Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spiser påfugle/perlehøns bier?  (Læst 3827 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Spiser påfugle/perlehøns bier?
« Dato: 27 April , 2017, 19:54 »
Vi har jo de her 1.2 påfugle og deres kuld "søster" perlehønen.
 !o"The fabulous Four"  !o.
De, der kender til påfugle, vil vide, at de er afsindig nysgerrige, og har styr på alt, hvad der foregår på matriklen. Plantes der nyt ud, går de uden videre ud fra, at det nok er en variation i salatbaren til dem, så der nippes; smager det godt, skal det beskyttes!
Vi fik så et bistade sat op (et trugstade), det blev behørigt inspiceret og affærdiget som uinteressant af The fabulous Four.
Bierne flyttede ind i søndags, og blev overflyttet til stadet tirsdag middag.
The fabulous Four overvågede omhyggeligt, og spiste også nogle af de lidt forvildede bier.
Jeg har holdt øje med dem, og ikke fundet noget problem, men her i eftermiddags stod de foran flyvebrættet, og jeg frygter, de betragtede det som et ta' selv bord.
Har vi mon et problem? skal jeg hegne rundt om stadet? eller klarer bierne det selv?
Bekymret hilsen
 :-\ :-\ :-\
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spiser påfugle/perlehøns bier?
« Svar #1 Dato: 27 April , 2017, 21:24 »
Bierne er nye og derfor nyflyttet, gå jeg ud fra. Det betyder, at der i starten er en del forvirring omkring det nye sted. Det gør bierne lidt usikre og måske også aggressive. Men da der kommer nye bier til hver dag, vil disse efter nogle uger blive de nye trækbier og dermed fuldstændig trykke omkring deres bo og dets placering. Man regner faktisk med et tab af bier ifm en flytning.
Visse bier er udpeget til vagtbier og vil normalt ikke tolerere forstyrrelser inden for ca ½ m foran stadet. Det betyder ikke at de straks flyver på en, bare man kommer indenfor den ½ m, men vedvarende forstyrrelse vil blive straffet.

Jeg kan godt være bange for at Påfugle ikke kan stikkes af bierne og er det tilfældet, så er der ikke andet at gøre end at opsætte kyllingetråd foran indflyvningshullet. Det kan man også være nød til hvis musvitter finder på at forstyrrer bierne om vinteren. Musvitter kan finde på at sidde på flyvebrædtet og med næbbet hakke på stadet og få bierne til at komme ud for at se, hvad der sker - og vups spiser de bierne.

Jeg vil foreslå. at du sætter - feks - kyllingenet op i en god afstand fra indflyvningshullet, så påfuglene ikke umiddelbart har adgang til både indflyvne og udflyvne bier direkte på stadet. Jeg tror ikke bierne kan forsvare sig mod påfuglene, så de - påfuglene - holder sig væk fra stadet.

Om de så lære det med tiden - at holde sig fra bierne, ved jeg heller ikke.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spiser påfugle/perlehøns bier?
« Svar #2 Dato: 28 April , 2017, 12:50 »
Tak Hans-Kurt. <E
Nu ser jeg tiden an, i dag har påpperne ikke udvist den store interesse, så måske er jeg bare lidt for bekymret ;)
Man er vel hønemor /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Spiser påfugle/perlehøns bier?
« Svar #3 Dato: 28 April , 2017, 17:52 »
Bidronning  *f

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spiser påfugle/perlehøns bier?
« Svar #4 Dato: 29 April , 2017, 18:25 »
 *g Haha *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk