Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Starter snart rugning?  (Læst 4628 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Starter snart rugning?
« Dato: 20 April , 2014, 22:27 »
Hej alle!
Jeg har 1,2 moskus ænder. De 2 damer har indtil videre lagt 14 æg, der bare venter på, at en af dem lægger sig til  at ruge dem ud.
Et af æggene har desværre fået en revne i skallen, dog uden der er gået hul i inderskallen.
Er dette æg lige til at smide ud, eller kan det stadig bruges?
I  dag pillede den ene and, dun fra sit bryst, men desværre ude i gården og ikke inde ved deres æg. Er det ikke et tegn på, at rugningen er snart forestående?
Jeg har aldrig haft rugende ænder (eller høns ) før. Så jeg venter, bare mere og mere utålmodig, hver dag. ;D
Med venlig hilsen

kiboje

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #1 Dato: 20 April , 2014, 22:40 »
Dryp stearin over revnen. Ikke tykke kantet når det ikke er maskinrugning

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #2 Dato: 20 April , 2014, 22:47 »
først ud med det revnede æg. det klarer ikke en rugning. og endelig ikke røre for meget i reden ellers. de er så sære de kære ænder  ;)

med 14 æg kan der gå tid endnu før en af dem vil lægge sig. min egen erfaring er at især når der er 2 eller flere ænder om 1 rede så kan det ende med mange æg før en af dem vil lægge sig. men de plukker dun i reden ikke udenfor når de er ved at være klar til at ligge sig. dette sker fra få dage før til en lille uge.

det mindste antal æg mine har lagt sig på i år er 17 æg og det største er 41 æg. ellers er det største normalt omkring 30-33 æg. og det mest almindelige omkring de 20-25 stk.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #3 Dato: 20 April , 2014, 22:51 »
tja, måske stearin kan redde det. jeg ville dog ikke turde satse på anden ikke får trådt det i stykker, så indhold kommer ud over alle de andre æg.
fjerner du det ligger hun bare et ekstra æg i stedet i forhold til hvad hun mener er en rede fuld  /o
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #4 Dato: 21 April , 2014, 00:11 »
Enig.
Ud med brådne kar, de øger blot risikoen for uheld.
Mvh
Erik Andersen

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #5 Dato: 21 April , 2014, 10:59 »
 <E for jeres svar.
Jeg venter stadig, meget spændt, på mine første ællinger.
Den ene and, var længe om, at komme ud af huset i morges. hun var helt "oppustet". Og hun sagde: pip,pip,pip. Det har hun aldrig gjort før, og der var nogle afpillede bryst dun inde i huset.
De dun ænderne plukker af, ude i gården, er et stort hit hos gråspurvene. Der er næsten kamp om dem. ;) :)
Med venlig hilsen

kiboje

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #6 Dato: 21 April , 2014, 14:01 »
så varer det ikke længe før damen ligger sig  /o deres pip pip lyde er skruklyden hos en and. og typisk puster de sig også lidt op når de kommer ud fra reden og går rundt.. så jeg vil tro at om et par dage ligger hun og ruger på ægene.

husk at skrive datoen ned. så har du lidt at gå ud fra hvornår ællinger vil komme. jeg lyser så også altid ægene på ca dag 10-12. så ubefrugtede kan tages fra. derefter blander jeg mig kun igen når de små er kommet ud hvor jeg flytter mor and med ællinger til en seperat indhegning. de kan dog ofte godt gå sammen med de andre voksne. men har oplevet det kan give problemer hvis der er andre rugende ænder eller større ællinger. plus jeg sparer på startfoderet da jeg kun giver dem der har brug for det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline kiboje

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 73
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #7 Dato: 21 April , 2014, 14:40 »
Tusinde tak Maja.
Så er forventningens glæde skruet, nogle grader i vejret. <H !k
Og du bliver mormor. (og farmor) :laugh:
Med venlig hilsen

kiboje

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #8 Dato: 21 April , 2014, 15:25 »
det var så lidt,  og ja  :) det bliver jeg nok mange gange i år.

jeg har selv fået 2 kuld ællinger indtil videre og 5 mere ænder ligger og ruger nu.  så der kommer vidst mere end rigeligt med ællinger her.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ari

  • Bruger
  • Indlæg: 146
Sv: Starter snart rugning?
« Svar #9 Dato: 23 April , 2014, 02:22 »
På en beslægtet note: jeg vil meget gerne have ællinger af min moskusand, men også nogle æg til køkkenet inden hun begynder at ruge. Men hvor mange kan de normalt lægge, når jeg fjerner æggene? Dvs hvis hun kan ligge på 22-25 styk (såvidt jeg kan forstå på andre - jeg har ikke selv prøvet det før),  efter hvor mange æg skal jeg holde op med at fjerne dem?
Danske gæs og moskusænder i blåbroget og sortbroget.