Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvordan tørrer man en kylling  (Læst 3848 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Hvordan tørrer man en kylling
« Dato: 08 Juni , 2017, 16:48 »
Hej alle

Vi købte kyllinger sidste år og blandt dem var der en hane som vi valgte at beholde. Så i år lod vi de skrukke høner være skrukke. Det er resulteret i 4 stks søde små kyllinger... og derfor har de 2 skrukke høner forladt rederne. Men kunne hører pip pip pip fra de resterende æg. Og fandt til sidst også ægget der pippede. Forsøgte at lægge ægget hen til en af høne mødrene. Men den ene er pænt sur og vupti så hakkede hun hul i det pippende æg.

Har derfor tændt varme lampen og efter et råd dustet med lidt vand. Det ser ud til at hun har det fint og kæmper for at komme ud.

Nu er mit spørgsmål. Hvad gør man når kyllingen er kommet helt ud? Har ingen rugemaskine. Har forsøgt at søge og søge på nettet men finder intet. Hvordan tørrer jeg den bedst? Et håndklæde eller noget og så varme lampen?

Hilsen en hønemor

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2017, 17:20 »
Kyllingen skulle fint kunne tørre under varmelampen, når temperaturen er de ca 32 grader, som de nyklækkede kyllinger skal have - men du kan godt tørre kyllingen med en føntørre på lavt trin og i acceptabel afstand

Jeg har sendt en besked til dig, Sarah ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #2 Dato: 08 Juni , 2017, 17:25 »
Tak for svar

Hun er lige for 10 min siden kommet ud af ægget

Vi forsøgte at lægge hende hen til de skrukke høner og det ser ud til at de har taget hende til sig.

Vi er bare mega meget i tvivl om hvad vi skal gøre med de resterende æg. Har ladet dem ligge under varmelampen.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #3 Dato: 08 Juni , 2017, 17:33 »
Tillykke med kyllingerne og efternøleren.
Skrukken havde vurderet, at det var tid for hendes klækkede kyllinger at komme ud og spise og drikke, så det pippende æg blev afvist - sådan er naturen nu engang indrettet. Nu hvor ægget er blevet til en kylling, så tager skrukken sikkert imod den lille med kysnæb  :)

Hvis du ikke har en varmelampe, så er der ikke så mange andre muligheder end at lade de resterende æg ligge under varmelampe med en fugtig klud over. Har du lyst æggene så du ved, om der er kyllinger i?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #4 Dato: 08 Juni , 2017, 17:39 »
Vi er nybegynder hvad det angår. Forsøgte lidt i dag men ja vi ved ikke om de er befrugtede og vi ved heller ikke hvor længe de har ligget da vi ikke fik dem adskildt fra starten fra de andre høner så der er kommet æg til løbende.

 De er blevet adskilt nu.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #5 Dato: 08 Juni , 2017, 17:44 »
Ok - på den måde. Ja, det er meget vigtigt, at rugeæggene bliver lagt under skrukken på samme tid og mærket, så nye æg hver dag kan fjernes fra reden. Nu ved I så det til næste gang  ;)

Hvis I er heldige, så kommer der måske et par stykker ud af æggene under lampen, men ellers må I glæde jer over det lille fine kuld, der er kommet. Jeg har et par eksempler fra min vennekreds, hvor det er lykkes at ruge kyllinger ud under lampe efter en skruk gik af reden og forlod æggene.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #6 Dato: 08 Juni , 2017, 17:47 »
Ja vi har lært en hel del i forbindelse med det her. Hehe

Næste gang skal det gøres anderledes... 😁


Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2017, 06:57 »
Vi fandt den lille kylling forladt men hun er ikke død.. vi holder hende lige nu i hånden under varmelampen og hun kommer mere og mere til sig selv. Kan vi gøre noget for at hjælpe hende eller er det tabt?

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2017, 07:46 »
hvis hun kommer sig mere og mere så bare hold ud. Chancen er der.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #9 Dato: 09 Juni , 2017, 07:53 »
Det er ikke tabt, hvis I får varmet den lille op. Jeg har hørt om helt kolde og "døde" kyllinger, der er blevet varmet op og vakt til live igen - men det lyder tvivlsomt, at skrukken vil tage den lille til sig - i hvert fald ikke før, den er helt på toppen efter klækningen og kan følge sine søskende og skrukken. Den skal blive under varmelampen og I skal sørge for at vise den mad og vand. Prik i maden, så den forstår, hvordan man gør, hvis den ikke selv går i gang med at spise - det samme skal I gøre med vandet. Husk endelig, at vandet skal serveres i en lav skål/tallerken gerne med sten i, eller en lukket beholder, man ikke kan drukne i.
En enlig kylling kan ikke vedblive at være alene og den vil meget hurtigt begynde at pippe højt, fordi den kalder på venner. Nu er I jo i den situation, at der kan klække adskillige flere kyllinger (hvis det lykkes under lampen), men kommer der ikke flere og lykkes det ikke, at få skrukken til at tage den til sig, så må I finde et par nyklækkede kyllingevenner til den
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline høne-bryhl

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: Hvordan tørrer man en kylling
« Svar #10 Dato: 09 Juni , 2017, 08:24 »
Tusind tak for svar...

Hun bliver også mere og mere livlig.. vi håber lidt på flere kyllinger men vi er tvivlsomme. Så tror jeg vil søge efter et par kyllinger i nærområdet.