Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Snydeæg til skruk?  (Læst 3917 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Snydeæg til skruk?
« Dato: 09 August , 2018, 19:44 »
Min ene skovhøne ligger skruk (og jeg har købt hybrider netop for at undgå skrukkeri   :()

De første 2 uger kunne jeg med en god portion tålmodighed lokke hende af reden med godbidder, hvorefter hun blev udenfor i 20 minutters tid og sandbadede til den store gulmedalje, og også nåede at markerer sig ved at hakke efter de andre.

Så jeg kunne i det tidsrum i ro og mag stjæle hendes tyvekoster af æg. De fleste dage lå hun godt nok på en tom rede, da jeg har lokket de andre til at lægge æg i en anden redekasse.

I går flyttede hun så redekasse, og lagde sig i den med æg i. Og jeg kan på ingen måder lokke hende ud af kassen! Hvis min hånd nærmer sig hende, hakker hun ud efter mig. Mit tidligere trick med at stjæle æggene ved at grave en suppeøse ind under hønen duer ikke - skaftet er for kort, så hun hakker efter mig. I går lykkedes det mig med, ja, nærmest vold og magt, at stjæle hendes æg med en rive. I dag måtte jeg opgive efter at have fået ét æg - jeg tror hun har ét æg tilbage at ligge på, men jeg ved det ikke.

Skal jeg give hende et hårdkogt æg at ligge på (eller blot et almindeligt jeg har markeret), og så håbe at de andre høner vil lægge æg i den anden redekasse? Eller vil det at give hende et æg, blot få hende til at blive liggende på reden i længere tid?
Hun harefterhånden ligget der i ca. 23 dage - er det 28 dage jeg skal regne med at hun ligger?

Og for dem der har "fulgt med" i min hønsegård, kan jeg sige at min "selskabshøne" som fik lov at overleve trods manglende æglægning. Ja, hun er begyndt at lægge æg igen fra 4 uger siden  :)
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 933
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #1 Dato: 09 August , 2018, 20:46 »
28 dage ??, jeg har en skruk der ligger på 50.dag, så det kan du ikke regne med. Det er ikke til at sige hvornår hun holder op, jov hvis hun får en kylling at gå op i, så ….
Du må være bange for at få et hak, det er jeg ikke, så jeg snupper æggene når det passer mig. Vikkel din arm ind i et frottehåndklæde, så undgår du at få et hak. Hun skal sku a med de æg hun ligger på.
Så på med vanden - som man siger  ;D 

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #2 Dato: 09 August , 2018, 20:59 »
Hans Kurt du har nok ret - jeg er måske lidt bange for de der næb (som i virkeligheden ikke "bider", men "niver"). Det har jeg mærket, den dag den ene prøvede at spise mine fregner på benene ;D og jeg fik klemmelus ud af det   :o.

Når du har viklet din arm ind i et håndklæde, hvad har du så på hånden? (det kan være, jeg kan stjæle æg med en skihandske på).

Men SUK - hun kan da ikke ligge der i månedsvis.....det fører jo til ingenting.......
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

baggadap

  • Gæst
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #3 Dato: 10 August , 2018, 10:20 »
Jeg plejer bare at tage handsker på og så lade dem hakke løs. Har aldrig fået andet end et par små prikker.
Bare tag og løft hende af reden, det er ikke farligt, og sansynligvis bliver hun bare liggende når du sætter hende på gulvet.

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #4 Dato: 10 August , 2018, 21:59 »
Tak for svar.
I dag blev hun så løftet ud af redekassen, med mig iført langærmet bluse og skihandsker :D
Og I har ret - det er den nemmeste måde. Men tilfreds var hun ikke, hun hakkede godt nok efter mig.
Men hun fik dagens sandbad, og fik lagt det der stinkende visitkort, som man med egne øjne skal se kommer fra høne, før  man tror det er muligt.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #5 Dato: 13 August , 2018, 09:31 »
Min ene høne en EA. lagde sig skruk for 3 gang i år. Fint m 2 hold kyllinger men nu er det slut- så hun blev afskrukket. -Flyttet ud af reden hver dag og lukket ind til hus. (Du kan evt efter de andre har lagt dagens æg) små 2 uger med afspærret hus og tilsidst kun lukkede reder. Så nu har hun givet op og sidder på pind om natten og hele dagen i gården... synes egentlig det gik ret nemt. Så ud med hende og luk. De andre må evt. lægge æg i en anden kasse i gården.
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #6 Dato: 13 August , 2018, 10:57 »
Jeg har afskukket den en af mine damer ved at smide hende ud i hønsegården 5-6 gange om dagen, (eller ud i haven hvis der var åbent helt ud til). Det tog ca en uges tid, har 8 redekasser så måtte fjerne 2 og spærre af for 2 som hun ville ligge i. Så satte hun sig på en af siddepindene, trykket godt ned - lukkede for soveafdelingen (de har en lade at gå i med flere rum), til sidst lagde hun sig foran en af redekasserne, hvor hun så blev smidt væk fra i en uges tid. Det kan tage tid, men hvis man bare er stædig nok, opgiver hun nok til sidst ;) Skulle ikke have flere kyllinger i år, men er blevet snydt af en af damerne, så hun ligger og ruger på 13 æg. Hun havde lagt dem et sted jeg ikke havde opdaget, troede at hun var stoppet med at lægge æg, og snakkede om at slagte hende. Godt at jeg ikke gjorde det  ;D Havde ikke set hende nogen dage og troede hun var taget af ræven, men opdagede så at hun lå i bagenden af en redekasse (den har et lille indhak), hun kan kun lige ligge der, men ved gennemlysning af æggene var der tydelig "edderkop", så tænkte pyt, nu når hun har syndt mig så kan hun blive liggende  :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #7 Dato: 13 August , 2018, 18:42 »
😁🤣 ja når hun er så langt er det synd- og det er også hyggeligt med kyllinger.
Jeg har ingen hane så skal købe ruge æg.... havde dog en kylling/hane på 15-16 uger (fra midt april). Der var begyndt at hopppe på hende, men ham er videre nu. Og ja han var vel heller ikke gammel nok? Har de 6 små kyller hvor de 2 er ret tamme. Den ene er helt sikkert hane og måske også den anden. En af dem ville jeg mega gerne beholde meeeen nu må vi se... min mand er ikke til haner og kykilliiiikyyyyy 🤢😔😉 og genbo v også høns og hane- så her kan blive en del larm😳🙄😆
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Snydeæg til skruk?
« Svar #8 Dato: 14 August , 2018, 10:46 »
Ja de haner vil gerne fortælle hele verden hvor gode de er ;) Vi havde 8 dværg orpinton hanekyllinger tidligere i år, de bliver tidligt kønsmodne har jeg fundet ud af  ;D Min bonussøn var ved at få spadt af deres galeri konstant, som de begyndte med et godt stykke tid før de var store nok til at havne i fryseren. Jeg havde helt ondt i hjertet af de små flotte fyre, men vi kan jo ikke have SÅ mange haner :)

Ja det er hyggeligt med kyllinger, har bare ikke været så heldlig med kyllingeprojekterne i år, men mon ikke hun klarer det fint, og at vi kan være heldige med at få bare lidt hønekyllinger? :) 13 må da være et lykketal  ;D
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte