Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: integration af nye høns  (Læst 1838 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ombi

  • Bruger
  • Indlæg: 4
integration af nye høns
« Dato: 23 April , 2019, 20:32 »
Kære alle gode hønseeksperter
Jeg er forholdsvis ny i denne sjove hobby med 6 mdrs erfaring. Og alt går går godt, og er virkelig glad for at have skaffet mig høns.
Jeg startede med 4 høns (Issa, sort skovhøne, stribbet skovhøne og lys sussex). Og som så mange andre, blev jeg bidt af det, og skaffede yderligere 4 (det blev til hvide lohmann). Der gik få dage dage, før alle 8 lignede en god flok.
For snart 4 uger siden, skaffede jeg yderligere 4 (new hamphire, grønlægger, maran og blå kønigsberger). Denne gang synes jeg det går noget langsommere. Her snart 4 uger efter anskaffelsen, ser det ud til at jeg har 2 flokke. De nye holder sig for sig selv, og kommer de for tæt på, kan de godt blive hakket på - særligt fra 2 hvide lohmann.
Så spørger jeg:
- Kan det tage så lang tid? og vil det blive bedre, eller skal jeg foretage mig noget? fx. komme af med de 2 lohmann bandidter?
- har det her noget at med, at de nye stadig skal hjælpes på pinde hver aften?
På forhånd tak for jeres råd og input

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: integration af nye høns
« Svar #1 Dato: 23 April , 2019, 20:59 »
Jeg synes, det lyder som en sund og rigtig sammenføring. De to Lohman-bisser er garanteret de nederste i hierarkiet og de vil selvfølgelig gøre alt for ikke at komme til at ligge under de 4 nyeste. Når alle har fundet og accepteret deres plads i det nye hierarki, vil der garanteret blive ro - det kan godt tage noget tid.
Det er ikke ualmindeligt, at nye og gamle holder sammen i to flokke i længere tid efter en sammenføring. Det er heller ikke ualmindeligt, at der i etablerede flokke er venskaber, hvor 2 går mere sammen med hinanden end med hele flokken.
De nye skal muligvis hjælpes på pind, fordi de stadig er usikre og ikke helt har fundet ud af, hvad de må og hvad de ikke må.
Jeg synes, du skal se tiden an - jeg tror bestemt ikke, der er grund til at være bekymret
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline ombi

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: integration af nye høns
« Svar #2 Dato: 23 April , 2019, 21:27 »
Tak Helle,
Det beroliger lidt  :) Jeg ser det hele an. Heldigvis er det ikke voldsomt og blodigt på nogen måde, men der er gået  længere tid end sidste familiesammenføring.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: integration af nye høns
« Svar #3 Dato: 23 April , 2019, 21:53 »
Det lyder som om, du har gjort det helt rigtigt.
Og så har du fået et alvorligt anfald af "hønsefeber" ;) Bare rolig det bliver kun værre med tiden: selv skulle jeg bare have lidt høns i baghaven, men så gik det helt galt :D Nu har vi en del høns og også nogle påfugle.
Høns er bare en super dejlig hobby. Velkommen i vores fjer-verden.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ombi

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: integration af nye høns
« Svar #4 Dato: 23 April , 2019, 22:24 »
 ;D ;D det er er jeg bange for  ;D Min kone siger, at hvis jeg anskaffer flere høns, køber hun en hund mere  ::)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: integration af nye høns
« Svar #5 Dato: 25 April , 2019, 06:49 »
 Når bare det er en hønsehund *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ombi

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: integration af nye høns
« Svar #6 Dato: 25 April , 2019, 11:38 »
 ;D