Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?  (Læst 9111 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Dato: 04 Januar , 2010, 09:58 »
Hvad er forskellen?

Jeg har to kyller som får startfoder nu... men har ikke noget voksefoder - vil det gøre noget at gå direkte fra start til æglægningsfoder?

Mvh
Vigge

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2010, 10:04 »
Tja nogen siger at det er fuldstændigt det samme og at det er lige meget om man fodre med det ene eller det andet.

Andre siger at man først fodre med æglægnings foder, når hønsene har lagt deres første æg.

Jeg ville personligt ikke fodre kyllinger med æglægningsfoder.

Kyllinger og voksne har trods alt forskellige behov.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2010, 10:32 »
Jeg bruger ikke æglægningsfoder mere, blev sq træt af at skovle alle de piller op fra gulvet hver dag, mine høns KAN ikke li dem :)
MEN i min spæde start som hønseholder fik jeg jo 4 halvvoksne brahmakyller jeg fik noget kyllingefoder med da jeg fik dem, og jeg gik efter råd fra opdrætter direkte fra start til æglægning, men altså først da de var ved at nå æglægningsalder. Dvs at de fik startfoder under hele opvæksten. Ved ikke om det er smart, men de så da ud til at trives ganske udemærket, og har da stadig en af brahmadamerne :)

Men altså nu får de kun korn :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2010, 10:45 »
Den eneste forskel jeg kan konstatere på det jeg har fra DLG : iflg label på sækken er der det samme i , men start foderet er meget meget fint - mere granulat end piller.
Det kan da godt være der er nogle procenter mere af en ting i start og omvendt i æglægning , men så skal man nok nærlæse det på DLGs hjemmeside ...
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Vigge

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 333
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2010, 12:05 »
mange tak for svar. Her hjemme blander jeg æglægningsfoder m korn - så kan det nok ikke gå helt galt.. mine er nemlig også pjattet med korn  ::) jeg springer voksefoderet over denne gang - orker ikke købe det til to kyller, mens alle andre får det andet..

Mvh
Vigge

Offline singingJulie

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #5 Dato: 11 August , 2018, 12:15 »
Jeg tager lige dette emne op igen.
Mine høns er på voksefoder lige nu, men de er tæt på at lægge æg. Jeg var ude for at købe økologisk foder, men som det er når man skal have noget så eksotisk som det *suk*, skal det først bestilles hjem. Nu prøver jeg at finde ud af, hvad jeg skal tilføje til voksefoderet, så hønsene har, hvad de skal bruge, indtil æglægningsfoderet er kommet hjem.
Er der nogen der ved det?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #6 Dato: 12 August , 2018, 20:32 »
Mine høns får aldrig voksefoder, kyllingestart, æglægningspiller. De får hvede eller byg og alt det kriple kraple de selv kan finde, da de går frit. Hertil Hønseguf så tit jeg orker at tilberede det, som samt alt mad fra husholdningen, der ikke ender i min egen mave  ;). De får mængder af kyllinger og jeg de æg jeg skal bruge. Om foråret endda så mange at jeg kan sælge af dem.
Kyllingerne bliver bestemt ikke store på kort tid, måske heller ikke over længer tid. Men de passer mig når jeg slagter dem.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Hvad er forskellen på voksefoder og æglægningsfoder?
« Svar #7 Dato: 18 August , 2018, 14:46 »
Synes det er lidt periodisk hvad de spiser. Jeg er holdt op med at blande korn og piller. Gav et stort spild når de sorterede. Nu har de piller i fodertårn og korn får de lidt af på græsset morgen og aften. Mine rører ikke pillerne lige nu - har nok i den udendørs mad, men om vinteren tager de pænt fra.
« Senest Redigeret: 18 August , 2018, 18:07 Fra Lene Skelmose »