Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor dør vores kyllinger?  (Læst 15292 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline peterfarsinsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Hvorfor dør vores kyllinger?
« Dato: 19 April , 2014, 21:41 »
Hej

For fire uger siden klækkede vores første kuld kyllinger. 17 ud af 18 æg klækkede, og der var ikke et øje tørt.

De første tre uger gik alt fint, men for en lille uge siden døde den første kylling uden nogen synlig grund. Den lå bare livløs i kassen. Siden da er der ca. død en kylling om dagen, og jeg kan simpelthen ikke regne ud hvorfor. De spiser (havergryn, friskklippet græs og mælkebøtte og har adgang til hel byg). Derudover har de frisk vand og adgang til sand og skaller.

De går i en palleramme med 70mm rockwoll i bunden med en masonitplade over og har godt med rene spåner. Jeg muger det hele hver 3-4 dag, så der er rimelig rent og pænt. Der er et låg over - også af masonit - som er overvejende tætsluttende, så der er ingen træk eller kuldenedfald. De har en gammel griselampe som giver varme i den ene ende af kassen og rig mulighed for at de kan gå ud i 'kulden' hvis de vil det. Når de sover ligger de tæt under lampen, men de klumper ikke.

Der er ingen synlige defekter eller sygdomstegn på de døde kyllinger. De mindste af dem døde først, men som dagene er gået er de blevet lidt større. Der er dog stadig nogle 'små' kyllinger tilbage som er levende. Alle kyllinger ser friske ud, fiser rundt og sover og spiser som de skal. Vi ser til dem med 3-4 timers mellemrum for tiden og ingen af dem ser dårlige ud, men alligevel dør de.

Har I nogle gode råd til en fjerkræ-nybegynder? Jeg er ærlig talt ved at være lidt ked af situationen  /d
« Senest Redigeret: 19 April , 2014, 21:43 Fra peterfarsinsen »

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #1 Dato: 19 April , 2014, 22:09 »
Ved ikke hvorfor de døder, men hvorfor få de ikke startfoder ? Tror ikke det er nok med havregryn og hel byg..... Bare en tanke  ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #2 Dato: 19 April , 2014, 22:10 »
Jeg tror det er fodringen at den er gal med, for havregryn  og byg er ikke det bedste til små kyllinger, så de har ikke optaget foder nok. Prøv at give dem startfoder og undulatblanding i stedet for og kog nogle æg og hak dem
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 10
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #3 Dato: 19 April , 2014, 22:57 »
Får kyllingerne slet ingen sollys ? Når der er masonit over rammerne. Kan det være mangel på lys? Mvh Peter

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #4 Dato: 19 April , 2014, 23:01 »
Enig med de to andre. Dine kyllinger dør af underernæring, og hvad værre er, pga af kosten har de formentlig et meget ringe immunforsvar, så du risikerer at diverse sygdomme støder til.

Det er en rigtig dårlig dag at opdage dette på da de fleste forretninger holder lukket de næste 2 dage.

Er der nogen i Himmerland der ligger inde med lidt mere fjerkræstarter end de selv umiddelbart behøver??

Peter - tjek om der er nogen forretninger i nærheden der evt sælger undulat eller kanariefoder og som har åbent de næste par dage Feks Netto, Rema1000 eller nogen med et havecenter. Jeg ved ikke lige hvilke forretningstyper der findes i dit nærområde. Hvis det er noget Netto eller Rema1000 er foderet sikkert i meget små poser, men det er der så ikke noget at gøre ved.

Hvis det lykkes at skaffe noget fuglefrø (og under forudsætning af at der ikke er nogen i dit nærområde der tilfældigvis har lidt overskud af fjerkræstarter), så bland fuglefrø med det havregryn og byg du hidtil har brugt. Men rigeligt med fuglefrø i blandingen.

