Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Placering af drivhus til vagtler  (Læst 4364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline meilby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Placering af drivhus til vagtler
« Dato: 11 April , 2014, 18:58 »
Hej
Jeg har købt et brugt vægdrivhus til sønnens jumbo vagtler, som vi skal ha' hentet i næste uge.
Min bedre halvdel og jeg kan nu ikke blive enige hvor det skal sættes op. Han mener det skal stå op ad en sydvendt mur. Jeg vil ha' det op ad en vestvendt mur.
Har købt drivhuset ene og alene for vagtlernes skyld. Der skal ikke dyrkes tomater, agurk o.lign. da vi har et andet drivhus til det formål (men her er det ikke muligt, at ha' vagtlerne idet der er cementgulv).

Så det nye drivhus er alene til vagtlerne og de planter de kan bruge. Men hvor skal det placeres ?????
0,30 Isa Warren - 9,10 Danske Dværg Landhøns - 1,0 Blanding - 0,3 Scan Label - 1,6 Jumbo vagtler
0,1 Labrador/Setter - 0,1 Alaskan/Siberian Husky - 0,4 Huskat
1,1 børn

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #1 Dato: 12 April , 2014, 09:08 »
jeg vil sige, der hvor det passer jer bedst. De fleste har jo drivhuset stående der hvor det giver de bedste betingelser for plantevækst, og det fungerer fint med vagtler. Uanset placeringen skal der jo kunne åbnes for luft udskiftning og for og dæmpe temperaturen lidt
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #2 Dato: 12 April , 2014, 14:38 »
Hvor stort er drivhuset? Jeg ville nok ikke vende det mod syd, det blir simpelthen for varmt.. Hvor mange vagtler skal der være i det?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline meilby

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #3 Dato: 12 April , 2014, 14:54 »
Der er vinduer der kan åbnes (som vi skal ha' hængt noget om, så de ikke "flyver" ud. Drivhuset er 2,5 m høj, 3 m langt og 2,5 m bredt. Lige nu har vi 7 vagtler (og en skrukhøne (dværg) der ligger på 20 æg).
Har tænkt mig, at plante nogle jorbærplanter, krydderurter og vinplanter derinde  ;)
0,30 Isa Warren - 9,10 Danske Dværg Landhøns - 1,0 Blanding - 0,3 Scan Label - 1,6 Jumbo vagtler
0,1 Labrador/Setter - 0,1 Alaskan/Siberian Husky - 0,4 Huskat
1,1 børn

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #4 Dato: 12 April , 2014, 16:59 »
Jeg er imponeret. /o /o Dine dyr får luksusforhold  /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #5 Dato: 13 April , 2014, 22:20 »
Bundplanterne lyder rigtig godt.. Men ikke dværghøne og vagtler sammen, vel??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Fr. Hønseløs

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 112
  • Nu MED høns
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #6 Dato: 14 April , 2014, 08:35 »
Undskyld jeg blander mig. Hvor mange vagtler kan man have i sådan et drivhus?
Venlig hilsen Monica

2.1 sølv/sortrandede dværg wyandotter
0.0.1 blanding Dansk landrace/Andaluser
1.0 Andaluser
(de to sidste er min søn og min mand);)

Offline Dan Ullerup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Placering af drivhus til vagtler
« Svar #7 Dato: 19 April , 2014, 04:57 »
Ja, det kommer an på de nærmere forhold, men mod syd vil umiddelbart være det bedste.

Man kan via skygge og udluftning relativt billigt gøre et drivhus koldere, hvorimod det at gøre det varmere/lysere kan være dyrt/umuligt.

Har engang selv haft et drivhus, hvor solen først ramte det ved middagstid, dvs. det selv om sommeren kunne være yderst køligt i det om formiddagen indtil solen ramte, hvilket hverken var godt for planter eller vagtler.
Groft sagt er det sjældent, at vi om sommeren har +25 grader i skyggen om formiddagen... der er det oftere 15 grader.

Om vinteren er solen selvfølgelig svag, men ved sydvendt får man da også lidt ud af den der - igen til glæde for planter+vagtler:-)

Edit: Og vagtler er vant til at leve i klimaer, der er varmere end vores... går der fuldstændig hedebølge i den, så udover skygge+udluftning kan man med fordel sørge for det er fugtigt ved dem, så de ikke indånder alt for tør luft og derved nemmere dehydrerer.
« Senest Redigeret: 19 April , 2014, 05:03 Fra Dan Ullerup »