Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udrugning første gang  (Læst 1950 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

baggadap

  • Gæst
Hjælp til udrugning første gang
« Dato: 22 April , 2017, 10:44 »
Hej alle

Jeg har fået mulighed for at købe rugeæg til de dyr jeg gerne vil starte op med. Det bliver ca 20 hvid/sort Sussex.

Da jeg ikke har nogen erfaring med at ruge, tænker jeg det er for ricikabelt at jeg selv køber en maskine og prøver første gang (?)

Er der nogen der har tid/lyst til at ruge ud for mig - mod betaling naturligvis?
Hvis det er for meget besvær er det helt forståeligt, så bare sig fra :-)

Jeg bor mellem Randers og Viborg.

MVH Mathias

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hjælp til udrugning første gang
« Svar #1 Dato: 22 April , 2017, 20:31 »
Jeg tror godt, at du kan finde ud af at ruge ud selv.
En gang skal jo være den første. Læs om det og læs brugsanvisningen, det er faktisk ikke så svært.

Min rugemaskine er fra Harald Nyborg, og jeg har ruget både kyllinger og ællinger ud i den. Så det behøver heller ikke koste en formue.

Ville ellers gerne ruge for dig, men der er vist for langt. :)

baggadap

  • Gæst
Sv: Hjælp til udrugning første gang
« Svar #2 Dato: 22 April , 2017, 22:51 »
Tak for svar. Når du nu skriver så opmuntrende, så får jeg nu lyst til at prøve selv :) Maskinen skal jeg sikkert have uanset..

Offline Lisette

  • Bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Hjælp til udrugning første gang
« Svar #3 Dato: 23 April , 2017, 08:41 »
En god ide som begynder er at få en af de maskiner der både vipper æggene automatisk, og giver vand automatisk, så skal man ikke regne det ud og fedte med der selv. Jeg har selv sådan en, den var billig (tror vi bestilte den i England) og kræver bare at man læser vejledningen og trykker på knappen. Og vupti er der kyllinger  :laugh: mvh lisette

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Hjælp til udrugning første gang
« Svar #4 Dato: 23 April , 2017, 13:23 »
Enig med Lizette  :)

Jeg bruger selv Rcom-maskiner, og det er så let, at det nærmest ikke kan gå galt.
De er lidt dyrere end de gule kinesere/madam blå, men jeg synes altså også, at resultatet er tilsvarende bedre.
Og så er de rigtig lette at gøre rene, samt flytte rundt med, hvis det skulle være nødvendigt.

De kan købes hos Danki (www.danki.dk).
De kan også købes i udlandet lidt billigere
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess