Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Bløder fra kloak  (Læst 2876 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mette Iversen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Bløder fra kloak
« Dato: 18 August , 2018, 09:23 »
Min grønlægger høne har gennem 3 uger blødt fra kloakken. Ikke hele tiden, men fra tid til anden. Siden hun begyndte at bløde, har hun ikke lagt æg. Hønen virker ellers frisk: spiser, taber ikke fjer og går rundt med de fire andre i flokken.
Blodet sætter sig i fjerene, så hønen ser beskidt ud bagtil, men som sagt ser hun ellers ud til at trives. Hønen er næsten to år gammel.
Har I nogen bud på, hvad det skyldes, og hvad jeg bør gøre?
Hilsen Mette

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Bløder fra kloak
« Svar #1 Dato: 18 August , 2018, 12:22 »
Har du haft hønen oppe og undersøge kloakken? Hvis ikke - så skal du gøre det.
Det kan dreje sig om en harmløs rift, der bliver ved med at springe op, men det kan også være mere alvorligt som en infektion i æggelederen eller en æggelederprolaps. Ved prolapsen vil noget af tarmen stikke ud.
Ved undersøgelsen kan du jo samtidig vaske hendes mås.

Jeg går ud fra, at du er helt sikker på, at det er blod. Nogle høner kan godt få diarrè fra tid til anden og det sætter sig i fjer og dun som en mørk farve.

Hvis du ikke finder noget mistænkeligt ved undersøgelsen, synes jeg du skal lade hende fortsætte sit liv med sin flok, men holde godt øje med, at hun ikke ændrer adfærd og bliver langsom, står og sover, taber sig, mister ædelyst osv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bløder fra kloak
« Svar #2 Dato: 20 August , 2018, 20:30 »
Det kan også være de andre, som hakker den.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub