Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?  (Læst 17331 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Jamen, jeg er jo bare fuldstændig hooked på at få gæs nu! ;D Har tænkt længe over det, og spekuleret frem og tilbage mellem ænder og gæs, men kom så frem til at gæs, dét var sagen! :)

Jeg har tænkt mig at de skal gå i den ene del af haven, hvor der er et par æbletræer og et blommetræ. Hele haven er hegnet ind med trådhegn, og jeg (underforstået manden ;D) vil så sætte et "skillehegn" om mellem "gåsehaven" og "børnehaven". Jeg er dog i tvivl om hvorvidt den del af haven er stor nok, og vil meget gerne høre andres mening :)

Har lige været lidt kreativ, så her er området set fra oven:



Og her er det så et alm. billede. Det er området bagest i haven, altså bagved og til højre for legehuset:



Og sådan her har der set ud en gang... Skulle det ske igen, vil de da sikkert nyde en mega svømmetur, men så må jeg finde ud af noget med at de kommer ud og gå på resten af grunden ::) :




Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Kommer jo lidt an på hvor mange gæs du vil have til at gå der..
Et par stykker kan der godt være hvis jeg nogenlunden kan vurdere grunden (ca. 200 kvm), forår, sommer og efterår laver de jo stort set ikke andet end at spise græs-og skide-og spise græs. Jeg synes gæs er utrolig dejlige men jeg synes også det er undervurderet hvor meget glæde de har af vand, vi har haft et par gæs gående ved sø og måske 3000-4000 kvm (det er rigeligt det når de ikke at spise), men halvdelen af tiden bruger de altså i vand. Desuden så larmer gæs en hel del mere end ænder gør, specielt de nærmest lydløse moskus. Bare lige så det også er med i overvejelserne, de larmer meget og det gør de stort set døgnet rundt, når der er noget at skræppe over og det er der tit.

Rasmus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Super god pointe med vand! :) Og mht. larm, så har jeg jo sådan set børn der sover udenfor hver dag...hmm, dem kunne jeg ligge bag huset...tænke tænke... Indtil videre er det ihvertfald bare meningen at jeg prøver et år at få nogle gæslinger, som så skal slagtes til efteråret.

Men altså...der er plads nok til 2 gæs, som skal gå et halvt års tid, selv om der kun er 200-250 kvm., vil du mene?

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Husk, at hvis det ikke er gamle frugttræer, så er det en god ide at beskytte stammerne. Gæs har skarpe næb!!! Men de smager jo godt. Jeg synes det ser godt ud.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Endnu en god pointe, super! :) Jeg har jo egentlig læst, at de godt kan lide at spise bark!

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
ja der kan sagtens gå to gæs og også flere afhængigt af hvor meget du fodrer dem udover græs, som de ellers mere eller mindre kan leve af. Gæs er dejlige vagthunde og ungerne skal nok også vænne sig til gåsesnak, ligesom de vænner sig til de fleste andre genkendelige lyde, så det tror jeg ikke du behøver at bekymrer dig om. Men hvis i skal bruge stykket til andet end gæs, ville jeg holde mig til to, alene pga. mængden af gennemspist græs, som slet ikke kan sammenlignes med fine hønselorte (som ellers også kan være irriterende).

Rasmus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Vi bruger stort set aldrig den del af haven, og det er også en af grundene til at manden var med på idéen, idet han synes det var rart at kunne slippe for at slå græs dernede ;D

Håber ungerne vænner sig til det... Det er straks værre, når jeg får gæstebørn, som ikke er vant til det...men tiden må vise om det kommer til at gå. Skal i det hele taget ha' grønt lys fra dagplejekontoret før det hele kan blive til noget, suk...

Men om jeg får manden overtalt til at have et par geder rundt om huset, dét er jeg ikke sikker på! :D Vi er altså i pladsmangel, når det kommer til mine ønsker om dyreliv på matriklen :D Eller det synes manden, som ikke vil have dem for tæt på huset ::) :D

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
under alle omstændigheder synes jeg bare du skal prøve det, hvis resten af familien også synes det er en god ide. Bliver det alt for meget skal du nok komme af med dem igen. Og så lidt ligesom med isa-hønsene så prøv at få fat i nogle som ikke er avlet i stykker, som kan vokse lidt mere kontrolleret, og måske ikke nødvendigvis kommer fra Løkken og distributører i den kæde...

