Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Får I æg på denne årstid?  (Læst 5307 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Får I æg på denne årstid?
« Dato: 09 Januar , 2018, 12:35 »
Vi plejer egentligt at få okay med æg på denne årstid, i hvert fald nok til at vi kan holde vores egen familie på 4 kørende... men men men - i år er det godt nok blevet til meget meget lidt. Pt mellem 0 og 1 æg om dagen  /d. Pt har vi faktisk hele 30 høns, hvoraf de 14 er unghøner fra i sommers og jeg tror kun 3 af dem er kommet i æglægning. Så har vi 8 høner som er fra forrige år og ingen af dem er gået i æglægning efter fældning ??? Og de sidste er lidt hygge dværghøns som er 2-3 år, så dem forventer jeg mig ikke æg af på denne årstid.

Men de 18 høner som er enten unghøner eller fra forrige år havde jeg faktisk forventet ville give lidt æg her henover vinteren... Det er lidt forskellige racer og blandinger, men mest efter vores EA hane. Vi har lys i hønsehuset der tænder kl 04. og de spiser fint af deres foder. Pt har vi ingen hane, men de er oppe når vi lukker ud kl 07. Vi opdagede orm hos dem kort før jul og jeg har behandlet med hemexcide efter foreskrifterne og synes også at kunne spore lidt rødere kam, men ellers er de alle ret blege i kammen. Vi skiftede i okt/nov fra færdig foderblanding til hjemmelavet blanding nogenlunde efter opskriften her på siden og de spiser af rottesikker foderautomat, så synes ikke de har mulighed for at sortere helt vildt. De har også adgang til grønt græs og får rester dagligt. De har ikke utøj såvidt jeg kan se...

Så hvad Søren kan der være galt? Er det bare årstiden?? På trods af de har lys oppe? Eller kan det være de orm der fortsat driller? Eller får de måske for lidt protein i foderet... de ser virkelig fine og friske ud. I godt huld, flokken er rolig og uden ballademagere og de spiser godt til når vi kommer med rester...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #1 Dato: 09 Januar , 2018, 15:39 »
Jeg tør ikke sige hvad det er galt med dine høns. Jeg får mellem 1 og 3 æg hver anden dag af mine 3 dværg Sussex, så det synes vi er fint.  :)
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #2 Dato: 09 Januar , 2018, 19:08 »
Som jeg har skrevet i en anden streng, så er jeg overrasket over at jeg får æg nu, i den mørke tid. Ingen kraftfoder - ingen kunstlys, så.....
Mine går helt frit på et stort område, så de får masser af grønt og laver/orme mm. Det er åbenbart nok til at der kommer æg.

Går dine frit ? eller i lukket hønsegård. Er det sidste tilfældet, mangler de nok noget krudt i fodret. Men nu bliver det lysere og lyser for hver dag, så mon ikke der snart kommer æg, og så mange høns som du har, så bliver der nok til både egen familie og mange andre  ;)

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #3 Dato: 10 Januar , 2018, 09:18 »
Ja de store høns har adgang til ca 300m2 med græs og ukrudt udover ca 100 m2 hønsegård. Og Mine dværghøns går frit i haven. Dværghønsene lægger 2-3 æg om ugen, men de store 0...

Men så  kan du godt have ret med foderet. Så igår købte jeg sojaskrå til at tilsætte, jeg ville helst have undgået det pga soja produktion jo ikke ligefrem er bæredygtig  :-\ men når ærter ikke er nok protein, så kan jeg ikke lige se hvad alternativet er... Så nu prøver vi med ekstra protein og ser om det hjælper...

Og ja, det er også lidt for mange høns. Men jeg har ikke plads i fryseren til nogen af dem. jeg har haft nogen til salg, men fik dem ikke solgt. Og jeg vil ikke sælge dem til under prisen på en øko slagtekylling... så hellere have dem til æglægning, for æggene kan vi sagtens sælge... når ellers de gider lægge dem 🤥 men så snart der er plads i fryseren - og hvis ikke der er gang i æggene igen - ja sååå🤨
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #4 Dato: 10 Januar , 2018, 14:03 »
Med det nye foder og de lysere tider, så lykkedes det forhåbentligt af få dem til at lægge æg igen.
Godt du holder fanen højt og ikke underbyder markedet for slagtefjerkræ - det er jo bestemt ikke gratis at fodre og passe vore dyr, så det skal der betales for  /o

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #5 Dato: 10 Januar , 2018, 14:42 »
Enig! Det er bestemt ikke gratis! Havde en som mente en af mine høner til suppe ikke skulle koste mere end de 29,95 hun skulle give i Netto :o Tror jeg anbefalede hende at købe den skravlede industrihybrid i Netto så... men vil man have ordentligt kød, fra dyr som har levet et godt, og så naturligt som muligt, liv... ja så koster det altså - det er jo kvalitet vi har og ikke tilbudsvarer 🤨

Desuden elsker vi selv både hjemmelavet hønsekødssuppe, tarteletter og hønsesalat ... så vil hellere selv spise dem og vide at mine børn får mad af ordentlig kvalitet😁👍
« Senest Redigeret: 10 Januar , 2018, 14:44 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2018, 21:00 »
Jeg er ved at drukne i æg: 17 -19 æg om ugen fra 3 høner :P Det er uden kunstigt lys og uden adgang til andet end hønsegården.
mine høner spiser sig mætte i økologisk fuldfoder. Til hygge og forkælelse er der en håndfuld kornblanding dagligt, lidt madrester når jeg ind i mellem har det, og så skaffer jeg noget grønt dagligt. Har jeg ikke gulerodskræller eller andet grønt, får de en skive af mit kålhoved  :)
Det er så også hybridhøner jeg har - og i den bedste alder (startede æglægningen i efteråret)  /o. Men sidste år havde jeg nu også pænt med æg på den her tid (på den samme kost). Dengang bestod flokken af 3 dværgwayndotter og 1 ISA-hybrid, alle sammen tæt på 2 år gamle.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Jane V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #7 Dato: 15 Januar , 2018, 19:08 »
Hej. Ja vi får mellem 3 og 6 æg hver dag fra 6 høns, det mest almindelige er 5. Vi har 2 sølv kønigsberger, 2 lyse sussex og 2 Rhode Island, som alle 3 slags skulle være gode æggelæggere. Vi har her på denne årstid lys i hønsehuset fra 5 morgen til 15 om eftermiddagen. Så har vi en frostvagt i hønsehuset også.
Men det kommer nok også lidt an på hvilken slags høns man har.
Venlig hilsen
Jane

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #8 Dato: 22 Januar , 2018, 10:32 »
Det har været protein mængden i foderet som har været årsagen ser det ud til! For det er nu lidt over en uge siden vi tilførte omkring 5% granuleret sojaskrå til vores foderblanding, og ta daa... indtil videre er 4 af de store høner begyndt at lægge æg igen  ;D /o Yeah!  Så det er bare super dejligt, efter næsten 2 mdr æg-tørke :o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #9 Dato: 22 Januar , 2018, 22:59 »
Skønt at de lægger æg igen. Hvor køber du sojaskrå henne ?

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #10 Dato: 22 Januar , 2018, 23:14 »
Købt i vores lokale landhandel... hedder vildbjerg landhandel
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Rysse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 14
Sv: Får I æg på denne årstid?
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2018, 23:25 »
Tak for svar.