Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsevalg - Dværg Wyandotter eller? (Begynder)  (Læst 2345 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sols

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Hønsevalg - Dværg Wyandotter eller? (Begynder)
« Dato: 08 Juni , 2017, 09:49 »
Hej alle

Jeg er liiige ved at købe et dejligt hus med 500m2 lukket baghave. Der skal være høns og køkkenhave. Umiddelbart lyder det som om 5-6 dværg wyandotter kunne være et godt valg. Vi spiser mange æg, vil gerne have sociale dyr der også er sjove for børnene på 1 & 6. Umiddelbart tænker jeg ikke vi skal have en hane.

Spørgsmål:
- Er de også gode til dræbersnegle? Eller skal jeg overveje en anden race?

- Hvordan sikrer jeg bedst mine bærbuske mod plyndringstogter?

- Jeg læste at nogle har deres kompostbeholder INDE i hønsegården, det vil jeg evt. gerne se billeder af (har en nyttehave nu, og komposten er en sneglefabrik uden lige  :-\

Og til sidst, er det en god ide at anskaffe kyllinger i august, eller er det bedre at vente til foråret, så de kan vokse sig store?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hønsevalg - Dværg Wyandotter eller? (Begynder)
« Svar #1 Dato: 08 Juni , 2017, 10:11 »
Wyandotter er et rigtig godt valg, de lægger relativt store æg, og er en dejlig tillidsfuld og rolig race.
Høns tager ikke de store snegle, men gerne de små og også snegleæggene, desuden hjælper det på udtørring af snegleæggene, at hønsene går og skraber.
Der er vist ikke rigtig nogen hønseracer, der bryder sig om de store snegle, så skulle du vælge ænder i stedet.
Jeg har aldrig oplevet, at mine høns har ribbet bærbuskene, til gengæld er mine påfugle nogle stride bærtyve, men det er en helt anden historie  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sols

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hønsevalg - Dværg Wyandotter eller? (Begynder)
« Svar #2 Dato: 11 Juni , 2017, 18:56 »
Tak for svar. Så er jeg vist på rette vej!

Offline Monrath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 26
  • Skruk nybegynder der forsøger at blive klogere :)
Sv: Hønsevalg - Dværg Wyandotter eller? (Begynder)
« Svar #3 Dato: 14 Juni , 2017, 11:33 »
Jeg kan varmt anbefale dem, de er skønne at have gående og er smukke.
Søger viden 😊