Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Indhegning til får  (Læst 9517 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Indhegning til får
« Dato: 31 Maj , 2017, 11:42 »
Hej!

Jeg vil gerne lave en indhegning til ca 2-3 får. Racen bliver nok Shropshire, da den skulle være nem og sejlivet, give godt kød og rimelig uld til et par pullovers. Jeg har et areal på 60x60m og tænker at det kunne være en fordel at kunne flytte det, hvis fårene er ved at dødbide planterne. Hvad kan I foreslå mig? Er arealet for lille?

Vh Thomas

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Indhegning til får
« Svar #1 Dato: 31 Maj , 2017, 13:20 »
om det er for lille afhænger nok af hvad du forventer dig af dine dyr. Du siger du vil kunne flytte hegnet, vil det sige at du har mere mark end den halve tdr. land? Hvis ikke du har mere land, vil du skulle tilskudsfodrer en del.

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Indhegning til får
« Svar #2 Dato: 31 Maj , 2017, 14:19 »
Jeg har en god hektar jord, men vil også gerne have bier. Har nogen erfaringer med, om de kan stå sammen?

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Indhegning til får
« Svar #3 Dato: 31 Maj , 2017, 21:19 »
Jeg har ikke bier, men får er nysgerrige dyr, så derfor skal staderne nok ikke stå inden for indhegningen. Men jeg ser ingen problemer i at have stader stående i nærheden. Nu ved jeg jo ikke hvor mange omkostninger i vil lægge i det at have får, men med så lidt jord, vil jeg nok anbefale en mindre fårerace og så acceptere at køllerne ikke bliver helt så store, helt så hurtigt, medmindre i vil bruge mange penge på at købe foder.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Indhegning til får
« Svar #4 Dato: 31 Maj , 2017, 21:44 »
Vi har i over 25 år drevet avls-besætning af Shropshire får, Dertil kan føjes at vi i en lang årerække også har haft 40-50 bifamilier.
Først mht. det areal på ca. 3600 m2 så vil du sagtens kunne holde græs til 2-3 moderfår med lam, og dette pga. at af Shropshire er en meget nøjsom race. Der bør nok være 500 til 1000 m2 pr. MF i maj/juni, alt efter om der tildeles NPK gødning med en høj % N, + at det vil være et must med mindst 3 folde til foldskifte. Altså for dit vedkommende f.eks. 3 folde af 1200 m2. Du vil dog ikke, efter min vurdering, selv kunne avle vinterfoder, det må indkøbes.
Hvis man vil have bigård op ad afgræsende dyr, bør der være en høj række buske rundt om, hvad der altid bør iøvrigt pga. læ. Her vil pil være hurtig oppe i højden, og som side gevinst er der foder til bierne i det tidlige forår lige uden for stadet.

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Indhegning til får
« Svar #5 Dato: 01 Juni , 2017, 11:38 »
Tak for svar! Det affødte nye spørgsmål.

Vedr. får:
Hvad består vinterfoder til får af? Blot hø af græs? Hvilken græstype?

Hvor køber jeg et udemærket og billigt hegn til formålet? Hvad skal jeg have for øje ved etableringen? Må jeg lave det selv og kan det svare sig? Skal jeg have elhegn?

Vedr bier:
Hvilke planter kan jeg dyrke for at dække biernes fødebehov fra tidligt forår til efterår.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Indhegning til får
« Svar #6 Dato: 01 Juni , 2017, 20:59 »
Hvis man har en god græsmark lavet af frøblanding nr. 52 / 53 http://butik.hunsballe.dk/shop/froeblanding-nr-52-372p.html
så er der også basis for en fornuftig hø slet samt proteinrig afgræsning til får, og blomstrende hvidkløver hele sommeren, som også er en god trækkilde for bierene. Udover hø fodres med kraftfoder (byg og soya) sidste 1/3-del af drægtighed. Husk fåre-mineral om vinteren.

Hegn:  http://hegnslageret.dk/faarehegn-dyrehegn-12/
da Shropshire ikke hopper så køb et lavt hegn, det er billigere. Vi har hegnet med 65 cm høj fårehegn, men er i tvivl om denne lave højde udbydes mere. NB: vi har aldrig haft Shropshire til at hoppe over dette hegn. Der bør være et strømførende tråd ca. 30 cm over jorden på inderside, da det forhundrer dyrene i at stikke hovedet gennem hegnet/maskerne og græsse på ydersiden, hvilket giver afrevne øremærker.

Mht. gode bifoder planter, så har vi i en lang årerække isået vore kornmarker ca. 2 kg./ha honningurt hvilket giver ca. 80-100 kg. honning pr. ha. Ellers er det bare at satse på der er raps, kløver mv. indenfor biernes arbejds-område.

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Indhegning til får
« Svar #7 Dato: 01 Juni , 2017, 22:51 »
Bier mangler typisk især træk kilder i det tidlige forår, og i efteråret. Derfor har jeg fået fortalt at det er godt at plante pil samt forårets tidligt blomstrende løgplanter og dertil efterårs lyng.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Indhegning til får
« Svar #8 Dato: 04 Juni , 2017, 17:24 »
Mht. pilen, skal det være hanplanter, de giver pollen i modsætning til  hunplanterne.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Indhegning til får
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2017, 10:57 »
Tusind tak for jeres svar! Jeg er blevet klogere  /o

Offline Thomas Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 34
Sv: Indhegning til får
« Svar #10 Dato: 29 Juli , 2017, 18:21 »
Hej igen.

Grunden, hvor vi gerne vil have får er snart ledig (efter høst) og jeg vil høre jer om det er for sent at anlægge græsengen (med den græsblanding som Rudy foreslår) i september; altså umiddelbart efter høsten? Der har stået korn (nok rug).
Jeg tænker at en harvning efter pløjningen er nok jordforberedelse. Er det uhensigtsmæssigt?

Vh Thomas

Offline TroelsRasmussen

  • Bruger
  • Indlæg: 33
Sv: Indhegning til får
« Svar #11 Dato: 29 Juli , 2017, 21:16 »
Der er regler for hvornår på året, efter hvilke afgrøder og hvor "etableret" en mark skal være inden vinteren. Afhængig af hvad der har været tidligere skal den lægges om inden 1. juni eller inden 15 aug.
se fx her: http://jlbrapp.dk/Varktoj/Markaktiviteter/

Der sker flere ændringer om året af reglerne, så jeg ville nok konsultere en landmand eller en konsulent. Visse regler er lov, andre er afhængige af om man søger tilskud fra EU