Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hønen gået af reden, men æg pipper  (Læst 4313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
hønen gået af reden, men æg pipper
« Dato: 15 Juni , 2017, 09:52 »
Så for søren. Min skruk er gået af reden i dag med tre fine tørre kyllinger. Tilbage i reden lå fire æg som ikke var klækket. Jeg plejer at tømme reden når hønemor går af, så det ville jeg også lige gøre nu. Men jeg lyser dem altid inden jeg smider dem væk. Og to af de fire tilbageblevne æg er der liv i, og den ene pipper, samt hakker meget i skallen, men der er ikke hul endnu ???

Så hvad søren skal jeg lige gøre? jeg har prøvet at liste hønemor tilbage på reden med hendes tre fine kyllinger, men det holdt 5 min, så gik hun af igen  :-\  Skal jeg forsøge at hjælpe den kylling som arbejder på at komme ud af skallen ud? Jeg kan høre den pipper og hakker aktivt i skallen...
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #1 Dato: 15 Juni , 2017, 10:49 »
Din skruk har vurderet, at hun skal ud med sine kyllinger nu, så det skal du ikke blande dig i  :)
De to æg, der er ved at klække, må du ikke begynde at hjælpe ud. Det tager 21 dage, for en celle at blive et levedygtigt individ - det er ikke længe og hver time bliver brugt OGSÅ de timer der går, mens kyllingen hakker sig ud gennem ægget. I den tid suges det sidste af blommesækken ind i kroppen og blodårene, der har været hæftet til æggehinden, lukker sig. Hvis du hjælper, risikerer du, at kyllingen forbløder eller kommer ud med blommesækken uden på kroppen. Mange kyllinger er døde pga den "hjælpsomhed".
Har du ikke en rugemaskine, så læg æggene under en lampe med en tynd fugtig klud over
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #2 Dato: 15 Juni , 2017, 11:30 »
Nej, jeg har ingen rugemaskine. indtil videre har jeg taget æggene indenfor i varmen. Jeg finder lige varmelampen frem så. Det ene æg pipper stadig - Arbejder heldigvis hjemmefra i dag  ;D /o

Hvad er sandsynligheden for at de klækker? De må være 23. dage nu og det passer også med at den første kyllingen klækkede på 21 dagen. Ellers skal der have været lidt rod i æggene inden jeg fik flyttet hende til skrukburet  ::) Det kan der måske godt være.
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #3 Dato: 15 Juni , 2017, 14:22 »
iihh det virker  /o /o /o Der er hul i ægget ;D ;D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #4 Dato: 16 Juni , 2017, 09:03 »
Hvordan er det gået med dine uklækkede kyllinger?
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #5 Dato: 16 Juni , 2017, 19:39 »
Kyllingen der hele tiden har pippet kom ud imorges. ;D Men med lidt hjælp...  ::) måske jeg skulle have været mere tålmodig, men jeg var bange for hinden tørrede ind, så den ikke kunne komme ud, når nu den ikke var i rugemaskine. Og der ikke var samme fugtniveau. Så besluttede at hjælpe den ud imorges efter knap et døgn med hul i ægget, men uden at den havde gjort hullet det mindste større. Navlesnoren var stadig fugtig - og det ved jeg ikke om det er normalt? Jeg har kun fået kyllinger under skruk, og der ser vi dem først på ca 2.-3. Dagen. Så den har gået rundt med navlesnoren fast til en æggeskal hele dagen. Nu her til aften var den tørret helt ind til en sytråd så jeg klippede den over. Den har stadig en lille stump siddende, som jeg tænker falder af selv. Den er næsten helt tør nu, drikker og spiser lidt. Så jeg regner med at sætte den ud under dens mor sammen med dens søskende her til aften når hønemor er gået helt til ro. Overvejer at vente til imorgen, men hønemor går i et rimeligt lille skruk-bur så hun kan ikke rigtig "løbe" væk fra den. Den går okay omkring, men er da stadig lidt ustabil... Hvad tænker i - skal jeg vente en dag mere? Eller få den ud til de andre hurtigst muligt?

Det andet æg viser ikke tegn på klækning, jeg lyste det igen imorges og der var der stadig liv inde i ægget. Men kyllingen hverken pipper eller hakker i skallen når man pikker med en negl - så jeg tror ikke rigtigt på at der kommer noget. Men jeg synes jeg kan se den bevæge sig derinde, så nænner jo ikke at smide det ud... :o
« Senest Redigeret: 16 Juni , 2017, 19:43 Fra Maria2aaen »
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #6 Dato: 16 Juni , 2017, 21:21 »
Nå da da - jeg ville lige tjekke det andet æg. Med formodning om at kyllingen nok var gået til... Men den var meget aktiv og da jeg lyttede kunne jeg høre små Dak-dag-dak lyde derinde fra! /o ;D så sørme om ikke det også er ved at klække  :D

Sååå jeg beholder begge kyllinger inde idag - så må vi se imorgen om den er på vej.

Men kan vi sætte dem ind til deres mor og søskende om måske 3-4 dage? Eller vil moderen så ikke kende ved dem? De andre klækkede man-onsdag
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2017, 11:24 »
Nå en sidste opdate herfra. Lille pippa klarer sig fint. Vi satte hende ind til hønemor og søskende igår - uden nogen problemer  /o Og hun har det fint her til morgen. Spiser, drikker og følger fint med og + søskende rundt  ;D

Den anden lille kylling var meget aktiv inde i ægget igår, pippede og hakkede i skallen - men her til morgen  /d :'( død! Øv. Den var helt stille inde i ægget, så jeg lyste det - og der var intet tegn på liv. Så ganske forsigtigt pirkede jeg et lille hul i ægget - det var lige ved næbbet. Og den var sten-død. Den havde fået hul i hinden, så det var ikke derfor. Men den har altså ikke kunne formå at prikke hul i skallen   /d

Så min lille erfaring er, at det er bedre at hjælpe - end ikke at gøre det. Jeg ved ikke om skallen kan være blevet for hård pga. Der ikke er nok fugtighed under en varmelampe + fugtig klud. Måske det kan være derfor ingen af dem selv kunne komme ud..  ??? Men en anden gang, så vil jeg hellere forsøge at hjælpe end ikke... Heldigvis blev det til 4 fine kyllinger i alt.  :D
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: hønen gået af reden, men æg pipper
« Svar #8 Dato: 19 Juni , 2017, 09:55 »
Dejligt at det går godt med den ene  /o men trist at den anden døde  :( Sidste år havde jeg to æg som hønemor havde trukket sig væk fra, dem hjalp jeg forsigtig ud af skallen. De havde begge tør hinde og ville aldrig overlevet hvis jeg ikke havde hjulpet. Så min erfaring siger også at det er bedre at hjælpe til end intet gøre. De klarede sig begge godt, var lidt mindre end de andre den første uge, men efter det kunne jeg ikke se forskæld.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte