Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skalperet kylling sårbehandling ?  (Læst 2073 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ekelund

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Skalperet kylling sårbehandling ?
« Dato: 04 ſeptember , 2017, 21:38 »
Hej alle.
Har en hønemor der har 3 kyllinger hun passer dem super godt og har gået i hønsehuset men med en skillevæg mellem hende og de andre.

Her til aften kommer jeg så hjem og finder den ene lille kylle (14 dage gammel) skalperet alt huden på hoved bagtil er væk, den lever dog pipper og spiser samt drikker.

Har taget den med ind i en kasse med  varme i hvor den spiser og drikker fint, men skal jeg gøre noget ved såret ? Det ser meget voldsomt ud man kan næsten se kraniet, det inderste kød sidder stadig på men huden er helt væk.

Skal jeg smøre det med noget ?

Har også fjernet hønemor og resterende kyllinger ind i mit skur..

Ved at det ikke er morhønen der selv har gjort det for så synderen der var hoppet ind til dem.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skalperet kylling sårbehandling ?
« Svar #1 Dato: 05 ſeptember , 2017, 15:48 »
Jeg har i sommer assisteret ved to grelle skalperinger på kyllinger. Begge tilfælde var rigtig grimme at se på, hvor al hud var væk og på den ene kylling var der også flået en smule i kødet. Så længe ingen vigtige sener er revet over og det sker sjældent ved disse nakkeskader, så er der stor chance for overlevelse og god opheling.
Vask det åbne sår med en saltvandsopløsning, men lad være med at dryppe eller pudre noget andet i. Såret vil danne en tyk skorpe, hvor helingen af huden langsomt vil ske under. Der kommer ikke fjer på området igen, men når det nu er en lille kylling, så vil det bare område virke meget lille, når den vokser til.
I begge de tilfælde, jeg kender til, hakkede hverken skrukken eller de andre kyllinger efter såret, så den sårede fik lov til at blive sammen med sin flok. Det er absolut det bedste, at din kylling får lov til at blive sammen med sin familie, så jeg synes, du skal prøve at sætte den tilbage og så i noget tid holde øje med, om de andre interesserer sig for såret.

Her er et billede af den ene kylling, lige efter den var fundet med sit sår i nakken
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14