Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hyggehøns i haven  (Læst 14957 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Hyggehøns i haven
« Dato: 19 Oktober , 2018, 06:33 »
Der findes intet mere afstressende end høns i haven /o



Foto: Magnus
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Hyggehøns i haven
« Svar #1 Dato: 19 Oktober , 2018, 08:50 »
Altid så fine billeder fra dig.
Dine høns er utrolig tamme, hvordan gør du? Jeg kan til nød få de mest tamme til at spise af hånden, hvis det er meget lækkert det jeg kommer med. Men de er helst fri  :(

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Hyggehøns i haven
« Svar #2 Dato: 19 Oktober , 2018, 19:50 »
enig, gode billeder.
Mine høns er ikke kælehøns, men jeg er en dejlig del af deres liv, tror jeg. For når jeg viser mig, kommer de straks løbende, ja bare de hører jeg rører håndtaget på døren til mit hjem, så er de der.
Ja, Ja jeg ved godt det fordi de forventer noget godt at spise, men jeg føler aligevel..... ::)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hyggehøns i haven
« Svar #3 Dato: 21 Oktober , 2018, 08:58 »
Vejen til hønsehjerter går gennem maven. Så tror jeg også, der er store raceforskelle med hensyn til evne og vilje til at blive tam. Og så kopierer de hinanden. Tag ikke fejl. Kyllinger observerer alt omkring dem. Ellers overlever de ikke som jordlevende fugle, hvis de ikke ser og lærer i en fart.


Jeg havde i sin tid en ekstrem tam Antwerpen Skæghøne. Helt spontan hoppede hun op i nakken på folk. Hun sad bare og ventede uden for huset på at nogen kom ud, hun kunne flyve op og sætte sig på. Med hende som eksempel begyndte kyllinger fra diverse skrukhøner at gøre det samme. De var på ingen måder blevet lokket eller opfordret til det. Men de må have observeret, at det var en god ide. Det vakte jo altid jubel og godbidder - det kunne de jo se - når man opførte sig sådan. Høns og deres adfærd holder aldrig på med at være fascinerende.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Hyggehøns i haven
« Svar #4 Dato: 21 Oktober , 2018, 09:36 »
Hollandske dværge sølvhalsede?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hyggehøns i haven
« Svar #5 Dato: 18 November , 2018, 05:55 »
Det er Magnus' høns der er på billedet :).

Jeg tror tillid og god mad er nøgleordene når det gælder om at få sine høns tamme. Et godt eksempel er min mands La Bresse, som jeg ikke har haft meget med at gøre, ud over at åbne, lukke og give lidt foder engang imellem. De har ikke gået sammen med mine "kælehøns". Da ræven desværre kom forbi i sommer, var der høns overalt, hvor de ikke skulle være. En af dem gik ude på vejen, og da jeg kom hen mod den, gik den selv hen imod mig, og lod sig roligt tage op. Hun var også bidt af ræven. Det var ren tillid. Jeg plejede hendes sår indenfor i en uges tid, og derefter kom hun over til min flok. Den dag i dag, kommer hun pilende og vil op i favnen når hun ser mig. Ikke en høne, jeg har haft noget forhold til ellers, jeg tror bare at hun godt ved, at jeg har hjulpet hende, og at jeg er en "førerhane".
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"