Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Silkehøns  (Læst 11265 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Silkehøns
« Dato: 01 Oktober , 2010, 00:30 »
http://www.hattricksilkies.net/white.html

Så lige denne hjemmeside om Silkehøns fra guds eget land.... der er vist ikke noget som hedder at der skal være frit udsyn, som der står i den danske standard..

Men tilgengæld ser de ud til at være meget silkefjerede og med gode farver.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Silkehøns
« Svar #1 Dato: 01 Oktober , 2010, 00:48 »
Hold da op godt de har et næb ellers ville jeg da ikke ane hvilken ende jeg skulle tale til :o ej kunne ikke lade være, det er smukke farver og faktisk søde pudderkvaste. ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline bullstar

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 665
  • En rigtig hønsefreak
    • www.englefund.dk
Sv: Silkehøns
« Svar #2 Dato: 01 Oktober , 2010, 07:58 »
De er godt nok fine...
Lærke Lorentzen
Ejer af Orpington i stor....
Opdrætter teddy kaniner og engelske undulater...

Se min hjemmeside:)

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Silkehøns
« Svar #3 Dato: 01 Oktober , 2010, 08:41 »
Hvordan mon det er for syns-dyr, som høns jo er, ikke at kunne se tilstrækkeligt godt, fordi nogen finder det nuttet at avle noget, der ligner en støvekost? Mon ikke det er en stressfaktor i forhold til ikke at kunne spotte evt. rovdyr?

Der burde i det hele taget diskuteres mere etik i forhold til hobbydyrsavl, istedet for det blot er landmænd, der altid bliver skudt efter, når det gælder husdyretik og velfærd.

Jeg deltog engang i forelæsninger med en professor i husdyrgenetik. Han kaldte alle de outrerede kæle- og hobbydyr, inkl høns, for "genetiske skraldespande".

Er det iorden at fremavle dyr, som sandynligvis lider på grund af det udseende vi påfører dem? Det være sig alt fra høns, til slørhaler med udpoppede øjne og hovedet nedad, når de svømmer, til hunde, som Bull dogs, der dårligt kan trække vejret, ofte har læbe-ganespalte, kun kan føde ved kejsersnit og ikke længere kan finde ud af at parre sig på naturlig vis.

Man kan mene meget kritisk om etik og velfærd i landbruget, når køer efterhånden giver så meget mælk, at de er slidt op på fire år, hvor de førhen holdt i 20 år. Man kan mene, det er forkasteligt, at industrihøns, som Isa brown bliver så ødelagt af at lægge alt for mange æg, så de er slidt op på et år. Jeg har overtaget nogle 'færdige' eksemplarer af slagsen. Det gør ondt at se på, de slidskader, de ofte får, selvom de kun er et år gammel.  Men de er immervæk avlet til producenter som skal leve af det, og som producerer, hvad vi er villige til at betale for.

Men når det gælder vores hobby-hygge-halløj, har jeg svært ved at finde på holdbare undskyldninger for at tingsliggøre dyr, hvilket er tilfældet, når de bliver avlet som "sjove møbler", der skal passe ind i vores luner og trang til præmier, uden skelen til, hvad et outrereet udseende gør ved deres trivsel.


Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Silkehøns
« Svar #4 Dato: 01 Oktober , 2010, 08:59 »
Der er selvfølgelig en grund til at "stamfaderen" til vore hønseracer: Junglehønen/Bankiva, ser ud som den gør. Den er slank, hurtig, årvågen, gode anlæg for at søge højt op for natten, særdeles hårfør.
Når vi så har udviklet/avlet racer efter vor hoved, kan nævnes i flæng:
Kochin og Charbo, som ikke løber så hurtig væk fra en fjende som Bankiva/Toppede racer som ikke er i stand til at opdage rovfugle.
Og sådan kan nævnes adskillige racer, som vi mennesker har skabt med henblik på at vi vil "nyde" deres skønhed.
Og når vi har "lavet" disse mere udsatte racer, er det også vor pligt at tilbyde dem gode og ordnede forhold, som passer til netop racen.
Hvis vi i teorien for sjov laver en "omvendt Darwin", ved at lave en kæmpestor hønsegård, med masser af små huse osv., og indsætter 1,1 af alle racer som findes. Dyrene går således i en stor hønse gård sammen. Efter nogle generationer vil det hele ligne det, hvorfra det hele kom fra, nemlig Bankiva. Det vil ske i løbet af en årrække, der er kortere end man tror, at der kun går dyr i den kæmpe hønsegård der er Bankiva.

GKV

  • Gæst
Sv: Silkehøns
« Svar #5 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:33 »
Til vore hjemlige opdrætternes forsvar, vil jeg lige minde jer om, at linket er til en amerikansk side. Praktisk taget alt, hvad der har med opdræt/udstilling i USA at gøre, bliver overdrevet til det horrible.

