Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: En nybegynders spørgsmål  (Læst 3117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Malou B

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 12
En nybegynders spørgsmål
« Dato: 14 Oktober , 2018, 09:12 »
Mit første hønsehold!

Håber I vil hjælpe mig med svar på mine (sikkert) banale spørgsmål :)

Hvor mange høner skal man have pr hane. Jeg har tre høns og en hane. Er det nok høner eller vil han blive for aktiv på dem når han rigtig går i gang?

De er alle fra 14. maj, men er ikke begyndt at lægge æg endnu. Skulle de ikke være i gang? Jeg ser heller aldrig hanen hoppe på dem. Han er heller ikke sød ved dem og forkæler dem, som jeg har læst at andre haner er, men han er beskyttende overfor dem.

Hvordan lærer hønsene at lægge æggene i redekasserne og ikke ude under buskene? De går ude hele dagen, så måske lægger de deres æg derude?

Håber I kan hjælpe mig.
Mvh Malou
0,2 brun dværg orpington
0,1 hvid dværgorpington
0,2 splash hvid/grå dværgorpington
1,0 brun dværgorpington

0,1 brun,sort,hvid Bishon Havanais

😍🐓😍🐣😍

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: En nybegynders spørgsmål
« Svar #1 Dato: 15 Oktober , 2018, 06:27 »
Dine spørgsmål er begynderspørgsmål og på ingen måde banale  ;)

Tre høner til en hane er i underkanten. Til foråret, når hormonerne virkelig bobler og hanerne er mest aktive, vil et par stykker mere være godt. Dine tre høner vil blive meget slidte. Det er også anstrengende for så få høner at skulle servicere hanen hele tiden. Husk - sæt altid mindst to nye høner ind i en flok af gangen. En enkelt ny vil skulle tage alle velkomsthakkene og ofte være lidt i periferien af vennegruppen.

Din flok er kun 5 mdr gammel og alt efter hvilken race du har, så er det ikke usædvanligt, at hønerne endnu ikke lægger æg - eller at hanen er blevet voksen og en gentleman, der opvarter og passer på sine hønsepiger. Når han ikke træder hønerne, er han ikke kønsmoden endnu. Både æg og den rigtige haneadfærd skal nok komme i løbet af en måneds tid.

Når hønerne ikke har ældre artsfæller til at vise, hvor æggene skal lægges, er det en god ide i god tid at lægge snydeæg i rederne - gerne en lille bunke. Høner lægger helst æg, hvor der i forvejen ligger æg.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14