Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Inaktive høns  (Læst 2509 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline klaus w. jessen

  • Bruger
  • Indlæg: 16
Inaktive høns
« Dato: 26 Juli , 2017, 20:28 »
Hej hønsevenner

Har og har haft flere isa Brown. Nu begynder de langsomt den ene efter den anden at stå hænge og blive passive.
Er der ligesom en udløbsdato for hybrider.
De er ca. 3 år nu

Hilsen
Klaus fra rødekro

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Inaktive høns
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2017, 21:49 »
ja mon ikke. De har da vist udtjent deres værnepligt. Min nevø som har et stort æglægningshønseri skifter dem efter 14 mdr. Jeg synes så bare det er lige til den grove side.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Inaktive høns
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2017, 05:36 »
Nej - det der lyder ikke rigtigt. Der må være noget sygdom på spil, hvis flere efter hinanden i en flok begynder at være inaktive og hænge.
Prøv at mærke på deres bug. Er den hævet, spændt og hård, så er det højst sandsynligt æggelederbetændelse. Isa'er er nogle ret stærke høns, der sjældent bliver syge og faktisk kan blive rigtig gamle, hvis de undgår at blive ramt af æggelederbetændelse, som desværre er den hyppigste dødsårsag for disse højt producerende høner.
Hønerne begynder typisk at vise symptomer på æggelederbetændelse ½ års tid efter, de er stoppet med at lægge æg. 
Mine Isa'er plejer at blive omkring 5 år gamle. Den ældste jeg har haft blev næsten 8 år. Alle har lagt æg, indtil de er godt og vel 4 år
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Inaktive høns
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2017, 08:18 »
Om hvor længe hybrider holder? der er det vel også afgørende om man dem fra de er hønniker eller får dem, som udsætter høns, hvor de allerede har sprøjtet ud intensivt med æg i et års tid?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Inaktive høns
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2017, 08:20 »
Hej Klaus jeg tror jeg har misforstået dit indlæg. Jeg bildte mig ind at det var fordi de var holdt op med at lægge æg.  Men nu læser jeg at de måske ikke har det så godt. Lægger de æg endnu.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner