Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus 1 år efter corrodioseudbrud  (Læst 1987 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lykkegodthaab

  • Bruger
  • Indlæg: 17
Hønsehus 1 år efter corrodioseudbrud
« Dato: 22 Marts , 2018, 11:12 »
Hej alle

Vi havde i marts 2017 et udbrud af corridiose i vores lille hønsehold og det endte med, at vi aflivede den lille flok.
Hønsehus og den overdækkede hønsegård med sandbund har nu stået i karantæne i over et år og vi vil gerne have høns derud igen.

Jeg er nu i tvivl om, hvor grundig en rengøring der er nødvendig før vi kan sætte 1 år gamle høns derud.
Jeg forestiller mig, at grave det øverste lag sand af og evt køre ukrudtsbrænderen over inden påfyldning af nyt sand.

Der er desuden et 'udebur' på siden af hønsegården, hvor de kan gå på græs. Jeg tænker ikke umiddelbart, at grave græsset væk.

Hvad tænker I om chancerne for corrodioses overlevelsesevne efter et års karantæne?

På forhånd tak

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hønsehus 1 år efter corrodioseudbrud
« Svar #1 Dato: 22 Marts , 2018, 14:23 »
Coccidie-parasitterne findes overalt og er umulige at komme helt til livs. De kan blandt andet overleve flere år i en græsmark eller fugtig jord, og de er modstandsdygtige over for de fleste desinfektionsmidler. Det vil nok være en god ide at grave et lag af jorden væk og meget gerne bruge ukrudsbrænder, inden nyt kommer ind.
Det er næsten altid kyllinger, der bliver ramt af coccidiose, da de endnu ikke har opbygget et immunforsvar mod coccidien - oftest er det maskinudrugede kyllinger, der ikke har været udsat for deres naturlige miljø, som jord, sand, græs, skidt og møg fra de var helt små.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Caramia

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: Hønsehus 1 år efter corrodioseudbrud
« Svar #2 Dato: 26 April , 2018, 12:23 »
Enig med Helle
Og skulle du være så uheldig at dine nye høns/kyllinger bliver syge, så kan du få medicin hos dyrlægen, som kan redde dem der endnu ikke er syge/dem der ikke er så medtaget. Her er det ret vigtigt at reagere hurtigt, men nu ved du jo hvordan symptomerne ser ud :)