Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Læggenød, behandling med olie  (Læst 3489 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sveje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Læggenød, behandling med olie
« Dato: 17 April , 2017, 11:32 »
Hej alle i hønsekyndige

Jeg har en Sussex høne som i dag ser ud til, at hun har læggenød. Jeg vil prøve at se, om jeg kan hjælpe ægget lidt på vej ved at smøre kloakken med olie, men hvad ville I bruge til formålet? Jeg har desuden læst mig frem til, at man kan give et par dråber levertran i næbbet. Men da vi ikke lige har levertran på hånden tænkte jeg, om man eventuelt kan give en anden olie i stedet. Evt. raps- eller olivenolie eller hvad man lige har i køkkenskabet..? :)
Og hvis ægget ikke kommer ud - hvor længe ville I så se tiden an, inden i tyer til øksen?

På forhånd tak for hjælpen,

Vh. Stine

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Læggenød, behandling med olie
« Svar #1 Dato: 17 April , 2017, 14:38 »
Jeg håber, at ægget er kommet nu, men sådan en læggenød kan godt trække ud.

Jeg har gennem årene oplevet læggenød hos mine høner utallige gange og har aldrig mistet en høne til læggenød.

Jeg mener, at det aller vigtigste at gøre er at lade hønen være i fred og ikke hele tiden tager den op og undersøger og roder med den. Lad hønen stå, så den i fred kan koncentrere sig om at få det genstridige æg ud, men selvfølgelig holder du øje med hønen. Du kan godt smøre lidt olie ved ringmusklen, men det drejer sig sjældent om tørre slimhinder. Olie i næb vil jeg aldrig give - og jeg forstår ikke, hvorfor dette stadig bliver anbefalet flere steder. Olie kan give tynd mave og en tynd mave er ikke ligefrem det der er smartest at få, når der er prop i tarmen i form af et æg
Pøj, pøj med hønen - den kan godt være lidt træt og medtaget bagefter, hvis 'æggekampen' har taget mange timer
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Sveje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Læggenød, behandling med olie
« Svar #2 Dato: 17 April , 2017, 14:55 »
Hej Helle

Mange tak for svar. Vi isolerede hønen i et hjørne af hønsegården for at give den ro for de andre høner, der var lidt efter den. Hønen med læggenød er også den svageste i flokken. Ægget er heldigvis kommet nu, men har en smule blodige striber på skallen. Vi holder øje med hønen uden at håndtere den. Og tak for råd med olien - godt, at vi ikke fik givet den noget.

Vh. Stine

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Læggenød, behandling med olie
« Svar #3 Dato: 17 April , 2017, 15:19 »
Godt at ægget er kommet - den lille rift i slimhinden, som ægget har forårsaget, heler lynhurtigt, men kan godt springe op og efterlade striber på æggene et par gange mere - det gå i sig selv
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14