Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Rugemaskine nybegynder...?  (Læst 5383 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Rugemaskine nybegynder...?
« Dato: 14 April , 2014, 20:49 »
Hejsa
Er der nogen som kan fortælle mig hvorfor denne rugemaskine (se beskrivelse nedenfor) er så "billig"?? sammenlignet med andre maskiner på samme størrelse??

Jeg kender intet til rugemaskiner, da jeg aldrig har ejet en rugemaskine da jeg ruger med skruk både høns og ænder, men jeg har dette forår oplevet nogle ret ustabile skrukker, så jeg overvejer at supplere med en lille rugemaskine. Jeg laver kun kyllinger, gæslinger og ællinger til min families behov, så jeg skal ikke have en stor maskine. Det jeg vil bruge rugemaskinen til er f.eks. en backup til en ustabil skruk, således at jeg har et sted at redde æggene hen når min skruk hopper af reden efter 2 ugers rugning, eller et sted at starte æggene op, mens jeg venter på at skrukken ligger helt fast, således at æggene måske får den første uge i maskinen og derefter ind under skrukken. Eller der hvor jeg pludselig finder og køber de perfekte rugeæg og ikke har en skruk klar... så kan jeg klække kyllingerne/ællingerne i maskinen og derefter give dem til en af mine dygtige Sussex kyllinge-mødre, som gladeligt adopterer nyklækkede små /o

Tror I at nedenstående maskine kan dække mit behov? - og hvad tænker i generelt om maskinen??

    
Forhandlers beskrivelse:

023 Suro Eco 20
længde    43 cm
Bredde    24 cm
Højde    21 cm
Pris: 899,00 Antal: 4294967290    Antal:         
SURO ECO 20

Den mest sikre og alsidige rugemaskine i sin klasse.

En lille ventilator i maskinens top sikrer, at der altid er samme temperatur overalt i maskinen., og den kan derfor bruges til stort set alle typer æg.

Æggene sættes i en udtagelig ægbakke med justerbare skillerum, og de vendes semiautomatisk ved at vippe maskinen på trådbærerne.

Proportional, elektronisk temperaturstyring gør, at varme tilsættes med en afmålt styrke, og temperaturen varierer derfor stort set ikke.

Lavt strømforbrug:
Gennemsnitligt 25W (max. 48W)

Kapacitet:
24 Hønseæg
20 Andeæg - Kalkunæg
9-12 Gåseæg
40 Fasanæg
60 Vagtelæg - Agerhønseæg
    
kilde: http://www.danki.dk/Kategori/102
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Rugemaskine nybegynder...?
« Svar #1 Dato: 14 April , 2014, 22:02 »
Det ser ud til det er nogle fine og stabile rugemaskiner. Men tænker lidt om de er lidt for små..har du overvejet dem som Holstebrogården eller Venje sælger, dem med flamingokassen. De kan tage 48 æg,,og er fuldautomatisk..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Glatnak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
Sv: Rugemaskine nybegynder...?
« Svar #2 Dato: 14 April , 2014, 22:17 »
Det der giver en forskel på rugemaskinerne, er hvor meget de klarer selv og hvor meget du selv skal måle dig frem til.

Det der skal ske når æggene ruges ud (både under høne og maskine):
1. Rigtig temperatur - stabilt
2. Vending af æg
3. Den rigtige fugtighed.
4. Ændring af fugtighed i rugeforløbet og stopper vending af æg sidst i klækningen

Iflg. De data den du henviser til, så styrer den kun temperatur og semi automatisk vending- altså du skal selv ved at gøre noget ved rugemaskinen og ikke direkte vende hvert æg

Varenr 24 - King suro 20 styrer også fugt og vender automatisk - pris 2867 (fås i. England til under 2000 inkl Porto)

1 De billigste styrer kun temperatur, og man skal så selv vende æg og styre fugtighed med fornemmelse eller fugtmåler.
1+2 De mest udbredte (tror jeg) styrer temperatur og vender æggene selv, men man skal selv stoppe vending.
1+2+3 Så er der de avancerede som styrer temperatur, fugt og vender æggene.
1+2+3+4 Og endelig de meget avancerede som gør det hele inkl. At ændre fugtighed og stopper vending i løbet af klækningen.

Hvor meget rugemaskinen selv kan, påvirker prisen temmelig meget, hvor det store pris spring starter når den har fugtstyring.
Det er som regel ikke særlig stor pris forskel på om den kun styrer temperatur eller også vender æg
En flok store gule Orpington
1.0 Husbond
0.1 Viv
1.0 Knægt
0.1 Tøs
1.0 Maine Coon
0.1 Golden Retriever

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Rugemaskine nybegynder...?
« Svar #3 Dato: 14 April , 2014, 22:21 »
Det er en yderst favorabel pris for den maskine. Hvis altså ikke der er en fejl ved den angivne pris, ligesom ved lagerbeholdningen (jeg tvivler på at de har næsten 4,3 milliarder maskiner på lager).

Men du kan jo bestille den i god tro, og se om de vil levere til den pris.

I England hvor disse maskiner ofte kan anskaffes billegere end i DK fandt jeg samme maskine til GBP 170-180 plus forsendelse.

Nogle af R-Com's maskiner har behov for en kalibrering inden første rugning, men herefter er de meget stabile og driftsikre.
Mvh
Erik Andersen

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: Rugemaskine nybegynder...?
« Svar #4 Dato: 16 April , 2014, 17:30 »
Tak for alle jeres gode råd og anbefalinger vedr. rugemaskine indkøb.
Jeg er blevet en del klogere, så mange tak for hjælpen *o *o *o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Ysseven

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 40
Sv: Rugemaskine nybegynder...?
« Svar #5 Dato: 18 April , 2014, 00:36 »
Jeg har netop købt sådan en, og har haft mine moderløse andeæg i den i lidt over 2 døgn nu...

Jeg har (for min sjælefreds skyld) købt et lille hygrometer, så jeg kan følge med omkring fugtigheden, men temperaturen ligger stabilt.

For at have tjek på vendingerne, så har jeg lavet mig et skema i et regneark, hvor jeg holder styr på den del af projektet.

Lige bortset fra en lidt fnidret forklaring i brugsanvisningen, så har der ikke været noget at klage over - og de er nu ret flinke til at svare på spørgsmål, også ved 3. opkald.

Held & lykke.  :)
0,2 moskusænder
0,2 katte
0,0,1 gård-hittekilling (en rigtig dreng!)
1,1 kejserand - indtil ræven tog dem...
0,1,1 skånsk blomsterhøne
1,2 Sussex
0,1,16 dværghøns af blandet race