Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sur kro?  (Læst 6779 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sur kro?
« Dato: 19 April , 2017, 22:26 »
Hej,

Jeg har en høne, som jeg er ret overbevist om har sur kro (meget hævet kro og dårligt lugt fra næbbet).
Vi har haft måslet lidt rundt med hende, maseret lidt og givet noget A38.
Hun spiser, drikker, prutter og render rundt med de andre. Hun er endda den første der kommer rendende og træder en over fødderne, når man kommer med mad (hvilket ser lidt sjovt ud, da kroen svinger til siderne, når hun løber).
Har observeret at hun nogle gange laver nogle underlige bevægelser med hovedet og hun har fået en bar plet foran på halsen (intet sår).

Ved ikke helt, om jeg skal gøre mere...og er der mere at gøre? Hun ser jo ud til at have det fint, hun ligner bare en meget storbarmet madamme.

Hilsen Anne

Offline SimoneJensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Sur kro?
« Svar #1 Dato: 05 Maj , 2017, 18:57 »
Hvordan er det gået med din høne
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #2 Dato: 05 Maj , 2017, 21:21 »
Går ok...men hun er vist lidt af et skravl. Hun er stadig ikke mærket af det med kråsen, men hun er til gengæld blevet lidt forkølet.

Offline SimoneJensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Sur kro?
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2017, 09:27 »
Godt at høre.. min lå død i morges..
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2017, 10:22 »
Øv  :(
Pga sur kro?

Offline SimoneJensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 22
Sv: Sur kro?
« Svar #5 Dato: 07 Maj , 2017, 12:02 »
Ja det går jeg ud fra. 
3 mennesker Mor datter og søn, 3 hunde ( pip kylle er Chihuahuaer og Karma er schæfer), 3 katte ( Ogge er perser, Gina Maine Coon og Krymmel er skovkattemix)
1blå og 2 gul sortsømmede opingtondamer

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #6 Dato: 07 Maj , 2017, 12:58 »
Det er vist heller ikke helt unormalt at de dør af det. Forstår heller ikke at min ikke er mere påvirket af det.
Men altså nu hvor hun er forkølet igen, overvejer jeg altså om ikke hovedet skal ryge.
Har også en anden, som Hr. Hane har voldtaget helt til atomer. Hun har det heller ikke for godt 😔

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sur kro?
« Svar #7 Dato: 07 Maj , 2017, 15:08 »
Sur kro er i modsætning til forstoppet kro yders sjældent en lidelse i sig selv. Den sure kro opstår gerne i sidste fase af en alvorlig/dødelig sygdom i de indre organer. Når h*nen er meget syg, begynder organerne langsomt at sætte ud og fordøjelsen går i stå. Væsken og den smule mad fuglen indtager vil derfor blive stående i kroen uden at blive sendt videre i systemet. Kroen bliver svampet og stor. Der kommer grim lugt fra det gærende kro-indhold ud af næbbet og ofte siver der væske ud.

AnneSallerup - er din hane for stor til hønerne, siden han maltrakterer dem? Det er ikke normal haneadfærd
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #8 Dato: 07 Maj , 2017, 16:07 »
Den er ikke svampet, men kæmpe stor og hænger. Og man kan kornene (går jeg ud fra det er).

Han er stor, men de er samme race og nogenlunde samme alder. Synes ikke at han er kæmpe i forhold til dem. Men han har et par stykker, som han foretrækker. Var ellers ude og købe 3 ekstra, så han kunne fordele det ud på 9 i stedet for kun 6.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sur kro?
« Svar #9 Dato: 07 Maj , 2017, 16:40 »
Den er ikke svampet, men kæmpe stor og hænger. Og man kan kornene (går jeg ud fra det er).


Det er slet ikke sikkert, der er noget galt med hønens kro - altså sundhedsmæssigt. Vi har hørt om flere eksempler her på forum om raske og friske høner, der går rundt med en meget stor men slap kro. Den kan selvfølgelig komme i vejen for bevægelser, men ud over det så volder kroen ingen problemer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #10 Dato: 07 Maj , 2017, 18:17 »
Nå okay...men så kan det da godt være, at hun slet ikke er syg. Det ser bare enormt løjerligt ud, når hun løber rundt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sur kro?
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2017, 19:42 »
Nå okay...men så kan det da godt være, at hun slet ikke er syg. Det ser bare enormt løjerligt ud, når hun løber rundt.

Løber rundt - er frisk og aktiv i flokken - spiser og drikker godt.  uden at have set hende, så vil jeg mene, at hun lyder som en ganske rask høne dog udstyret med en slap madpose :)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2017, 20:42 »
Det er jeg glad for at høre  :)
Men hvad med den grimme lugt?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Sur kro?
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2017, 05:53 »

Men hvad med den grimme lugt?

Det med den grimme lugt lurede jeg også lidt over, men det kan måske skyldes, at kro'posen' hænger så meget, at der er et område, hvor en smule af føden ikke bliver sendt videre til kråsen. Du kan prøve at gøre det til en vane at massere hendes kro en gang om dagen i en periode, så kroindholdet bliver "rørt rundt" - så vil der ikke stå noget tilbage, som bliver gammelt og fordærvet. Husk ikke at massere ved sovetid, hvor kroen er mest proppet med madpakke til natten
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline AnneSallerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
Sv: Sur kro?
« Svar #14 Dato: 08 Maj , 2017, 06:25 »
Ok...så må hun få en tur efter arbejde  :)

Tusind tak for hjælpen. Rart at få lidt ro i sindet. Selvom de "bare" er dyr, pylrer man jo stadig lidt om dem.