Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kyllingemoder?  (Læst 2902 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
kyllingemoder?
« Dato: 20 Januar , 2018, 08:36 »
Jeg skal snart i gang med at ruge mit første hold kyllinger ud i en rugemaskine. Rugemaskinen er klar, men det er jeg ikke  ;)

Når nu æggene klækker, er det så bedst med en kyllingemoder?
Og hvor varmt er der under sådan en? For det kan jeg ikke se, når jeg går ind på annoncerne.
Kan man kører varmepladen op og ned på sådan en?, for kyllingerne vokser jo.
Og er det ikke nødvendigt at tilkøbe en regulering, så man kan sætte temperaturen ned undervejs?

Håber en af jer kyndige kyllingeudrugere kan hjælpe mig.
Puh der er mange spørgsmål, som hønemor de forgange år har klaret for mig ;-) Det er nemmere med en skruk, men jeg glæder mig nu også vanvittigt som et lille barn til at ruge dem ud i maskine og præge dem på en lidt anden måde. Mine skrukhøns har altid været fuldstændig hysteriske, hvis nogen nærmede sig deres børn  :D
Nu skal jeg bare lige have styr på det praktiske.
På forhånd tak for jeres svar.
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingemoder?
« Svar #1 Dato: 20 Januar , 2018, 10:27 »
Ja, man kan regulere temperaturen under en kyllingemoder ved at hæve og sænke benene, så temperaturen passer til de forskellige uger, hvor kyllingerne skal have varme.

Du skal være obs på, at det antal kyllinger, der står i annoncerne, at der er plads til under sådan en plade, aldrig passer, når kyllingerne begynder at vokse, så køb en stor, hvis du skal have mere end 10 under varme.

Endelig skal du være obs på, at det er vigtigt, at der er lyse timer nok til at kyllingerne kan spise den nødvendige daglige mængde mad til at vokse sig sunde og stærke. En kyllingemoder afgiver ikke lys og vil du ruge kyllinger ud i vintermånederne, så skal der være lys hos dem i mindst 12 timer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: kyllingemoder?
« Svar #2 Dato: 20 Januar , 2018, 10:56 »
Kære Helle.
Tusind tak for svar  :)
Min plan var at ruge ud, så kyllingerne udklækkes sidst i marts, da jeg så er hjemme om dagen i starten af deres liv ( har påskeferie). De skal bo i et hønsehus med vindue. men der er ikke ekstra lys  :-[- og selvfølgelig en hønsegård og have, når de kan det.
Tror du ikke, at der er lyse timer nok på det tidspunkt?
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: kyllingemoder?
« Svar #3 Dato: 20 Januar , 2018, 13:44 »
Ja. Når vi når den sidste uge af marts, er der fra solopgang til solnedgang 12½ time, så det er fint
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Dorthe S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: kyllingemoder?
« Svar #4 Dato: 21 Januar , 2018, 08:38 »
 /o :)
Med venlig Dorthe

0,7 silkehøns stor
1 kleinermünsterlænder

Offline Majbrittbo

  • Bruger
  • Indlæg: 182
Sv: kyllingemoder?
« Svar #5 Dato: 21 Januar , 2018, 18:21 »
Men er der kys nok derinde? Mit vindue slipper ikke meget lys ind. Ellers har du måske en juletræskæde med timer og på batterrier. Sådan en havde jeg hængende hos hønsene sidste år i et par mdr. Det er nok til de kan spise og mine begyndte æglægning👍🐓🐣🐥
0.1 sort engelsk aucana Og 0,1 sølv/sort dobbeltrandet Barnevelder, 0,3 guld/hvid randet wyandotter🐓🐓🐔🥚🥚0,1 guld/blå randet Wyandot. samt 0,3 ea blandinger: 2 sorte og 1 blå, 🐥🐥