Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jersey Kæmper  (Læst 3859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jables

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
Jersey Kæmper
« Dato: 23 ſeptember , 2017, 19:17 »
Jeg har for ca. 3 uger siden købt nogle Jersey Kæmpe kyllinger. Det er min første erfaring med racen og jeg leder efter nogle gode råd fra folk der har erfaring med dem.

Jeg synes at kyllingerne virker meget forskellige i både størrelse og udseende. Jeg købte 7 men i løbet af få dage gik to af dem desværre til. En af kyllingerne var meget lille men med meget udviklede vingefjer hvor resten faktisk kun havde dun første dag. Farvemæssigt er nogle af dem helt spættede med gul/sorte aftegninger i ansigtet, nogle har flotte gule ansigter og en enkelt er helt kulsort (de er sorte Jersey Kæmper). 3 er store og de sidste er faktisk halv vægt i forhold til de største. Jeg har ikke før oplevet så store individuelle forskellige ved andre racer. Nogle der har oplevet det samme? Er det normalt ved Jersey Kæmper? Alle gode råd værdsætte.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig noget seriøst opdræt med racen men tog ikke første hold kyllinger så højtideligt da de nok mest bliver til slagtekyllinger for at prøve kødet.
Rhode Island Red
Grønlægger
Guld/sort hvedefarvet Maran
Jersey Kæmpe

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #1 Dato: 23 ſeptember , 2017, 19:50 »
Jeg har opdrættet jersey kæmper siden 1998 og udstillet dem siden 2001- så jeg synes selvfølgelig at de er verdens bedste race.  ;D /o
Store, rolige og ikke mindst gode til både æg og kød.
Det eneste dårlige om racen er at vi er meget få seriøse opdrættere og at der desværre bliver solgt mange dyr, som ikke er ægte eller som simpelthen er mindre gode.....
Så JA TAK til flere seriøse opdrættere, for det kunne vi dæleme godt bruge...
For øvrigt hører racen til i specialklubben for Orpington.

Er du på Facebook, så har jeg en gruppe, som hedder Seriøs med Jersey kæmper: https://www.facebook.com/groups/1167055760005345/ plus en anden gruppe, hvis man generelt ønsker at komme i gang med Racefjerkræ, som hedder Os som avler RACEfjerkræ: https://www.facebook.com/groups/306333719431775/
« Senest Redigeret: 23 ſeptember , 2017, 19:53 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nocom

  • Bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #2 Dato: 23 Marts , 2021, 22:37 »
Ved godt dette er en gammel tråd, men har du stadig den FB gruppe med jersey Kæmpe? Linket virker nemlig ikke. Og jeg har lige fået mine første JK kyllinger og vil gerne prøve et lille opdræt.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Jersey Kæmper
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2021, 07:43 »
Jeg har i år solgt alle mine jersey kæmper pga. nedskæringer i mit fjerkræ hold, da en anden hobby har taget "overhånd".
Så gruppen for jersey kæmper, som jeg var admin. for er der ikke mere. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub