliver pænt hvidt at se på.

Håber det hjælper.
0,3 hvid / sort columbia dværg wyandotter
1,1 sølv randet dværg wyandotter

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Kalkning
« Svar #3 Dato: 20 ſeptember , 2009, 22:43 »
Nu bor jeg på en gammel bindingsværkgård i mere eller mindre hel tilstand. Alt murerarbejdet foregår med rene kalkmørtler og vi kalker ligeledes. Derfor har jeg altid en eller flere spande stående med kulekalk, som efter min overbevisning har de bedste egenskaber til at bevare og sikrer bygningerne. Men nu er et hønsehus jo typisk ikke noget der kræver kulekalk, som er lagret kalk og en del dyrere en stampet kalk, som er helt fint til at kalke hønsehuset med. Begge dele fås i 25 kg spande hvor kalken ligger i vand. Til normal hvidtning plejer jeg at blande sådan ca. en del kalkdej til seks- syv dele vand og røre det rundt af et par omgange. Men nu spørger du jo om hydratkalk som er tør kalk på pose, tror også det kun føres i 25 kg poser. Det er til gengæld noget fugtpåvirkeligt så med mindre du har et godt tørt sted du kan gemme det har det svært ved at holde sig. Problemet med de våde kalkdeje er at de ikke tåler frost, men ellers bliver de kun bedre med alderen.
Var det et svar? Måske ikke rigtigt, hvis jeg var dig og du har et frostfrit vinterrum så køb en spand våd stampet kalk, bland 1 del kalk til 5 dele vand, kalk og glæd dig over at du også har kalk til de næste par gange for lidt over hundrede kroner.

Rasmus

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kalkning
« Svar #4 Dato: 21 ſeptember , 2009, 10:32 »
Tak for jeres hurtige svar, jeg vil prøve et byggemarked, og hvis der ikke står noget om blandingsforhold, eller er små mængder opblandet, vil jeg følge Kemals råd med ca. 1:4.  Det lyder fornuftigt.
Jeg har ikke brug for store mængder, selv ikke hvis det er billigere på den måde.  Det er kun lige pinden og reden, der skal have en kalkning.  Selve huset er af metalplader, og gulvet er cement, så jeg tror ikke kalkning af det er mulig, det vil nok ikke binde på metal, tror jeg  ???.  Det er selvfølgelig rent gæt, jeg er helt på bar bund med viden om kalkning  :P.
 <E <I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Dorte B.

  • Bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Kalkning
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2009, 11:22 »
Jeg spøger så videre...
Kalkning??? Holder det utøj væk i hønsehuset?
Så vil jeg da kalke mit hus indvendigt, mens det er tomt og står og venter på at der måske kommer høns.
Dorte

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Kalkning
« Svar #6 Dato: 21 ſeptember , 2009, 12:20 »
Hej Dorte
Kald dræber hvad der måtte være af kryb (men krybet kan selvfølgelig sagtens flytte ind igen når kalken er tør). Man har kalket stalde indvendigt siden 'tidernes morgen' for at holde utøjet nede, så et godt gammelt gennemprøvet middel.
Jeg har altid kalket mit hønsehus indvendigt (både pinde redekasser og det hele) en gang om året både da det var træ og også nu det der pudset murværk. Jeg har en spand kulekalk på 25 kg og der er til maaaange år i den endnu.
@liski: sådan noget kalk binder på hvad som helst - det opdager man når man arbejder med det ;).
mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline viktor

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 220
Sv: Kalkning
« Svar #7 Dato: 21 ſeptember , 2009, 17:02 »
men pas lige på øjnene, det er ret kraftigt ætsende... måske er det den egenskab, der dræber utøjet?
1,5 tværstribet plymouth rock, 0,1 sussex, 0,1 hund

Offline liski

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 266
Sv: Kalkning
« Svar #8 Dato: 21 ſeptember , 2009, 17:12 »
Tak for gode råd og advarsler!  Jeg skal nok passe på, og jeg forsøger lige at kalke metalpladerne også - det kan kun pynte!  (Vi har ikke selv bygget hønsehuset, det var her, da vi flyttede ind).

*d

Liskis kalkedans!  ;D :P
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Kalkning
« Svar #9 Dato: 21 ſeptember , 2009, 19:30 »

Så vil jeg da kalke mit hus indvendigt, mens det er tomt og står og venter på at der måske kommer høns.
Dorte
Hvordan bærer du dig dog ad? Her går hønsene rundt og venter på at der bliver bygget flere huse ;D.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand