Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?  (Læst 17328 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #15 Dato: 17 Februar , 2010, 07:31 »
@Rasmus: Tak for link! :) Hvad er der med "dem fra Løkken"?

@Danny: Skønt at høre! Har frittet "Ina..." herindefra for en masse gode fodertips  /o Kunne meget godt tænke mig at høre hvordan du (og I andre) fodrer gæs?

Og så vil jeg da også super gerne have tips til det el-hegn...og her er jeg altså HELT grøn, så hvis du har tid og mod på at fortælle hvad man skal have og hvordan man gør, vil det være helt fantastisk! Jeg vil stadig sætte noget hegn op udenfor el-hegnet i skellet, så ungerne ikke får stød ;)

Og er der nogen der har et bud på hvilken race som egner sig bedst til at gå hos os? Hvis der findes en med disse egenskaber, vil jeg meget gerne høre et bud...eller en som kommer tæt på:

Det må gerne være en som er godmodig, vokser godt til, da den kun skal gå fra omkring marts/april-sept/okt. Og så en som ikke flyver ;) Og så ved jeg ikke om det fungerer på samme måde som med høns, men det behøver ikke at være en race som skrukker...?

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #16 Dato: 17 Februar , 2010, 14:03 »
Christina du behøver ikke stække gæs af landgåsestørrelse, de kan ikke flyve, og som Danny siger, så letter de højst 20 cm under morgenens flyveøvelse ud over græsset.

Du bygger da bare dit gåsehus på sokkelsten midt i søen, så hvad enten der kommer vand eller ej, så bor de tørskoet, og kan altid komme ud og ind, og du kan i den tørre tid følge dem hjem om aftenen.
Min Mibbe og hendes venide fra Kosør går selv i seng, hvis vi ikke er hjemme, og venter på gårdspladsen på at blive fulgt i seng hvis vi er hjemme, og hvis det bliver for sent, så står hun og pikker på ruden og skræbber.

Mibbe taler kun hvis der er noget at tale om, og ikke ret længe. Hundende rejser sig først når gæssene larmer, og de siger aldrig noget når vi går ud og ind eller kommer og går.
De kender ligesom hundende lyden af vores biler og vores egne børns stemmer, der er også en del af ungernes venner der kommer og går uden vi høre om det fra Mibbes side.

Hvis du får gæslinger der er små så bliver de supertamme, og vil følge dig i tykt og tyndt, men så larmer de til gengæld når du forlader dem, så det er fint at kalde på dem når man kommer med foder eller godter, og kæle dem ved besøg, men lade dem være alene når der ikke skal føres tilsyn.
Mibbe troede at min datter var gåsemor, og de to gæs kaldte og kaldte når hun gik, og sov til middag med hende på græsplænen. Mine unger har sovet i barnevogn, ved siden hvor mine gæs har gået, og det har aldrig givet problemer, men som du siger så kan de måske sove på den anden side.

De vil vænne sig til dine unger, og ungerne vil vænne sig til dem.
Jeg vil dog af sikkerheds hensyn sætte hegn ingen børn i den alder du passer kan komme over.
det kan feks. være trærammer med voilerenet på, der kan de små fingre heller ikke så let smutte igennem. så kan man se gæssene men ikke røre.

Hvad strøm angår, tja så kan du jo sætte tråde op på ydersiden af hegnet, og kun tænde strømmen når ungerne er gået hjem, så er der ingen fare der, og ræven kommer ikke når haven myldre med småunger /o og han svømmer helt sikkert ikke derud i regntiden  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #17 Dato: 17 Februar , 2010, 21:18 »
Ej, hvor lyder det bare HYGGELIGT, at de sådan venter på at blive puttet! :D Hvordan er det egentlig at have dem gående denne vinter? Trives de ellers, på trods af sneen? Ved godt du selvfølgelig fodrer dem :)

Og super god idé med at lave huset på sokkelsten, tak for det!!!

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #18 Dato: 18 Februar , 2010, 20:55 »
Mibbe og fruen fra Korsør er stort set ligeglad med sne, de kommer længere ud i haven end jeg gør, og de går gerne ude hele dagen, og leger med vand i baljen og pudser fjer som de plejer, der er ikke noget der tyder på at de fryser, men det er måske ikke så underligt, når man røre ved Mibbe er hun pansret med mindst 5 cm tykke fjer, og hvis man putter hånden ind under hedes vinger og ind i dunene, så er hun dejlig varm, så jeg er sikker på at hvis hun fryser, så er det kun om tæerne.

Og du har jo ret i at de bliver fodret med hvede majs og startfoder, så de kan holde varmen, på denne årstid og med al den sne, kan de jo ikke selv søge føde.

Ænderne derimod er ikke meget for at være ude for meget, men de har funder ud af at man bare skal sætte sig op på møddingen, så kan man holde varmen der, så der sidder de meget af dagen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #19 Dato: 18 Februar , 2010, 21:44 »
Ah, glæder mig...overvejer helt om jeg skal få lidt flere og beholde et par... Har du dem kun som hygge? :)

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #20 Dato: 18 Februar , 2010, 22:32 »
Dem fra løkken er en fjerkræfabrik der spytter pippende dyr ud på samlebånd, stuver dem sammen i kasser kører dem rundt i hele Danmark til underleverandører som så også sælger dem.