Du kan også give dem noget revet ost og noget hakket kød. Det lyder som om de har behov for et boost af protein hvis du skal undgå mange flere frafald.
Mvh
Erik Andersen

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #5 Dato: 19 April , 2014, 23:48 »
kan jeres nye kyllinger klare at spise hel byg?
det får mine ikke.
vh bjarne m

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #6 Dato: 20 April , 2014, 00:23 »
Er det nogle gamle masonitplader, du har brugt? Der er nogle af dem, der afgiver dampe, når de bliver varme.
De har vi været udsat for med et hønsehus.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #7 Dato: 20 April , 2014, 07:35 »
Jeg bor godt nok lidt et stykke vej fra dig, men jeg har noget startfoder du kan købe lidt af. Bor mellem Hobro og Skive.
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline lonekær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 142
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #8 Dato: 20 April , 2014, 09:15 »
Jeg har masser af undulatfoder du må komme og hente.
1.0 mand.
0.1 barn.
0.1 hund.
2.6 katte.
2.0 heste
1.0 lys sussex.
1.5 dværg farverolls.
0.2 maran/jersey kæmpemix
0.1 orpington.
0.4 orpington/lohmanmix.
1.2 sølv sortrandet wyandot.
0.0.5 sølv sortrandet wyandot kyllinger.
0.0.9 stor farverolls kyllinger.
0.0.7 gæslinger.
3.2 moskosænder.
0.0.5 ællinger.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #9 Dato: 20 April , 2014, 09:41 »
Jeg håber Peter snart kommer ind og læser rådene og årsagen til dødsfaldene, ellers mister alle kyllingerne livet pga sult.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline KenM

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 68
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #10 Dato: 20 April , 2014, 10:02 »
jeg ved at Aldi har åbent her i påsken, og de har undulatfoder.
1.1.1 (Ken, Jette og rune)
0,2 Off shore + 0,2 Lohmann
1.1 huskat (Ida og Chula)
1.0 Marsvin (Findo)

Offline peterfarsinsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #11 Dato: 20 April , 2014, 10:29 »
Hej

Tak for alle jeres svar og tilbud om at måtte hente foder.

Jeg finder straks noget undulatfoder til dem, og prøver evt. nogle af de andre råd med æg, ost osv. Hvor længe skal de have undulatfoder / startfoder?

Det er naturligvis ikke rart at opdage af fejlen måske er min. Jeg har fodret med valset korn, revet gulerod og grønt i bedste mening og efter råd fra andre fora, og troede egentlig, at alt blev gjort rigtigt. Øv en dårlig fornemmelse, jeg har i maven nu.

Offline lulu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #12 Dato: 20 April , 2014, 10:36 »
Det er ok, husk man lære af sine fejl.  /o
Held og lykke  ;)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #13 Dato: 20 April , 2014, 10:44 »
Jeg bruger startfoder tæt på de er udvoksede og nær på æglægning for hønernes vedkommende. Startfoder indeholder meget protein, det skal der til, især hvis de skal blive store.  NB: jeg bruger altid startfoder tilsat Coccidostadikum.

Offline troldinden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 98
  • God dag til alle...hilsen Jette
Sv: Hvorfor dør vores kyllinger?
« Svar #14 Dato: 20 April , 2014, 11:12 »
Jeg har lige købt startfoder til de kyllinger jeg håber kommer i løbet af næste weekend. Fik at vide, at det skulle de have til de var 8 uger. Men kan se at Rudy skriver at han fortsætter med det, så vil høre om jeg kan give dem det efter den tid, sammen med fuldfoder el. hvordan gør jeg bedst?
Jeg har også købt undulatfoder og har vist styr på alt det andet de har brug for, men lige dette her er jeg da blevet i tvivl om nu  :)
Hilsen Jette :-)

0,2 Lys Sussex
0,1 Orpington - sort.
0,1 Orpington - blå.
0,2 Orpington - splash/dalmatiner.
0,2 Dværg Brahma - guld/sortbåndet.
1.0 Labrador blanding :-)