Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mislykket udrugning i rugemaskine  (Læst 3624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline npnielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Mislykket udrugning i rugemaskine
« Dato: 23 ſeptember , 2018, 18:47 »
Hej med jer.

Jeg har købt en rugemaskine til 96 æg. Jeg har forsøgt at bruge den én gang, men det er desværre gået galt, og derfor søger jeg råd ift., hvad der er gået galt. Jeg har forsøgt at klække et par af de døde æg her på 23.dagen og for mig at se, er kyllingerne døde et sted mellem 2. og 3. uge. Der har været vand på maskinen hele tiden, og jeg har ikke oplevet alarmen gå andet end hvis jeg har haft åbnet maskinen for at hælde vand på. 

Har I nogle gode forslag til, hvad der kan være gået galt?

Mvh. Niels Peter

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Mislykket udrugning i rugemaskine
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2018, 09:29 »
Er du sikker på du ikke har "druknet" dem? Har du fulgt med i luft-blærens udvikling?
Ved at følge dennes udvikling, kan du sikre dig at der bliver fordampet nok væske fra æggene, og det er faktisk meget væske der skal fordampes. Mange af de nyere "smarte" maskiner som påstår de kan det hele, forudsætter vand i hele perioden, og det er bestemt ikke sikkert det er det rigtige. Jeg ruger i en træ-motor ruger, og kan i den forbindelse oplyse at jeg ALDRIG tilsætter vand til fordampning før på 18/19 dagen.

Offline Klaus1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Mislykket udrugning i rugemaskine
« Svar #2 Dato: 25 ſeptember , 2018, 08:20 »
Jeg giver Rudy ret. Jeg har en 48 ægs maskine. Første gang jeg rugede, hældte jeg også vand på i hele rugeperioden, med det resultat at næsten alle var druknet. Det tror jeg mange har prøvet og gjort sig sine erfaringer af, siden har jeg først hældt vand ved på 18 dagen. Det er for at skallen bliver blød, så kan kyllingerne bedre bryde den, når de skal ud.
Klaus

Offline npnielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2
Sv: Mislykket udrugning i rugemaskine
« Svar #3 Dato: 02 Oktober , 2018, 10:26 »
Tusind tak skal I have for jeres svar. Jeg tror helt bestemt, at det er det, der er gået galt. Jeg har haft masser af vand på hele vejen igennem, og jeg har heller ikke kunne forstå, hvordan det skulle efterligne den naturlige udrugning. Jeg vil prøve igen uden vand.

Mvh. Niels Peter

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Mislykket udrugning i rugemaskine
« Svar #4 Dato: 02 Oktober , 2018, 11:00 »
Der er mange ting der kan gå galt. Æggenes alder, sundheds- og fodertilstanden hos forældredyrene, arvelighed, indavl, you name it. Nogle gener er letale, hvis de nedarves fra begge forældre, fx tuftegenet hos sydamerikanske araucana'er og i nogle tilfælde gumpegener, som koder for haleløshed.
Nogle maraner, nogle araucana.