Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hjælp til udrugning af vagtler  (Læst 3364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Landhønen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Hjælp til udrugning af vagtler
« Dato: 23 April , 2014, 21:22 »
Hej
Som overskriften lyder, skal jeg bruge hjælp til at udruge vagtler. Kan jeg bare ligge ægge ind rugemaskinen til hønseæg, eller skal temperaturen være anderledes.
Vh Nikolai

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Helle D.

  • Bruger
  • Indlæg: 33
  • 1,2 kinesiske dværgvagtler i drivhus
Sv: Hjælp til udrugning af vagtler
« Svar #2 Dato: 24 April , 2014, 09:25 »
ja som der står i den tråd Finn refererer til, pas på fugtigheden i maskinen, især til sidst.

Vagtler klækker bedre ved lav fugtighed, 30-40% max, så jeg vil anbefale at lægge alle æggene i maskinen fra start så vagtlerne klækker før du skal hæve fugtigheden til hønseæggenes klækning.

mvh.
Helle
1,2 kinesiske dværgvagtler
0,1 dv. australorps
0,3 dv. orpington
0,2 blandinger af skånske blomsterhøns og araucana

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hjælp til udrugning af vagtler
« Svar #3 Dato: 28 Maj , 2014, 07:55 »
Jeg ved ikke, om det stadig er aktuelt, men jeg lavede for to år siden et forsøg.. Jeg smed en masse vagtelæg i min maskine løbende.. Både imens jeg rugede andeæg ud og en anden med hønseæg.. Alt hvad der kunne komme ud af vagtler, KOM ud.. Så høj fugtighed og svingende fugtighed betød absolut intet.. Jeg synes selv det var lidt vildt!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling