Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan man sætte en høne af stor race ind til tre dværg høner?  (Læst 2058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MariaKjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Hej kloge fjerkræsfolk :)

Jeg er ny i hønseriet og bliver hele tiden klogere. Fx købte jeg et alt for lille hønsehus med tilhørende alt for lille gård til tre smukke dværgwyandotter. Så vi måtte skynde os at lave en midlertidig tilbygning til gården for ikke at få helt mavepine over det, og den går de så i, indtil projekt legehus-til-hønsehus-med-STOR-hønsegård er færdig.

Hvor længe tror I, at damerne skal have til at vænne sig til det nye hus, før vi kan liste en 4. (og måske 5.) høne ind?
Og kan man sætte en stor wyandotter ind til tre dværgwyandotter?

Mange hilsner
Maria

Offline Gok

  • Bruger
  • Indlæg: 290
Sv: Kan man sætte en høne af stor race ind til tre dværg høner?
« Svar #1 Dato: 21 April , 2017, 23:39 »
Høns ved hvor de bor, så når de efter et stykke tid, bliver lukket ud i haven, så vil de om aftenen gå tilbage til deres hus for at sove. Du behøver ikke at være bange for at de "flygter", men de kan naturligvis risikere, at de ikke kan finde hjem, hvis de kommer uden for de vante omgivelser.

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Sv: Kan man sætte en høne af stor race ind til tre dværg høner?
« Svar #2 Dato: 22 April , 2017, 08:56 »
jeg har nogen gange oplevet at det kan være en fordel at sætte to forskellige hold damer sammen på neutral grund. Dvs. i stedet i deres eget hønsehus - så sætte dem samme i det nye som er nyt for dem alle. Så har ingen af dem ejerfornemmelse over et bestemt sovepind osv.

mht. store og små høns, så kan de sagtens gå sammen. Men du skal nok være obs. på at du ikke bør sætte kun én ny høne ind. Høns skaber faktisk venner for livet, og derfor er det bedst at få min. to nye som kender hinanden godt. Du vil nok også opleve at de store høner dominere de små, og de store kan altså være ret hårde ved de små. Jeg har dog i et par år haft store og små til at gå sammen uden de store problemer. Vi havde en dværghane til at holde styr på flokken og han favoriserede de små høner, så måske det har hjulpet deres plads i hierarkiet. Vi har nu fået stor hane og derfor har vi opdelt dem, så vi har en dværg hønsegård og en stor hønsegård. Og det har givet en helt anden ro på... Så min erfaring er, ja de kan godt gå sammen, men du får en mere rolig hønsegård ved kun at have endten dværge eller store.

Men hvorfor vil du have et par store høner? Hvis det ikke var fordi vi også laver egne slagtekyllinger, ville jeg foretrække kun at have dværghøns /o De sviner meget mindre! Altså store høns klatter er bare nasty!, de spiser meget mindre, de fylder meget mindre i hønsehuset og gården, de koster mindre i foder. De flyver ikke ud... Hvis vi kun havde høns for æggenes skyld, ville jeg klart kun have dværghøns. Så hvorfor ikke bare få 3 dværghøns mere? De vil fylde/svine/spise ca. lige så meget som én stor høne!
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster

Offline MariaKjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Kan man sætte en høne af stor race ind til tre dværg høner?
« Svar #3 Dato: 25 April , 2017, 21:42 »
Tak for svar - det gav noget at tænke over!  :)