Rasmus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Tak for dine gode råd! :) Jeg fik et link til denne side: http://www.bulows.dk/ Virker det ikke meget tilforladeligt? :)

Her er resten af min drøm, men det kommer til at tage lidt tid at få manden med på dén, tror jeg *g


Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320

Håber ungerne vænner sig til det... Det er straks værre, når jeg får gæstebørn, som ikke er vant til det...men tiden må vise om det kommer til at gå. Skal i det hele taget ha' grønt lys fra dagplejekontoret før det hele kan blive til noget, suk...

Men om jeg får manden overtalt til at have et par geder rundt om huset, dét er jeg ikke sikker på! :D Vi er altså i pladsmangel, når det kommer til mine ønsker om dyreliv på matriklen :D Eller det synes manden, som ikke vil have dem for tæt på huset ::) :D

gederne er helt sikkert mere diskrete end gæssene er, specielt hvis det er hungeder.


Og iøvrigt endnu et irriterende bureaukratisk organ, jeg er sikker på at mange direkte vælger dagplejere hvor der er daglig god dyrekontakt, (og selvfølgelig sikkert også fordi du er god til dit arbejde og sød osv. , dyrene er jo ikke nok i sig selv ) vi gjorde da, selvom vi også har masser her hjemme så synes jeg ikke børn kan få nok af fornuftig omgang med levende væsner.

Rasmus

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #10 Dato: 16 Februar , 2010, 23:03 »
Endnu et argument over for manden om hvorfor vi skal have geder!  /o De larmer ikke :D

Mht. dagplejere med dyr, så har jeg selv altid drømt om at kunne lade mine børn vokse op med dyr, men da jeg blev ansat, havde vi faktisk kun fisk! :D Jeg havde dog fortalt dem, at jeg planlagde at få høns...men senere kom en tilløbende kat, og snart kommer gæssene...mon jeg får dem overtalt? :D Jeg håber det. Men de vil sikkert forlange fort knox til dem...men det er jo også fair nok ;) Bare jeg får lov :)

Skal de i øvrigt stækkes, gæssene? Jeg har da set en del gæs på markerne, som pludselig lettede, så de bliver vel ikke, medmindre man stækker?  ???

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #11 Dato: 16 Februar , 2010, 23:05 »
Nu kan jeg ikke huske om Bülows direkte er med i fødekæden fra Løkken, men personligt ville jeg prøve noget andet eksempelvis her. Jeg ved godt det er svært at finde noget ordentligt i området.. Så måske du bare skulle starte..

Rasmus

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #12 Dato: 16 Februar , 2010, 23:09 »
Hvis de har nok at spise så tror jeg ikke du behøver at stække dem. Vores moskusænder flyver en hel del mere, gæssene vil hellere bare spise.

Og fortsæt du bare med dyrene, på et tidspunkt kan det alligevel ikke lade sig gøre at tælle for tilsynet, og pædagogen må da kunne se det opdragende og fornuftige i det.


Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #13 Dato: 16 Februar , 2010, 23:13 »
Jeg vil da også lige give mit besyv med.

Hvis det er slagtegæs, altså nogen store tunge nogen. Så flyver de ingen steder. Det er de ganske enkelt ikke i stand til. Der er aldrig nogen af mine gæs der er lettet mere end ca. 20 cm. over jorden. Og det er absolut maks.
Du kan sagtens have mange flere end 2 stk. på 200 kvm. Det kræver bare at du fodre dem noget mere da de ikke vil kunne leve udelukkende af græs.
Og som Fisker er inde på så skal du altså regne med at gæs "snakker" meget, rigtig meget, så jeg håber at du har langt til dine naboer :D

En anden ting. Gæs plejer kun at gå ind i et hus (for natten) når de er små. Når de vokser lidt til så vil de hellere sove ude. Så enten skal du have noget strømhegn op eller også skal du ud at jage dem ind HVER nat så ræven ikke får sig et gratis måltid.
Jeg blev træt af natte roderiet og satte noget strømførende tråd op.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #14 Dato: 17 Februar , 2010, 02:28 »
@Danny : hvordan er dit strømførende hegn "designet" ?  Højde - antal tråde - strøm i alle tråd , osv ?
Vi ( Mortends) og jeg bytter ænder og gæs - gæs hos mig , så jeg mangler bare kong frost slipper sit greb , så jeg kan få sat hegnet op som er hjemkøbt. Det ville derfor være dejligt om du ville dele den information - i stedet for jeg skal dele gæssene med ræven - han har i forvejen delt rigeligt med mig ....

Jeg påtænker / håber at kunne købe gæslinger gennem medlemmerne under afdelingen af DffR.

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?