Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?  (Læst 3771 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Dato: 13 Juni , 2018, 13:30 »
Har fået nogle dejlige høns i weekenden, og pt. går de i deres lukkede indhegning. Da jeg lige ville være sikker på de følte sig hjemme + kunne gå i hønsehuset til natten. Inden jeg bare slipper dem løs i vores store have. De er nemlig ikke sådan vildt tamme, og gik inde i én lade i deres indhegning så det med at gå 'ind' til natten var noget nyt for dem. Efter lidt hjælp den første aften, er de nu selv gået i seng, og jeg er ude hver dag med én lille håndfuld (dåse majs) som jeg fodre dem med rundt om mig, for de ture slet ikke komme mig nær i starten, men det tør de godt nu. Så længe der ingen hurtige bevægelser er, der skal forsat bygges noget tillid op.  /o

Mit spørgsmål er entelig hvor længe de skal være 'lukket inde' ?
Jeg vil jo så gerne have dem ud i haven, hvor de rigtig kan nippe og hakke i alt det grønt vi har. Og finde én masse god føde. Men det er ikke bare én lille have vi har  ::) (2ha og 4000kvm grøn have.) Vil være så ked af de løber hjemmefra. Selv tænker jeg min. 30 dage før jeg tør at slippe dem fri, har ingen erfaring med fritgående høns, de dværg silker jeg havde før gik i indhegnet have.

Haven er godt lukket af, med beplantning så jeg er ikke bange for de søger ud mod vejen, men nok mere mellem de træer der er plantet rundt om grunden som sørger for læ, og at de så smutter ud i kornmarken rundt omkring (som er vores egne/alt det brune på billede), da deres hus/går pt. er i bunden af vores have så vi kan nyde synet af dem fra vores stue/teresse.
« Senest Redigeret: 13 Juni , 2018, 13:40 Fra o0Zilla0o »
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #1 Dato: 13 Juni , 2018, 19:14 »
Hvis de er vant til at gå fra den lukkede indhegning og ind, så er det ikke så farligt. Start med at lukke dem ud sidst på eftermiddagen, så går de ikke så langt væk inden de skal ind for natten.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #2 Dato: 13 Juni , 2018, 19:44 »
Tak for dit svar Finn  /o
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2018, 13:26 »
Jeg ville vente lidt endnu. Et par uger nok. Mest pga jeres store dejlige have. Gør dem trygge og netop med majs vænne dem til at komme til dig. Så er det nemme at lokke en høne på afveje hjem igen. 🙈☺️☀️
Ja som fin skriver, luk dem ud en time el 2 før de plejer at gå til ro, her i starten. ☺️🌱
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #4 Dato: 21 Juni , 2018, 07:10 »
 /o Tak de er endnu ikke lukket ud, og er nu helt trygge når jeg kommer ud til dem. De banditter har vist lært, at jeg = majs. Og stimler så fint sammen op af hegnet når jeg går ud af døren og banker på dåsen.

Jeg giver det forsat lige ét par uger, og så glæder jeg mig til at de kan få glæde af vores store grønne have. :D
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #5 Dato: 22 Juni , 2018, 11:26 »
Du har ikke en rulle hegn på lager- så kunne de få en lille løbegård i haven - så kommer de lidt ud men stadig på begrænset plads...
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline o0Zilla0o

  • Bruger
  • Indlæg: 32
Sv: Nye høns, hvornår kan de slippes ud?
« Svar #6 Dato: 23 Juni , 2018, 14:46 »
Du har ikke en rulle hegn på lager- så kunne de få en lille løbegård i haven - så kommer de lidt ud men stadig på begrænset plads...

Den anordning er det de har nu, jeg har lukket haven af sådan her.  :laugh: Fordi vi simpelthen syntes de skal have det bedste, og ikke bare skal gå i deres hønsegård. Den har de faktisk mest fordi der er tag hende over så de har ét sted at kan søge læ når det regner hvis de ikke lige vil ind i selve hønsehuset.  ;D Den har aldrig været tiltænkt til 'at de skal være lukket inde'. Men omvendt er jeg jo også ked af de bare tøffer væk, mens alt forsat er nyt. Hehe, lidt hønemor er man vel.  ::)




De er nu så trygge ved os, at de kommer helt hen når der hygges med lidt majs.  /o
« Senest Redigeret: 23 Juni , 2018, 14:58 Fra o0Zilla0o »
1,1 Blå Brahma
0,1 Sølv sort/randet wyandot
0,1 Sort/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/hvid Columbia Brahma
0,1 Blå/randtegnet Orpington