Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mår i hønsehuset  (Læst 13636 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Mår i hønsehuset
« Dato: 10 August , 2009, 23:54 »
Vi har igennem en længere periode kun fået et enkelt æg ca. hver 2. dag. Vi har en dejlig australorphøne som trofast lægger æg  :D. Mange af de fjerkræ vi har er kyllinger i forskellige aldre og selvfølgelig lægger de ikke æg. Derudover har vi en del hønniker, som jeg venter æg fra hvornår det skal være (forhåbentlig snart).
Vores høns har alle fældet snart temmelig længe og jeg ved godt at de ikke lægget æg når de gør det, men jeg synes godt nok det er trist at gå over og se efter æg og der bare ikke er noget at komme efter  :-[
Vi har i løbet af den sidste måned mistet en lille kylling og en lidt større araucanakylling. Ingen spor af blod eller fjer og det har jeg virkelig spekuleret meget over, hvor de mon er blevet af. Vores fjerkræ går i hønsegård med overdækning (pga. vores 4 hunde og rovfugle).
For 4-5 dage siden lå der så pludselig en knust æggeskal ude ved faverollerne. Den var blød i hinden så jeg tænkte at så var de da endelig begyndt at lægge æg (det er hønniker), tænkte så "nå de har nok spist det, så må vi jo bare lære dem, at det mås man ikke  ;D)
Siden har de så ikke lagt et eneste æg og det fatter jeg så ikke noget af.
Her til aften går min mand så ovre og fodrer kaniner (de går i minkbure samme sted som faverollerne), pludselig ser han r... af en mår der spurter afsted  >:(
Ja så ved jeg jo så godt hvor mine æg og kyllinger er blevet af. Det dumme bæst.
Så nu er jagten gået ind med store rottesmækfælder og fra i morgen går vi igang med at se efter huller som den kan komme ind af

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #1 Dato: 11 August , 2009, 00:05 »
Lidt trist. Men naturen er naturen. Rottefælder tror jeg ikke hjælper mod mår. De får måske en over nakken, men så har de lært at holde sig fra dem. I skal nok investere i en egentlig mår fælde. Det er et trådbur hvor der er en lem i den ene ende. Denne sættes i åben position og når måren går ind for at hente maddingen, et høseæg, kommer den til at træde på en udløser som smækker lemmen i. En sådan fælde kan feks købes hos www.p.lindberg.dk, men helt sikkert og andre steder.
God fangst.
Mvh
Erik Andersen

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #2 Dato: 11 August , 2009, 03:07 »
Hej Erik.

Ved godt at rottefælder ikke er det optimale at bruge mod en mår, men det er hvad vi lige har ved hånden.
Skal i dag op på møllen og se om ikke de har en mårfælde deroppe  ;)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #3 Dato: 11 August , 2009, 07:30 »
Eller prøv vildtkonsulenten på Fyn, han kan sikkert hjælpe med kontakt til nogen der har fælder
http://www.skovognatur.dk/Jagt/Vildtraad/Vildtkonsulenter/Fyn.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #4 Dato: 11 August , 2009, 08:19 »
HN forhandler også mårfælder

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=7463&Grp=&n=10

Fælden er også god til at fange katte i hvis man er plaget af sådanne  ::)

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #5 Dato: 11 August , 2009, 12:26 »
@Bjørn: Det må man ikke, som privat person, det må kun en autoriseret kattefanger.. Men man må gerne sætte den op for at fange mår'er!
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #6 Dato: 11 August , 2009, 16:36 »
@Bjørn: Det må man ikke, som privat person, det må kun en autoriseret kattefanger.. Men man må gerne sætte den op for at fange mår'er!

Man må gerne fange katte som privatperson, der kræves kun at man er i besiddelse af et gyldigt jagttegn, det skal man forøvrigt også have for at fange mår, alt fældefangst og jagt kræver jagttegn.

Citat fra lov om Mark og vejfred :

Kapitel IV

Ufredsbøder, uvane husdyr m.v.

§ 13. Når husdyr, som uden hjemmel færdes løse på fremmed grund, forgæves er søgt optaget, kan besidderen straffes med bøde for ufred.

§ 14. Uvane husdyr, løsslupne pelsdyr, tamkaniner og fjerkræ, omstrejfende hunde og katte har den optagelsesberettigede ret til på hensigtsmæssig måde at fjerne fra sin grund og er ikke pligtig at yde erstatning, såfremt dyret derved kommer til skade eller omkommer. Den, der var besidder af dyret, kan fordre det beskadigede eller dræbte dyr udleveret mod betaling af erstatning for voldt skade. For dræbte eller beskadigede dyr skal der ikke betales optagelsespenge eller ufredsbøder.

