Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sammensætning af foder til høns?  (Læst 2533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline DyreLiv

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sammensætning af foder til høns?
« Dato: 15 August , 2018, 16:43 »
Hej - vi er kommet godt i gang med hønseholdet og har en blandet flok med 8 unge høns (Isa, Skovhøne, Sussex, Orpington, Wyandot og Grønlægger), og får et par fine æg hver dag. Vi kan allerede nu se at der bliver rigeligt til naboerne også når alle hønsene begynder at lægge, og hvor er det bare hyggeligt at hente æg, holde kaffepause og kigge på hønsene, fodre osv  :)

Men jeg er blevet i tvivl om vi fodrer rigtigt:

- For øjeblikket bugner haven af ting de kan lide, så de får en kæmpe bunke vingrene hver dag, og spiser både bladene og druerne. De får også lidt brombærgrene med bær, og lidt nedfaldsblommer hver dag.

- Jeg vil gerne gøre dem rigtig tamme, så 2-3 gange om dagen går jeg ud til dem med en stor håndfuld hønseguf (hvedekerne, solsikkefrø mv) og håndfodrer og klapper dem.

- Vi gemmer madrester som de får om morgenen, det er de rigtig glade for, og de tømmer skålen næsten helt på ca et kvarter. Der ligger tit lidt af de kedelige ting tilbage, men i løbet af dagen spiser de det. Der er ofte, men ikke hver dag, lidt kødrester med her.

- Jeg har hængt et kålhoved op i en snor som de har meget fest af at gå og hakke i.

- De har fri adgang til en beholder med æglægningsfoder.

Menneskemaden får de i deres indergård, der er rotte-/rævesikker, de andre ting i ydergården. Jeg er faktisk i tvivl om vi også burde holde kornet i indergården? Jeg tror nu nok de spiser alt, men der kan jo være noget de overser, og det kan måske tiltrække rotter (?).

Men jeg er i tvivl om det er OK at de får så meget grøntfoder - kan det betyde at de spiser for lidt æglægningsfoder, og så kan komme til at mangle protein fx? Hvordan fodrer I andre?

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Sammensætning af foder til høns?
« Svar #1 Dato: 16 August , 2018, 21:48 »
Jeg ville mægtig gerne være høne hos Jer  ;), de har det jo formidabelt - sikke et foderudbud I har. Jeg tror ikke det kan gøres bedre.
Fodring uden for hvor rotter kan komme til fodret er altid risikabelt, men hvis I sikre de spiser op, går det. Jeg har nogle gange givet for meget foder på gårdspladsen, med så bliver der ikke uddelt foder dagen efter, så håber jeg det går.
Så bliv I bare ved som I er startet. Til vinter er grøntkål en god spise  - feks

Offline DyreLiv

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Sv: Sammensætning af foder til høns?
« Svar #2 Dato: 17 August , 2018, 08:31 »
Tusinde tak for svar - så fortsætter vi som nu :) God ide med grønkål, det er tydeligt at de elsker de hvidkål vi hænger op nu :)