Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Alder på gæs  (Læst 3878 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hereford1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Alder på gæs
« Dato: 21 November , 2017, 08:59 »
Jeg har et kuld gæslinger fra februar måned gående sammen med forældreparret. Alle gæssene er hvide.

Ungerne er vokset så meget hen over efteråret, at jeg ikke længere kan se forskel på dem og forældrene - der selvfølgelig ikke har ring på.

Er der nogen, der kan hjælpe med tips til, hvordan jeg finder ud af, hvem der er hvem? Og helst mens de er i levende live.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Alder på gæs
« Svar #1 Dato: 25 November , 2017, 21:40 »
Du burde kunne kende forældreparret på deres adfærd. Ungerne har endnu ikke dannet par, og vil derfor mere gå rundt som en blandet flok - mens forældrene mere eller mindre altid går sammen.

Din gamle gase vil temmelig sikkert gå forrest hen mod dig med sin gås bag sig, når du går hen mod dem. Jeg går ud fra, at de ikke er vant til at gå rundt sammen med dig, så de ikke opfatter dig som en af flokken - men at de heller ikke er panikangst for dig. De to voksne vil normalt være ledere af flokken og dem, der bestemmer, hvor flokken går hen.

Brug lidt tid på at observere dem, så burde det blive ret tydeligt, hvem der er par, og hvem der er klump. Håber, du finder ud af det!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat