Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Den er kommet for tidligt ud!!  (Læst 11675 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Den er kommet for tidligt ud!!
« Dato: 21 April , 2014, 07:58 »
Andeæg i maskinen, alle undtaget ét er udefrakommende æg..det ene er mit eget.. Det er så lige klækket nu her, imens det stadig sad fastspændt i maskinen..det er nemlig ml 4 og 7 dage for tidligt på den!! Hvad dælen gør jeg?? Blev det min skotøjsæske ælling? Altså at jeg har den med mig overalt..den har jo ligesom ikke nogen kammerater, de æg er slet slet ikke klare endnu.. Det har jeg sgu aldrig prøvet før, men drn ser ganske sund og rask ud!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #1 Dato: 21 April , 2014, 10:39 »
Det æg må være smugruget inden du samlede det ind?! Spøjst! Du får vist en lille makker der ; )

Offline lisaln

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 176
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #2 Dato: 21 April , 2014, 11:12 »
Kan det tænkes, at det ene æg er fra en land-ands-race (klækketid 28 dage) og de andre er moskus?
Brahma, stor (guld sortbåndet, sølv sortbåndet og hvid)
Moskusænder
Rouenænder
Vildænder
Amerikanske gæs
Katten, Gunnar
Korthåret tysk hønsehund, Bess

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #3 Dato: 21 April , 2014, 13:18 »
he, det var da højst besynderligt. det har jeg godt nok aldrig oplevet. jeg ser det også som to muligheder. at det enten har været ruget på før det kom i maskine, eller ikke er et moskusæg. ellers kommer de altid indenfor max 3 døgn. som regel indenfor 1-2 døgn.

den længste klækning jeg har oplevet er dem jeg lige har fået nu. der kom den første i lørdags og har netop i formiddags flyttet mor and med ællinger. og her lå 4 æg tilbage. 2 var ved at klække og 2 var der ikke sket noget med (døde). de 2 æg ligger nu i rugemaskinen ved wyandot ægene. da andemor gik ud med de andre og de ellers ville gå til. når de er kommet ud bliver de så sneget under mor and i aften.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #4 Dato: 21 April , 2014, 14:05 »
Den er god nok..det ER et moskusæg, og der er IKKE blevet ruget på det inden det kom i maskinen.. Det var det første æg, som mutter and lagde siden januar, sådan et lille æg, som jeg egentlig ikke rigtig regnede for noget.. Jeg er bange for, at det bliver min "lomme and " og hundens nye Best friend!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #5 Dato: 21 April , 2014, 14:12 »
ja det fortalte du jo også  :) men ret mærkeligt hvis ikke de andre så også vil klække inden for et par dage.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #6 Dato: 21 April , 2014, 20:54 »
Jeg håber godt nok de andre vil klække, men det er kun to stk., der ser ud til at blive til noget..bare de så bliver til noget :) ellers har jeg en lommeand, det er bare lidt bøvlet ;) Men jeg må langs og hente startfoder i morgen, så må jeg have skotøjsæsken frem !!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #7 Dato: 21 April , 2014, 20:56 »
Når jeg lige sådan regner helt rigtigt, så er den kommet ud på dag 30, hvis jeg regner dag 1 som dag nr 1. Det er selvfølgelig ikke helt vildt tidligt, men her plejer de først at komme ved dag 35-38.. Det gjorde de ihvertfald sidste år, og det var samme and!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #8 Dato: 21 April , 2014, 23:14 »
det gør de også aller tidligst hos mig under en and. har dog aldrig forsøgt mig med at ruge ællinger i maskine, men kunne forestille mig det kunne gøres hurtigere end anden i naturen hvor graderne svinger en del.

mine ænder har ruget i 43-45 dage her de første 2 hold. så der er en forskel må man sige  ;D og de har ligget fast, så det kan ikke være en årsag.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #9 Dato: 21 April , 2014, 23:45 »
har dog aldrig forsøgt mig med at ruge ællinger i maskine, men kunne forestille mig det kunne gøres hurtigere end anden i naturen hvor graderne svinger en del.

Helt sikkert. ;D ;D

Ønskes det blødkogt eller hårdkogt? Det er blot et spørgsmål om temperatur og 'kogetid'.

Jeg siger ikke mere.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #10 Dato: 22 April , 2014, 07:42 »
Helt sikkert. ;D ;D

Ønskes det blødkogt eller hårdkogt? Det er blot et spørgsmål om temperatur og 'kogetid'.

Jeg siger ikke mere.  ;)
Men det er jo kun den ene æg af min egen avl.. De andre er der INTET ved, heller ikke her til morgen.. Altså jeg undrer mig bare!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #11 Dato: 22 April , 2014, 11:29 »
Nå, men nu sidder jeg så her med en sovende ælling i hånden, en skotøjsæske ved siden af, som den absolut ikke gider at være i, så nu håber jeg bare, at mutter and klækker ællinger ude i reden om en uges tid, så må den lille pjevs komme derud!!
« Senest Redigeret: 23 April , 2014, 08:27 Fra Metmus »
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #12 Dato: 22 April , 2014, 22:12 »
Men det er jo kun den ene æg af min egen avl.. De andre er der INTET ved, heller ikke her til morgen.. Altså jeg undrer mig bare!!

Det virker også vildt underligt, det medgiver jeg dig.

Hvor 'fandt' du dit eget æg? Indendørs eller ude hvor dine ænder går? Er der nogen som helst chance for at en gråand har været og lægge et æg? Har din and lagt æg efter det første du fandt?

Nu spørger jeg løs for at se om vi sammen, måske, kan finde en forklaring på det du har oplevet. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #13 Dato: 23 April , 2014, 08:34 »
Den er gul med sort plet på hovedet og lang hale...det er IkKE en gråand ;) Min and lagde æg non stop hele november, december og halvdelen af januar..jeg spiste dem, tog dem fra hver dag, det dur jo ikke med ællinger på den årstid. Så stod det lidt stille, og den startede æglægning igen medio marts. Det første æg ( det omtalte æg) blev lagt i et lille andehus..herefter fortsatte den æglægning blot i selve huset, hvorefter den har lavet rede og forhåbentlig klækker om ca 7-12 dage..7 dage, hvis dens æg er lige så hurtige som dette æg! De resterende æg, som jeg har fået fra maja1981 ser ud til at være gået i stå lige her inden klækning..øvøvøv :( :(

PS. Det er utroligt, hvad en iPad kan foreslå af ord, når man er lidt hurtig på tasterne..jeg så lige den havde skrevet Mogens i det foregående indlæg..der skulle blot stå "så", så at den fik det til Mogens, det virker helt fjollet! Det er rettet nu..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Den er kommet for tidligt ud!!
« Svar #14 Dato: 23 April , 2014, 08:35 »
Her er den! Og den ser bare kæmpe ud, men den er simpelthen så lille..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling