Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: grønlægger høns skruk og flyvske  (Læst 5809 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
grønlægger høns skruk og flyvske
« Dato: 27 Juni , 2017, 16:37 »
Hej har  en grønlægger høne der er skruk , men har læst at de duer ikke til skruk?? nogen der har erfaring med det?

har en grønlægger høne mere som flyver over mit hegn??  hvad kan jeg gøre?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #1 Dato: 27 Juni , 2017, 17:33 »
En grønlægger er jo en blanding af flere racer - desuden sælges der vist også hybrider under det navn. Man kan ikke generelt sige, at en grønlægger ikke egner sig som skruk. Hybriderne er som regel fremragende skrukker, selv om hybridmodstanderne ynder at påstå det modsatte. Er din grønlægger en blandingshøne, så er hun sikkert også en ganske dygtig skruk - om man kan finde ud af det der med at ruge kyllinger ud og passe dem, det er nok individuelt. Jeg har en maran, der elsker sine æg, men slår sine kyllinger ihjel.
Nogle af de helt tunge racer kan vist være ret så klodsede skrukker, der ikke skal have alt for mange æg under.

Lette høns flyver udmærket, hvis de vil på den anden side af et hegn. Du skal sørge for, at der ikke er noget højt i nærheden af hegnet, som hønen kan bruge som afsæt. Hvor højt er det hegn?
Nogle vælger at klippe vingefjerene på den ene vinge, hvilket (for det meste) hæmmer hønens evne til at flyve
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #2 Dato: 27 Juni , 2017, 18:33 »
180cm det meste af vejen ,  160cm noget af vejen , og 160 er ikke noget problem for den, vil lige sige det er ikke min hønsegård , den er helt lukket med tråd over, det er et grønt område ude foran hønsegården, som jeg nogen genge lukker dem ud i , for der er ikke mere grønt i gården, men er lidt trælst, hvis jeg skal droppe det pga af en høne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #3 Dato: 27 Juni , 2017, 20:00 »
Hm - hvis hegnet er så højt, så må der næsten være noget i gården, hønen kan stå på for at kunne flyve over. hvis der er en kant øverst på hegnet, så bliver den brugt som "mellemlanding"
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #4 Dato: 16 Juli , 2017, 16:54 »
ok, har fjernet alt derinde, men så et andet spørgsmål, lægger en skruk høne æg??

Offline blower

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 13
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #5 Dato: 16 Juli , 2017, 19:34 »
Jeg har bruger et billigt fugle net over min gårde,det forhindre også rovfugle adgang.
Per
Bramaha Colombia sort og hvid 1.4.
sorte skovhøns 0.2.
Stribede skovhøns 0.2
Isa 0.3
Løbe ænder 4.
Moskusænder 1.2
Sachen 1.0
Kone 1 børn 1.1 barnebarn 0.2.
1 traktor.
1 Amerikanerbil.
Masser af ukrut i haven 100%.
Dræbersnegle er minimeret markant efter at der er kommet ænder til.

Offline anneke

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #6 Dato: 16 Juli , 2017, 20:07 »
Nej, en skrukhøne lægger ikke æg. Til gengæld elsker de andre høner at lægge æg i hendes rede.
mvh. Anneke
Barnevelder, moskusænder, svanegæs.

Offline kroellegris

  • Bruger
  • Indlæg: 40
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #7 Dato: 17 Juli , 2017, 20:47 »
Vi har haft en grønlægger, der lagde sig skruk mens vi havde æg i rugemaskine. Hun lå i 5 dage før hun fik de første kyllinger ud, og det gik super. Hun var en perfekt hønemor for dem ind til de var omkring 5,5 uger.
Forøvrigt hedder hun Froudini, da hun var ekspert i at komme ud af hønsegården. Vi valgte at klippe flyvefjerene på den ene vinge.

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #8 Dato: 17 Juli , 2017, 22:27 »
Jeg har også haft en udbryder. Kaldte hende Smut. Hun havde inspiceret laden fra gulv til loft, stalden overalt, siddet på samtlige maskiner, og jeg stoppede hende på vej ind i køkkenet.

Vi fandt ud af, at hun spadserede op ad en eternitplade, som danner læ i hønsenes udegård. Da vi satte hønsenet uden "overbrædt" ved siden af pladen, blev hun inde. Nu er hun blevet lidt ældre og mere sat, fået en bedre plads i hierarkiet, og selvom hun stadig er en kvik lille høne, der gerne vil en smuttur ud, bliver hun i hønsegården.

Så hvis du ikke direkte ser din høne flyve ud, har hun nok en smutvej. Og når hun kan finde ud, finder hun også hjem igen.


Offline janinna

  • Bruger
  • Indlæg: 93
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #9 Dato: 19 Juli , 2017, 16:22 »
ok ,  :)  hun har nu været skruk i 3-4 ugen, er det for sent at skaffe nogen æg til hende, eller hvad? kan vi evt holde hende skurk, ved at hun får lov til at beholde nogen af æggene?

Offline Alice

  • Bruger
  • Indlæg: 271
Sv: grønlægger høns skruk og flyvske
« Svar #10 Dato: 19 Juli , 2017, 18:56 »
Nej, hun skal have daggamle kyllinger. Dem vil hun til gengæld passe de næste mange uger.