Stk. 2. Nedskydning eller anden direkte på drab af dyret sigtende fremgangsmåde må dog kun anvendes, når dyrets besidder i forvejen indenfor det sidste år er advaret. Er besidderen ukendt, kan advarsel indeholdende en kort beskrivelse af det pågældende dyr ske gennem et på egnen udbredt dagblad. Advarsel er dog ufornøden, når dyret angriber andre husdyr eller frembyder nærliggende fare for person eller ejendom.

Stk. 3. Med hensyn til dræbte eller beskadigede dyr vil i øvrigt de i §§ 6, 8, 9 og 10 fastsatte bestemmelser vedrørende optagne dyr være at iagttage i den udstrækning, de er anvendelige.

Lov om Mark og vejfred :

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8560
« Senest Redigeret: 12 August , 2009, 05:15 Fra Bjørn Nielsen. »

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #7 Dato: 20 August , 2009, 21:10 »
Fik du fanget synderen Lisbeth ?

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #8 Dato: 20 August , 2009, 23:37 »
Nej den er ikke smuttet i fælden endnu  >:( og vi har ikke set den

Offline Tommy L Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 156
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #9 Dato: 21 August , 2009, 07:58 »
der er også mange jagtforeninger som har fælder som de låner ud
prøv at spørg den nermeste jæger. ;)
M.V.H Tommy
 0.4 vorwerk  0.1 rir
 1.4 kobberfarvet maran  0.1 blomsterhøns 0.2 hvide æglæger  1.1 engelske araucana  1.0 hund kooiker  2.1 børn  0.1 kone

Susanne

  • Gæst
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #10 Dato: 21 August , 2009, 07:58 »
Vi har en mår boende på loftet, sandsynligvis sammen med en mage. Den har holdt til hos os i to år nu. Vi hører lydene fra den på loftet, og vi har ved flere lejligheder set den - f. eks på foderbrættet til fuglene.

Vi har både en trådfælde og en anden slags mårfælde af træ. De bliver flyttet med jævne mellemrum, og der bliver vekslet mellem foskelligt lokkemad.

Den er altå godtnok umulig at fange her på vores grund >:(

Jeg skriver det ikke for at tage modet fra dig, Lisbeth - kun for at sige, at det måske kan blive nødvendigt at supplere med andre metoder.

Og nu kommer jeg pludselig i tvivl . Kan det alligevel være vores egen mår, der har taget både høns og kyllinger i sommer - eller nogen af dem?

Jeg troede (indtil din beskrivelse, Lisbeth) at der altid var tale om et sandt blodbad, når måren har været på besøg  ???

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #11 Dato: 21 August , 2009, 23:37 »
Nogen af vores naboer har også haft mår på loftet af deres garagebygning. I år har den/de haft unger og der har været fælder sat op flere måneder i træk.
Her har der både været hanekyllinger, æg og honning "madder" i.... Alt det lokkemad uden for fælden er forsvundet.
Men ingen mår (endnu).

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #12 Dato: 15 Oktober , 2016, 16:59 »
Jeg har også en ..Har mistet æg og nu 7 ællinger plus et par kyllinger. Jeg fandt en hane kylling uden hovedet og en ælling ligeså..har haft fælde op i en uge men svinet går ikke i..Tænker at bure alle fjerkræ inde og lade mine rottweilere overnatte i stalden sammen med mig og et luft gevær..gider ikke miste flere ællinger

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #13 Dato: 16 Oktober , 2016, 08:54 »
Jeg har fået et par gode råd angående mårfælder. (og de virker)
Det tager tid, inden måren overhovedet nærmer sig noget nyt. Desuden skal man aldrig røre fælden med de bare hænder, men, bruge handsker, så der ikke er lugt af mennesker på og omkring buret.
Noget som virker, er at lade buret stå hos en minkavler, så kommer buret til at lugte af "artsfæller", og det kan måren ikke stå for. Når så buret er "akklimatiseret", så vil et æg kunne bruges som lokkemiddel, men, endnu bedre en sild...eller en dåse makrel, hvor der er noget som måren kan lugte fra lang afstand. God jagt  :)
Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline ÆGGEKAGEMAND

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: Mår i hønsehuset
« Svar #14 Dato: 17 Oktober , 2016, 20:03 »
Jeg har mink farm og mår i hønse hus..fælderne er fra farmen og lokkemidlet er mad fra arts fælder..ingen mår i fælden men heller ingen døde høns og ænder efter de blev sat op