Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Erfaringer med chicken traktor, chicksaw og andre mobile hønsehuse ?  (Læst 2656 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline KragenDK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 109
Er der nogen af jer der bruger ovennævnte til mobil udkrudtsfjernelse, gødning osv?
https://www.youtube.com/watch?v=gkrYJjVORgc

Jeg må indrømme at det virker smart og fleksibelt.
Jeg overvejer at bruge 2-3 i mit kommende hønsehold, hvor de faste avlsdyr og æglæggere, inkl hane er planlagt til et lukket isoleret hønsehus, ikke mindst aht hanen, og så et par CT til kyllinger i forskellige aldre.

Hvad er jeres erfaringer og mening om dette ?

Offline Maria2aaen

  • Bruger
  • Indlæg: 419
Jeg synes princippet i det er genialt - særligt hvis man gerne vil forsøge sig med noget selvforsyning. Jeg har selv brugt hønsene en del i køkkenhaven, men min erfaring er at de skal begrænses til et ret lille areal, hvis de virkelig skal kunne græsse jorden helt i bund. Vi forsøgte sidste år med et areal på ca 150 kvm som hønsene (15 stk) gik på hele vinteren, men det kunne de slet slet ikke få græsset i bund. Så hvis man skal bruge det til køkkenhave skal arealet være lige så lille som de foreslår i filmen - altså få kvm. Vi har en del hønsefræsere, hvor der går skrukker med kyllinger indtil 5-6 ugers alderen, men de har ikke den store betydning på jorden. De er nok for små til rigtigt at gøre en forskel.

Så det eneste negative jeg så tænker der er i det, er at hønsene ikke har den store frihed, til at løbe, strække vingerne, bevæge sig frit omkring. Hvis det nu var et system som man kun brugte i fbm forårs og evt efterårs behandling af jorden over højbede. Så ville jeg være all-for-it. Hvis det er det eneste hus hønsene går i altid, og de aldrig får afgang til større arealer, synes jeg det vil være lidt synd...

Men vi går faktisk noget lignende til foråret, hvor jeg indhegner mine 4 store højbede med lidt havehegn og sætter en hønsefræser i midten. Og så får en flok af vores høns lov til at gå der i marts-april måned (når frosten går af jorden) indtil det er såtid. Så tager de alle de helt nye friske små ukrudtsspirer inden de bliver til større planter og gøder samtidig i højbedene.  /o
Med venlig hilsen Maria

0,1 eng. araucana
0,1 stor kryds
0,1 dværg kryds
0,1 dværg kochin
0,0,10 skånske blomster