Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fedekalv og lam søges  (Læst 13094 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #15 Dato: 23 April , 2014, 21:36 »
I gennemsnit hen over sommeren skal en kalv have lidt mere end et moderfår :) og det er 2,5 til 3 FE i græs. I gennemsnit yder en god kløvergræs mark i maj/juni omkring de 65-75 FE pr. dag pr. ha, når det går godt (ingen udtørring osv).
NB: det er ud fra egne avls-besætninger, som er af Shropshire-får og Skotsk Højlands kvæg.

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #16 Dato: 23 April , 2014, 23:30 »
Her står lidt om de forskellige kødkvægsracer: http://www.danskkoedkvaeg.dk/Racer/Racer.htm

Ellers bliver en Jersey tyrekalv til noget glimrende oksekød (dog først når den er ca. 2 år) tit vil en sådan kalv kunne fåes nærmest gratis, da de ellers ofte bare aflives lige efter kælvning. De er lidt sarte den første tid så man skal lige holde godt øje med hvordan de trives.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Trines

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 274
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #17 Dato: 24 April , 2014, 06:57 »
Tak Morten, det er også en spændende hjemmeside, med gode informationer om de forskellige racer.
Jeg er blevet så meget klogere nu /o
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #18 Dato: 24 April , 2014, 07:54 »
Husk at du også skal være CHR registreret for at holde husdyr.
https://www.webdyr.dk/
hilsen Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #19 Dato: 24 April , 2014, 07:59 »
Jeg havde for en del år siden et flaske kid og hun fik flaske 4 gange i døgnet den første måned og blev trappet ned til 3 den næste måned og så videre i ca. 4 måneder.
Og jeg vil sige at havde det været et bukkekid, så var han blevet aflivet, for det er tidskrævende (kunne kun lade sig gøre med hjælp fra en god ven, da jeg for det meste har 12 timers vagter, når jeg arbejder) og ikke mindst blev det dyrt med mælkeerstatning, for der ryger en del, så økonomisk hænger det bestemt langt fra sammen.

Så det med at få lam er nok nemmest hvis man selv har moderdyret og endnu mere nemt hvis man køber det slagtet og fryseklar fra et godt sted.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Moderator
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: fedekalv og lam søges
« Svar #20 Dato: 24 April , 2014, 08:00 »
Ja, chr. nummer kommer man ikke udenom.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub