Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Grünleger høns fra Tyskland  (Læst 7442 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Grünleger høns fra Tyskland
« Dato: 09 Februar , 2010, 01:35 »
Hvis man googler "Grünleger" finder man oplysninger om nogen høns som kommer fra Tyskland - og som ordet siger lægger grønlige æg. Så vidt jeg kan forstå er det ikke en speciel race, men mere en hybrid eller blandingshøne, som alle er forskelle i farverne (måske lidt ligesom Skånske Blomsterhøns er forskellig i farverne), og som er fremkommet ved krydsning med Araucana + andre høns.

Men mit Tyske er nu ikke lige det allerbedste :-\

Er der nogle der kender disse høns og har vi noget tilsvarende i Danmark?

Den grønne farve på æggene går jeg ud fra er dominant - så kan man "bare" krydse en Araucana hane eller høns med en passende race, som f.eks. Skånske Blomsterhøns, og så få sin egen flotte unikke stamme "Grünlegere"?

Og bliver æggene så ved med at blive grønne i alt evighed?

Der må være mange af jer der får grønne æg der ved noget om dette.
Mvh

Claus

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Grünleger høns fra Tyskland
« Svar #1 Dato: 09 Februar , 2010, 06:48 »
Kan det være dem, man i USA kalder easter-egg-chickens? Det er også høns er ikke nærmere specificeret race, der lægger æg i blå og grønne nuancer.
Der er vel noget araucana i deres gener?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Grünleger høns fra Tyskland
« Svar #2 Dato: 09 Februar , 2010, 08:38 »
Det er krydsninger af araucana som du selv nævner, farven på ægget er dominant så vidt jeg husker men kan blive "tyndet ud" med tiden.

 De har også krydset maran og araucana æg og det giver olivengrønne æg.

Det er ikke racehøns, men blandninger af racer og de findes i mange forskellige typer.


Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Grünleger høns fra Tyskland
« Svar #3 Dato: 09 Februar , 2010, 10:04 »
Jeg tror sagtens at du kan lave din egen race, der lægger grønne æg. Problemet er de BLÅ æg. Vi har en enkelt krydsning maran/araucana. Den lægger olivengrønne æg, men de er turkis indvendigt. Jeg har hørt at den grønne del af farven nedarves kraftigt, men for at få turkisblå æg skal afstamningen være ren Araucana. Desværre har jeg flest til den grønne side, men da også et par, der lægger turkisblå æg. Men hvem?
Meeeeen, hvorfor krydse? Araucanaer er da også pæne /o. Og meget sjove ;D. De snakker mindst lige så meget som papegøjer.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Katja

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • med grøn ægge kullllller
Sv: Grünleger høns fra Tyskland
« Svar #4 Dato: 09 Februar , 2010, 11:23 »
Jeg har 3 krydsninger af Araucana, hanen er A og hønen var (den er det sværre på de evige hønsemarker) en hvid x-burhøne der lage meget store æg.
Disse krydsninger ligger æg på  58g og er startet for en lille måned siden, det er dem der er på mit profilbillede, de ægte Araucana æg er mere Stærk grønne i farven og mindre.
Nogle vil få hale andre ikke, men de må med streg under aldrig sælges som ægte Araucanaer. Det vil være synd for avlere af Araucanaer, at få sådan en krydsning ind, det er der flere der har prøvet, øv.
Utrolig flotte æg det må man sige.
Katja Arkesteijn    
0,2 Vildtfarvede Araucana
1,0. Barnevelder
0,3 gråstribet dv. Maran   
0,2 industri økohøns
0,1 skånske blomster,
0,1 dv. wyandotter
0,2 løvehovede blanding kanin
0,1 islanske heste
0,1 børne pony
1 mand
1,1 barn

Offline Kaffka

  • Bruger
  • Indlæg: 346
Sv: Grünleger høns fra Tyskland
« Svar #5 Dato: 09 Februar , 2010, 12:17 »
@ Lugovets
Kunne godt tænke mig at vide at når du skriver at nogen krydser Araucana hane på Maran høne, SKAL det så være Araucana hane på høne?

Kan man ikke krydse Maran hane på Araucana høne?

Er ikke ikke så meget inde i genetikken når man krydser forskellige racer

Dette fordi jeg absolut kun kan holde en hane (parcelhus have), og det skal altså indtil videre være min dejlige halvtamme kobberfarvede Maran.
Mvh

Claus