Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: urgning, rugning og der sker ikke noget  (Læst 2207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
urgning, rugning og der sker ikke noget
« Dato: 15 Juni , 2017, 21:05 »
Lannnnnnnggggg tid er gået. Så jeg håber nogen kan hjælpe med gode råd.

Jeg er helt ny med høns siden slutning af april købte jeg 1,4 stor Orpington fra en avler. Hønsne er fra spril sidste år.

Den 23. maj lagde en af hønerne sig skruk og hun fik 6 æg at ligge på. Jeg har lyst dem nogle gange, og der har været udvikling. Den 25. april lagde nr. 2 sig så, og hun fik 5 æg. Her har jeg også lyst, og der er sket noget i alle æg.

Jeg havde forventet at nr. 1 (Hoppe har min søn døbt hende) skulle have kyllinger her den 12.06 Men der er ikke sket noget. Jeg lyste dem den 13. Og æggene er helt mørke med en luftbobbel. Så hvad jeg har kunne læse mig frem til, så ser det rigtigt ud. MEN der kommer ikke noget.

Hoppe og den anden (Karen) har ligget rigtigt fint på æggende. Dog synes jeg, at der måske ikke har været nok æg i redden. Tiltider når jeg har løftet, så har æggene ligget ude i siden, og ikke under hende, så de har været lidt kolde.

Jeg er lidt i vilrede om hvorlænge jeg skal give damerne chancen. Eller om jeg må indse, at der ikke bliver kyllinger :-( Selvom det er meget trist.

Jeg håber nogle har råd og ideer.

Jeg har overvejer at finde nogle daggamle og lægge under dem i stedet. Men de skal jo lige findes og klægges, hvis de skal være under 48 timer gamle. Men hvor længe kan jeg vente?Hvor længe bliver damerne mon ved at ligge der, hvis der ikke sker noget?

Jeg ser frem til lidt hjælp.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: urgning, rugning og der sker ikke noget
« Svar #1 Dato: 16 Juni , 2017, 11:22 »
Du kan prøve at tage et æg af gangen og putte dem i lunkent vand, synker ægget er det dødt, flyder det er der liv. Men lad dem endelig ikke ligge i vandet længere end nødvendigt, så kyllingen ikke drukner. Det kan hjælpe kyllingene med lidt fugtighed til hinden hvis den er blevet tør.

Hvis der ikke er liv og du vil have daggamle, så kan det gå godt selvom kyllingerne er lidt ældre end 48 timer. Min skruk fik nogen der var 4 dage gamle og dem godtog hun med det samme, bare husk at sørge for at de har mad og vand i redekassen, for i hendes hjerne er de nyklækkede :) Hun er anden gangs skruk i år og lagde sig skruk igen 14 dage efter hun havde forladt det første hold, så jeg syntes ikke hun skulle gå igennem en ruge periode til :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: urgning, rugning og der sker ikke noget
« Svar #2 Dato: 16 Juni , 2017, 13:53 »
Det med at putt3 æggene i vand kan være lidt risikabelt på dette tidspunkt i deres udvikling, for hvis de så småt er gået i gang med at prikke hul på hinden, så drukner de. Det er også farligt at fjerne dem fra hønen, hvis de er gået i gang med at klække, for så tørrer hinderne ind og gør ligesom krympeplast rundt om kyllingerne.

Æg under skruk kan godt klække så sent som på dag 26, så jeg ville bare lade dem ligge indtil da. Ingen grund til at pille ved det 😊
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline Channe Rohde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
  • Store Gule Orpington 1,4
Sv: urgning, rugning og der sker ikke noget
« Svar #3 Dato: 17 Juni , 2017, 20:39 »
Tusin tak for jeres svar.

Her til aften er der gået hul på et æg og pip pip pip siger det der inden fra. Så jeg har lagt strøelse i bunden og givet ekstra hø til siderne af kassen hun ligger i.

Så nu holder jeg vejret.