Jeg oplever ligesom Ina at det kun er yderst sjældent de gider gå under tag, før frosten kom engang i forrige århundrede foretrak de for det meste at flyde rundt på søen om natten. Men sneen virker nu ikke til at genere dem så meget, tror bare de ligesom mange andre er trætte af at der ikke er bare en enkelt tot græs at tygge i.

Rasmus


Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #22 Dato: 19 Februar , 2010, 08:47 »
Ok, gæs fra Løkken er nogo! ;) Må lige overveje om jeg skal prøve at have en gase og en...øhm...gås(?) gående hele året så :)

Og hvor søøødt, Bjørn...glæder mig endnu mere nu! :D

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #23 Dato: 19 Februar , 2010, 09:18 »
@ Christina

Jeg vil da foreslår at du vælge nogle Danske Gæs i enten den grå varitet eller den gråbrogede varitet. Det er dejlige gamle danske husdyr, som trænger til lidt flere opdrættere.
Evt. købe en flok gæslinger også beholde 1,2 til næste år eller flere, istedet for at købe hybrider, som kun er beregnet til at fede op og så slagte.....
En sø er helt klart det mest optimale til både gæs og ænder.

Med hensyn til hegn så skal du have et ordenligt et til geder, evt. dyrehegn med min. 2 eltråde indvendigt, geder er gode og dejlige dyr, men de er meget opfindsomme og nysgerrig.
Angående geder og larm, så skal de IKKE have mad hvergang de lukker munden op, for såååååå.

Også hedder det forøvrigt ged og buk og ikke hunged og hanged   ;D det er forøvrigt KUN bukke der lugter og det er mest i brunstsæsonen.
Geder og kastrater er nok nogle af de få husdyr, som ikke lugter særlig meget...... Men de smager dejligt /o




Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Trine Bierberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 395
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #24 Dato: 19 Februar , 2010, 10:05 »
@ christina
Med hensyn til geder, så kommer der i løbet af marts gedekid her hos os!!
Da vi jo ikke bor så langt fra hinanden kunne du jo komme forbi og kigge?!?
mange hilsner
Trine <E

1,19 Lys Sussex, 0,2 lysebrune kryds af Sussex og Italiener, 1,3 får, 1,5 boergeder + 6 kastrater, 0,2 meget behårede kaniner, 1 Border collie pige og 2 katte, når de er hjemme!!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #25 Dato: 19 Februar , 2010, 10:35 »
Og der kommer kid i april hos mig.  ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub


Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #27 Dato: 19 Februar , 2010, 15:14 »
@ Christina :   Har du besøgt =

                      www.123hjemmeside.dk/DGAK

Der er opdrætterlister , måske nogle i dit område ?

hanegalgak
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #28 Dato: 19 Februar , 2010, 16:42 »
Hej. Jeg har 1,4 gråbroget landgæs.
De går i en ca 100 m2 indhegning som jeg kan åbne i dagtiden så de kommer ud på en større mark at gå, men denne er ikke rævesikker. Omkring den lille indhegning har jeg har ca 1,7 m højt hegn med rimelig store masker. Det er ikke gravet ned. På ydersiden har jeg 1 række tråd ca 20 cm fra jorden.
Jeg fodre med hvede og havre. Snart skal de også have æglægningsfodder så jeg forhåbentlig får gode æg til foråret som jeg kan ruge ud eller sælge.
Jeg synes bestemt ikke at mine gæs de larmer. De skræbber kun af glæde når jeg lukker dem ud af indhegningen eller de får noget ekstra lækkert grøntaffald.
Jeg har desværre ingen sø men skal ha lavet en lille en så de kan svømme og parre sig i vandet. Sidste år gravede jeg en stor hul og lagde sort plactic i bunden men efter at gæssene havde badet i en time havde deres kløer lavet hul på plasticen og søen var væk  ???
Dejlige billeder fra din have  :)
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Jer med gæs, eller bare forstand på gæs :) Hvad synes I om dette?
« Svar #29 Dato: 19 Februar , 2010, 17:38 »
Christina.

Hvis du ikke er, så bliv CHR registreret. Det skal du for at holde geder.
Så ta'r du børnene under den ene arm, og din bredskuldrede mand under den anden, og ta'r en tur til Gavnø. (40 minutters kørsel) Måske bedst når sneen engang er væk.
Her har vi 4 drægtige bjerggeder, Hvor du, når de har født, godt kan få en ged med børn ned til dig. så kan du se om det er noget.
Hvis ikke, ryger de tilbage i folden her, og er det et hit, beholder du dem bare.
Hvis et af kidene er et bukkekid, vil jeg måske gerne have det når det begynder at vise bukketendenser, og dermed begynder at (dufte) lidt. Men det ved jeg meget mere om når de har født, som vil ske i ugerne: 16 - 17

Vores geder har aldrig haft elhegn, men et solidt hegn i 1,2 meters højde (ikke det der punktsvejset havehegn, men godt solidt flethegn) har holdt dem inde.




« Senest Redigeret: 19 Februar , 2010, 17:49 Fra Peter Agger »
Hilsen
Peter