Det bunder mest i, at de færreste selv udstiller deres dyr, men har dem opstaldet/opbevaret hos proff. handlere, jeg ved ikke om det gælder fjerkræ, men ville ikke forbavses.Jo bedre præmiering, jo flere kunder.Detkoster nemlig kassen at have en handler.

Når dyret så har fået de flotte resultater, ja, så bliver de oftest hensat i en eller anden krog og glemt, for det næste er på vej.Dyret har måske aldrig set eller oplevet sin egentlige ejer så følelserne er ikke tilstede.

Det er en benhård verden, som vi selv har prøvet at snuse til de gange vi har været derovre.

VH Gunni.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehøns
« Svar #6 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:42 »
Jeg vil også lige påpege at der i Danmark (DFfR) er meget obs. på dyrevelfærd og derfor gå ind for at f.eks Silkehøns skal have et frit udsyn...

Derfor dette link til fra denne amerikanske side, hvor der vist ikke tages så meget hensyn til dette.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Silkehøns
« Svar #7 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:44 »
findes der både hvid og "nonbearded" hvid i Danmark? Hvordan oversætter man "nonbearded" til dansk standard?

Jeg er ikke sikker på jeg er overbevist om at silkehøns er høns, de ligner jo overhovedet ikke!!  ;D Men jeg synes GODT nok godt om dem.

Den splash, der er billede af - ser alle splash sådan ud eller er splash bare en farve med et anstrøg af en anden farve i?

Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Mercedes

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 257
    • www.123hjemmeside.dk/benz
Sv: Silkehøns
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2010, 09:47 »
Nonbearded må være uden skæg.
0,1,3 sort silker, 1,1,2 Blå silker, 0,6 Perlegrå silker, 0,1 vildtfarvet silker, 1,1,sølvfarvede silker, 0,1, hvid silke, 0,1 gul silke, 2,6, hvid Dv. Silker, 0,0,8 Brahma, 1,0 græsk gadehund, 1,2,7 katte, 0,1 Dansk Varmblod, 1,2 børn, samt en dejlig hønseglad mand.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Silkehøns
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2010, 10:00 »
ja det tænker jeg også - jeg anede bare ikke at det var høns med skæg. Har du begge dele?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Silkehøns
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2010, 10:08 »
Jeg tror der findes flere Silkehøns uden skæg i Danmark end med skæg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Kilgod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Silkehøns
« Svar #11 Dato: 01 Oktober , 2010, 11:10 »
Ja flotte er de godt nok, udsyn eller ej  ::) :o

Jeg spørger lige som Julie, hvornår er det en splash? 
Spørger fordi jeg har en sølvfarvet ny hane gående med rød/gule "prikker". Kaldes han så en splash??
Mange hønsehilsner fra Susanne.

Offline Ingrid

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 461
Sv: Silkehøns
« Svar #12 Dato: 01 Oktober , 2010, 11:12 »
Stakkels små amerikaner-silker! :-[
Jo, de lider, når de får for meget "pudderkvast" om øjnene. Da mine første silker voksede op, troede jeg at en var syg eller blind.
Den ene høne lyttede efter hvor de andre gik hen og trippede så altid bagefter. Den ramte forkert, når den skulle samle et korn eller grønt op og den var meget sky og frygtsom. Isoleret fra flokken.
Nogle herinde foreslog, at den skulle klippes om øjnene. OG VUPS!!! Så kunne den det hele igen!

Jeg er fuldstændig enig i, at vi fremavler dyr for vores fonøjelse og nogens pengepunge uden at tænke dyre-etisk. Af alle racer. Jeg blev faktisk meget harm over, at der fandtes høns, der ikke ville kunne klare sig uden klipninger.
Hilsen fra Ingrid.
Ejer af:
0.7 blå-hvid columbia Brahma.
0.2 hvid-sort columbia Brahma
3.0 main-coon katte.
1.0 dværgvædder
2.0 børn og 1.0 mand.

Maiken Brændmose Jensen

  • Gæst
Sv: Silkehøns
« Svar #13 Dato: 01 Oktober , 2010, 13:18 »
findes der både hvid og "nonbearded" hvid i Danmark? Hvordan oversætter man "nonbearded" til dansk standard?

Jeg er ikke sikker på jeg er overbevist om at silkehøns er høns, de ligner jo overhovedet ikke!!  ;D Men jeg synes GODT nok godt om dem.

Den splash, der er billede af - ser alle splash sådan ud eller er splash bare en farve med et anstrøg af en anden farve i?


Farven "splash" hedder også "spættet" på dansk, den kommer når man avler med blå.

Jeg har pt, 2 meget forskellige høner, som begge er spættede.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Silkehøns
« Svar #14 Dato: 01 Oktober , 2010, 18:44 »
så splash er alle de blå, der falder uden for standarden.... eller? Jeg kan rigtig godt lide den lyse. Altså dem begge 2, men MEST den lyse. Hvor ligger den i forhold til lavendel?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.