Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Unge haner, hvor længe?  (Læst 1839 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Unge haner, hvor længe?
« Dato: 24 April , 2017, 08:55 »
Hejsa, unge haner kan jo godt være lidt for ivrige, men hvor gamle er de når de ikke er unge haner længere? Vores hane fra maj 2016 mistede hovedet i går, for han jagtede hønsene rundt i haven. Der var specielt to høns han ikke kunne tåle at se, uden at de skulle have en omgang. Selv på 50 meters afstand, hvis han fik øje på dem løb han alt hvad han kunne. Synd når hønsene prøver at gemme sig for ham, for det var ikke nok med en gang. Han kunne lige haft givet dem en omgang, når hønen så rejste sig skulle hun have en omgang til. Hvis hønen blev liggene og trykke et stykke tid efter, kunne hun være heldig at slippe. Synd for han var ellers en god hane, meget god til at finde mad til dem, var god ved hans kyllinger og håndfodrings tam.
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 936
Sv: Unge haner, hvor længe?
« Svar #1 Dato: 24 April , 2017, 18:10 »
Ved første gal, er de voksne, set med mine øjne  ;D. Jeg slagter nok også for sent. Det er et mareridt at være høne blandt de unge lømler.  Det har mine høns også oplevet.  /d

Offline Lilli

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Unge haner, hvor længe?
« Svar #2 Dato: 25 April , 2017, 08:25 »
Vi havde kun ham, og det var meningen at han skulle være beskytteren i hønseflokken. De andre unge haner blev slagtet i efteråret. Lige nu har vi 6 kyllinger på 8 uger, 5 hønekyllinger og en enkelt hane, håber at han ikke slægter for meget på hans far. Hans mor er ikke i slægt med de andre høns, men hanefar var halvbror til en del af hønsene, vil det være for tæt i slægt med tanke på kyllinger? Hvis det er køber jeg bare rugeæg ude fra. :)
1,5 blandings høns, 0,2 isa brown, 0,2 dværg orpinton , 2,0 hunde og 2,1 katte