Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Vejrtrækningsproblemer  (Læst 1992 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Vejrtrækningsproblemer
« Dato: 15 Maj , 2019, 15:18 »
Vi har en hane på ca 1½ år som altid har været lidt "anderledes".
Han har aldrig galet eller hoppet på hønsene, og han er vist blind eller svagtseende på det ene øje.
Men han er meget nysgerrig, og hans appetit fejler bestemt ingenting.

Han er dog begyndt at være mindre aktiv - han går med ud og nipper græs af og til, solbader og sandbader, men han står tit og sover 5 min, for derefter at vågne op og så trisse rundt igen.
Jeg har også lagt mærke til at hans vejrtrækning er lidt besværet. Hvis han ligger ned eller når han lige har sat sig på pind, er hans vejrtrækning meget dyb og udpræget. Han har ikke åben næb eller hiver efter vejret, men han trækker det tungt og hurtigt.

Som sagt han har altid været lidt "anderledes" og vi har flere gange talt om at han nok både fejlede det ene og det andet, men han har altid været glad, snaksagelig og nysgerrig - og hans appetit er helt i top.

Vi vil så nødig af med han fordi han er så sød, så er der nogen der har en ide til hvad der muligvis er galt med ham?

Offline torsholt

  • Bruger
  • Indlæg: 36
Sv: Vejrtrækningsproblemer
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2019, 17:39 »
Måske hanen er blevet overvægtig, prøv at veje ham og sammenlign med standarten for racen.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Vejrtrækningsproblemer
« Svar #2 Dato: 20 Maj , 2019, 14:07 »
Hvis han altid har været sådan, kunne svagt hjerte også være en mulighed.
Det kan du jo desværre ikke gøre noget ved - andet end at nyde ham så længe du har ham :)

Jeg har en høne, stor tung madame, der bliver helt blålig i hovedet, når hun sidder på pind eller ligger ned. Sådan har det altid været med hende, og nu er hun 5 år gammel. Så så længe din hane spiser og sol- og sandbader, lader det også til at han nyder det liv, han nu en gang er blevet tildelt.

Men måske hold lidt igen med godterne, når han nu ikke er så aktiv ;) Så han ikke bliver yderligere besværet af overvægt, som foreslået af Torholt.
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Znowflake

  • Bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Vejrtrækningsproblemer
« Svar #3 Dato: 20 Maj , 2019, 14:58 »
Mange tak for svar :)
Og ja han er blevet sat på slankekur.

I vinters fik de lidt solsikkekerne, fuglefrø eller tørrede melorme som lidt extra, og fordi han er sådan lidt "anderledes", har han nok fået lidtttt mere end de andre  ::)

Nu må han nøjes med hvad han (jeg) kan finde i haven  /o