Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Agressiv Skrukhøne.  (Læst 2468 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nitram73

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Agressiv Skrukhøne.
« Dato: 09 Juni , 2017, 22:34 »
Jeg har en skrukhøne der fik kyllinger i går. Men hun passede ikke på dem så var ved at miste dem da de blev hakket af de voksne høns. Har derfor taget dem fra hende hvilket hun naturligvis ikke er tilfreds med.

Mit spørgsmål er at jeg har nogle andre kyllinger jeg har købt der er 1-2 måneder gamle som hun angriber men som kan gå fredeligt sammen med de andre høns. Det skal lige siges at jeg har haft dem i 1 måned.

Har derfor måtte isolere dem for sig selv i hønsehuset. Men hun bliver meget aggressiv så snart at jeg tager dem op og forsøger at angribe. Derfor kan de ikke gå sammen i huset da hun vil hakke dem ihjel.

Er det øksen eller går det over?
Hun bruger hele sin dag i huset.

Med venlig hilsen Jens Martin


Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Agressiv Skrukhøne.
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2017, 22:45 »
Hvis hønen er ung og det er første gang hun får kyllinger, ser man nogle gange, at hun ikke er nogen god skruk. Det kan give sig udslag på flere måder - din skruk passer ikke sine kyllinger, andre slår kyllingerne ihjel. Det er ganske naturligt, at hun jager de ældre kyllinger væk eller vil angribe dem, da hun er 'skruk-kodet' til at passe på sine egne kyllinger og jage alt andet væk.
Det er synd for jer og skrukken, at det er gået sådan, men jeg synes, du skal få hende afskrukket og så give hende en chance i livet. Næste gang hun skrukker, kan hun sikkert meget bedre finde ud af, hvordan man gør og hvad det er der sker og sagtens blive en god mor.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Nitram73

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Agressiv Skrukhøne.
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2017, 22:53 »
Hvis hønen er ung og det er første gang hun får kyllinger, ser man nogle gange, at hun ikke er nogen god skruk. Det kan give sig udslag på flere måder - din skruk passer ikke sine kyllinger, andre slår kyllingerne ihjel. Det er ganske naturligt, at hun jager de ældre kyllinger væk eller vil angribe dem, da hun er 'skruk-kodet' til at passe på sine egne kyllinger og jage alt andet væk.
Det er synd for jer og skrukken, at det er gået sådan, men jeg synes, du skal få hende afskrukket og så give hende en chance i livet. Næste gang hun skrukker, kan hun sikkert meget bedre finde ud af, hvordan man gør og hvad det er der sker og sagtens blive en god mor.

Hej Helle.

Tak for dit hurtige svar.
Fru Skruk er kun et år gammel og var den laveste i flokken inden hun blev skruk.

Hun angriber selv om hun ikke har sine egne kyllinger at passe på. Men nok fordi hun er skruk kodet.

Hvordan afskrukker du en skrukhøne. :-)




Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Agressiv Skrukhøne.
« Svar #3 Dato: 10 Juni , 2017, 06:17 »
Det sandsynlige vil være, at hun selv går af reden i løbet af et par dage, da der jo er kommet kyllinger, men når hun nu har fået det der skrukkeri og meningen med det "helt galt i halsen", så er det ikke sikkert, du kan regne med det.
Du kan afskrukke hende ved at lade hende gå i et bur eller et aflukke uden rede i et par  dage eller til hun holder op med at sige skruklyde.

Noget andet er - har du mulighed for at sætte skrukken og hendes nyklækkede kyllinger i en afdeling for sig selv, hvor de andre høns ikke kan komme? Det kunne jo være, at hun i løbet af et par dage vil få vækket moderinstinktet, så hun både vil passe og passe på sine kyllinger. Du skriver, at hun var utilfreds med, at kyllingerne blev taget fra hende. Jeg synes, det er et forsøg værd at give hende en chance med kyllingerne. Hold skarpt øje med at hun er villig til at varme kyllingerne.
« Senest Redigeret: 10 Juni , 2017, 06:24 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14