Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HJÆLP - hvad med den anden?  (Læst 3092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline CecilieW

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
HJÆLP - hvad med den anden?
« Dato: 26 April , 2017, 20:48 »
Som nyere "hønemor" blev jeg rigtig trist i går aftes da min ene høne Yvonne, ikke ville spise og ej heller komme ud på græsset som den plejer. Hun havde vandet afføring i går aftes og i morges da jeg aede hende i nakken (som jeg plejer) dukkede hun hovedet og en brunlig vandet stråle sivede ud af munden på hende (det lugtede rigtig grimt). Hendes hale var nærmest presset ned ad og dækkede for rumpen. Der var ingen tvivl om at hun var ret "trist" eller havde ondt. Hun lukkede sine øjne og ville ikke gå. Jeg tænker umiddelbart at det har været læggenød, men synes ikke jeg kunne mærke et æg. Forsøgte at give hende lidt spiseolie i næbet og smøre hende bagtil (som jeg læste skulle kunne virke - intet hjalp. Jeg har valgt at lade hende flyve op i himlen og få fred, men er bekymret for Brunhilda, som nu er alene. Tør jeg hente nye høns hjem til hende i morgen eller hvad gør man? Kan hun have haft en sygdom og smittet Brunhilda og så også eventuelle nye høns?
HJÆLP  :'(
« Senest Redigeret: 29 April , 2017, 22:42 Fra CecilieW »
De bedste hilsner,
Cecilie ;-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP - syg høne, hvad med den anden?
« Svar #1 Dato: 26 April , 2017, 21:46 »
Jeg tror, det var sur kro.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline CecilieW

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: HJÆLP - syg høne, hvad med den anden?
« Svar #2 Dato: 26 April , 2017, 22:12 »
Sur kro? Det ved jeg slet ikke hvad er - jeg må google ;-)
Men tak for bud på hvad det kunne være  /o
Så umiddelbart ser du ikke noget til hindre for at jeg finder et par veninder i morgen til min Maran (Brunhilda)? Synes jo ikke hun skal være alene meget mere end en enkelt nat.
De bedste hilsner,
Cecilie
« Senest Redigeret: 26 April , 2017, 22:23 Fra CecilieW »
De bedste hilsner,
Cecilie ;-)

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: HJÆLP - syg høne, hvad med den anden?
« Svar #3 Dato: 27 April , 2017, 06:04 »
Jeg tror ikke, du behøver være bange for, at din Brundhilda er smittet med en sygdom, så skynd du dig endelig med at få hentet et par nye veninder til hende.

Det er ikke til at sige, hvad din høne døde af, da de symptomer, du beskriver, er almindelige  for de fleste sygdomme hos høns. Sur kro er meget sjældent en sygdomstilstand i sig selv. Når en høne bliver meget syg og er dødsdømt, begynder de vitale organer at sætte ud. Når det sker, går fordøjelsen også i stå og i den sidste fase af mange hønsesygdomme vil indholdet i kroen ikke blive sendt videre i systemet, hvorfor væske og den smule mad, hønen har indtaget, vil blive stående i kroen og meget hurtigt begynde at gærde eller gå i forrådnelse pga kropsvarmen - det giver en svampet og udspilet kro og en grim lugt fra næbbet ofte med væskeudsivning.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP - syg høne, hvad med den anden?
« Svar #4 Dato: 27 April , 2017, 18:06 »
Jeg tror, bestemt ikke din høne døde af noget smitsomt, og jeg er helt enig, se endelig at finde et par veninder til din enlige høne.
Jeg vil anbefale, at du altid som minimum har tre høner, så er det meget lidt sandsynligt, at du kommer til at stå i en situation, hvor du kun har en enkelt høne. For jeg giver dig ret, høns skal ikke være alene, de er jo flokdyr. <.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline CecilieW

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: HJÆLP - syg høne, hvad med den anden?
« Svar #5 Dato: 29 April , 2017, 22:24 »
Nu har jeg hentet 3 unge høns og gjort som jeg fik anvist.
Lad de tre nye være i hønsehuset og først til aften, når de nye er faldet til ro på pindene (de har så valgt at ligge i redekassen) måtte jeg lukke den gamle høne ind.
Nu tør hun så ikke gå op i huset, men ligger nede i hjørnet i bunden af buret.

Hvad gør jeg?  Skal jeg hjælpe hende op til de andre, så de ikke får ejerfornemmelser eller blot lade naturen gå sin gang?

HJÆLP !!!!!
De bedste hilsner,
Cecilie ;-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: HJÆLP - hvad med den anden?
« Svar #6 Dato: 30 April , 2017, 07:26 »
Jeg har desværre først set din besked nu.
Jeg håber, problemet har løst sig.
Der er selvfølgelig den mulighed, at de rotter sig sammen, men omvendt er de jo på fremmed grund, mens din Brunhilda er på kendt grund, det burde udligne noget.
Jeg sætter som regel høns sammen om aftenen efter, de er gået til ro.
Men det er også helt rigtigt, at vente med at lukke nye høns ud af hønsegården sidst på dagen.
Nu er din situation jo den specielle, at du kun havde en høne tilbage, så du må bare holde godt øje med dem i dag og satse på, at Brunhilda kan sætte de unge på plads.
Jeg krydser fingre!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk