Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken hønserace til udrugning af æg?  (Læst 3354 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline PeterS

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Dato: 25 April , 2017, 14:37 »
Jeg har høns af racen lys Sussex. Jeg har 4 høns og 1 hane. De er købt fra Raunsmed. Det er første gang, jeg holder høns. Det går rigtig godt med hønsene, de fouragerer, kommer når jeg kalder og lægger æg på livet løs. Fire æg om dagen.

Jeg er ved at udruge 12 æg i en rugemaskine og den første kylling klækkede i går. Den var lidt tidligt på den og de andre klækker forhåbentligt i aften.

Jeg tror, hanen er søskende til hønsene, så den skal desværre nok udskiftes på et tidspunkt, selv om den gør det godt.

Men nu til spørgsmålet. Hønsene vil ikke blive skruk. Er der en anden race, jeg kan holde til at udruge nogle af alle de æg, der bliver lagt?

Nøj, hvor er sådan en nyudklækket kylling kær :-)

Offline Lene71

  • Bruger
  • Indlæg: 292
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #1 Dato: 25 April , 2017, 15:08 »
Jeg har 3 Dværgwayndotter. De skrukker MEGET FLITTIGT (uønsket egenskab hos mig :(). Hvorvidt den race kan gå sammen med Sussex, har jeg ikke forstand på.
Mvh. Lene
Nu uden fjer i haven
(billedet er en dværgwayndotter)

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #2 Dato: 25 April , 2017, 15:12 »
Ja kyllinger er bare så søde. Jeg havde dværg kochin en gang, de var gode skrukker og passede godt på deres kyllinger.  Ved ikke om stor kochin har de samme egenskaber :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #3 Dato: 25 April , 2017, 19:30 »
Lys Sussex i dværg plejer at være gode skrukhøns og kyllingemødre. Men de er for små, hvis de skal gå sammen med de store du har.
« Senest Redigeret: 25 April , 2017, 20:18 Fra Egon »
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Denno

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #4 Dato: 26 April , 2017, 08:14 »
Jeg har en Orpington høne, som er blevet skruk ved at lade ca. 8-10 æg ligge i reden i en uges tid. Jeg tegnede en ring omkring med en tynd sort permanent tusch, så jeg kunne kende forskel på nye og gamle æg.
Hønen ligger nu og ruger på 10 æg, som gerne skulle blive til kyllinger om to/tre dage
Prøv noget lignende, hvis ikke du har prøvet.

Jeg synes, at min Orpington høne var nem at gøre skruk.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #5 Dato: 26 April , 2017, 15:35 »
Du kan sagtens finde store Sussex stammer der gerne vil skrukke og gør det godt. Problemet er nok mere dine Sussex er hybriedudgaven hvor det er avlet ud af for at holde ægantallet oppe gætter jeg på ud fra stedet du har købt dem.

Så hvis du får nogle rene Sussex fra en stamme der skrukker skulle det gerne lykkes for dig. Ifølge bøger fra industrien fra gammel tids undersøgelser nedarver hanen bedst skrukeven videre til afkommet. Så bare en hane fra skrukkene stamme vil måske sikre afkommet fra disse høner vil begynde og skrukke.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #6 Dato: 26 April , 2017, 18:01 »
Ellers kan fx store wyandotter eller visse stammer af barnevelder gøre det. Og Dansk landhøne.

De helt store, brahma og jersey kan også - men kan vist være lidt klodsede og komme til at ødelægge æg.
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Hvilken hønserace til udrugning af æg?
« Svar #7 Dato: 29 April , 2017, 10:45 »
Min erfaring foreløbigt er kun at dværghønsene skrukker. Jeg har dværg kochin og de skrukker rigtig godt, af store racer har jeg/eller har prøvet faverolles, sussex, skånske blomster, eng. Araucana og orpington. Ingen af dem skrukker endnu - men jeg håber da på at orpington vil gøre det nu her i løbet af maj. En erfaring er at man skal lade en redefuld af æg blive liggende, ellers skrukker de ikke. Bare husk at markere de æg som er rugeæg! Du kan evt købe rugeæg fra en sussex stamme som skrukker - prøv dba eller guloggratis.

Og ja - kyllinger er top-nuttede!  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster