Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal der til - lokalklubber  (Læst 76535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #30 Dato: 18 Februar , 2011, 14:08 »
Hvis..jeg skulle melde mig ind i en klub, ville jeg forvente af mig selv, at være aktiv. Og så stor er min interesse ikke lige pt. Jeg bor på et nedlagt landbrug, der kræver vildt meget istandsættelse, har foruden hønsene også får. Så skal der tjenes lidt penge, og venner og familie skal også passes. Men måske..... engang.... og det vil helt klart være fint med nogle links eller lign. til diverse lokalklubber herinde.

Zoro

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #31 Dato: 18 Februar , 2011, 14:12 »
Det er mit indtryk at en del danske lokale fjerkræklubber mangler medlemmer.

Hvad ville der skulle til, før du ville melde dig ind i en lokal klub, hvis du ikke er det i forvejen ? Eller hvad gjorde at du meldte dig ind?

Handler det kun om udstilling, eller hvad ?

Hvad kan klubberne gøre for at tiltrække flere medlemmer efter din mening ?

@ Marianne.

Kære Marianne.

Det er jo desværre ikke alene lokal klubberne under D.F.f.R. s beskyttende vinger, som mangler en markant medlems tilgang, selve hovede foreningen D.F.f.R. står jo i den selv samme situation.

NB: D.F.f.R. varslede for snart to år siden, en nødvendig struktur debat, men hvad er der egentligt blevet ud af denne indtil dags dato ?

NB : Det kunne jo derfor være at vi skulle til at nytænke bredt, inden for D.F.f.R. s samlede ledelses struktur mønster, for af den vej at få skilt os af med en mængde gamle stive regler og paragraffer, så det igen kunne blive sjovt og befriende at være medlem, af såvel hovede foreningen samt lokal klubberne under denne  ?

NB: Glem ikke at vores fritid er kostbar, hvilket gør det nødvendigt at klub og forenings livet under D.F.f.R ledelse, bliver tilpasset til den tid vi lever i.

NB: Det økonomiske fundament til arbejdet i lokal klubberne under D.F.f.R., bør også revurderes snarest muligt, da udgifterne hele tiden er stærkt stigende.

Med Sportslig Hilsen fra Jørn.

« Senest Redigeret: 19 Februar , 2011, 12:56 Fra Jørn Clevin »

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #32 Dato: 18 Februar , 2011, 14:53 »
Jeg synes klubberne er en fed ide /o

Man kan komme og snakke om alt fjerkræ relateret, men jeg synes stadig formålet med en raceklub er raceavl.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

thorleif

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #33 Dato: 18 Februar , 2011, 14:56 »
Jeg hoerede paa nyhederne forleden at  "de store vulkan-utbrudd paa Island i 1888" ikke lavede nogle problemer for den internationelle flyve-trafikken. Det var jo godt at vide.
Lokal-kluberne skal sikkert i mange tilfelder moderniceres en smule, men alle de der har en mening, og IKKE er medlem, og/eller moeder op paa den aarlige Generalforsamling burde vel ikke deltage i denne diskution?
Der er INGEN TVIVL at om nogen tid, VIL myndighederne se efter interresseorginasitioner inden de fledste omraader for at bede dem om at tage part i diskutioner/nye love/haandhevelse og modernisering af love og regler, baade paa lokalt og nationalt nivaa. Og det er klart, en ikke-fungerende klub med blot et navn vil ikke faa meget indflydelse. Vi klager gerne, men goer vi noget selv?
Som en lille start, vilde det ikke vaere muligt for de lokale foreninger at blive lidt mere aktive paa dette forum? De skulde saa ikke rendes ned af spoergesmaal som "mine hoener legger kun 3 aeg i ugen, hvad goer jeg forkaert". Men bruges af brugerene til at bedrive lidt socialicering, samtidigt som man kunde planlegge aktiviteter for Kluben? Hvis DIN KLUB fantes her paa dette forum, vilde maaske nogen brugere kigge hurtigt efter hvilke indlegg nogen lokale har giost i det sidste?
Med de bedste hilsener ifra en gammel mand der er medlem i tre "hoense-orienterede" kluber, ikke saa veldig aktiv, men lidt. Lidt ifra mange bliver jo ofte utroligt meget?
g som Johanne siger, race-klubberne skal fungere til fordel for racerne. Saa skal vel ogsaa Lokal-kluberne fungere til fordel for de lokale?

Susanne

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #34 Dato: 18 Februar , 2011, 16:48 »
men alle de der har en mening, og IKKE er medlem, og/eller moeder op paa den aarlige Generalforsamling burde vel ikke deltage i denne diskution?

Hehe, Thorleif - den går vist ikke /d

Spørgsmålet lyder netop: "Hvad skal der til før du melder dig ind i en klub?"

Så det er nok nærmere dig og mig, der netop er medlemmer, der ikke skulle deltage i diskussionen :D

Nej, jeg mener selvfølgelig at alles erfaringer skal høres, vi kan kun blive klogere af at lytte til hinanden :)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #35 Dato: 18 Februar , 2011, 17:05 »
Thorleif: hvis man lukker for at ALLE må deltage i diskutioner, og ad den vej blive klogere, risikerer man i hvert fald, at vi IKKE melder os ind.
sheep/dk    dansk fåreklub.....har lige gjort noget lignende på deres HP, hvor de har lukket en del debatsider ned for ikke medlemmer. Da jeg i sin tid meldte mig ind dér, var det netop fordi jeg via debatsiderne var blevet interesseret. Det samme kan måske ske her, fordi hønsesiden er så god og åben, og man (jeg) føler, der er plads til os alle.
Hilsen Lone

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #36 Dato: 18 Februar , 2011, 17:35 »
På de klubmøder, jeg kommer rundt på, der opfordre jeg også folk til at bruge Forum, og der er da også nogle klubber, som allerede bruger Forummet her.

Vi er da også mange efterhånden her på Forum som er avlere, udstillere, og dommere.

Og som skrevet før, så er medlemmer her på Forum ligeledes repræsenteret som medlemmerne faktisk også er i en klub.
« Senest Redigeret: 18 Februar , 2011, 17:38 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

GKV

  • Gæst
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #37 Dato: 18 Februar , 2011, 17:54 »
Jeg gjorde som så mange andre, meldte mig ind i DFfR fordi jeg fik racehøns. Siden blev det også til den lokale klub, men jeg synes nu ikke den giver mig alverden. Jo, jeg kan få mine høns vacc. billigt, hvilket jo er dejligt. Jeg kan også tage med på ture og se nogle hønseracer som ikke har min interesse.

Mig bekendt er der ikke en eneste derfra, der deltager herinde. En forespørgsel og en anmodning om, at få sat en hjemmeside op, var ikke noget der tiltrak. Vi tilbød ellers at vi gerne ville holde den opdateret, hvis det var det, der var problemet, men vi har intet hørt.

I disse dage sidder jeg og undrer mig over, at jeg ikke har modtaget et girokort så jeg kan få betalt for vores medlemsskab, men måske skal vi bare betale til generalforsamlingen ;D ;D

De meddelser klubben har, bliver givet via det grønne blad og det mener de er nok, jeg er af en anden mening, for jeg vil også gerne lige snuse lidt på nettet, inden jeg farer til at melde mig ind her og der.

For min skyld måtte kontingentet til DFfR gerne stige, hvis det gav mig mulighed for at udstille hos samtlige klubber under DFfR, det andet er noget bøvl synes JEG. Hvordan man så skulle afregne, ja det må andre tage sig af.

Jeg nævnte det dengang vi var på Kimbrerskuet overfor et par stykker af dem, men de mente det ville give for mange besværligheder med præmier for bedste ditten datten, der var udstillet netop i den lokale klub.

Mit indlæg er ikke en egentlig kritik, for det er jo en stab der har fungeret i mange år og spørgsmålet er, om der er andre der vil påtage sig det arbejde. Intentionerne er ofte mange, men kan være lidt svære at efterleve. Jeg har set det før, ind kommer en ny, med masser af ideer, sætter dem i gang med store armbevægelser, for derefter at forlade klubben igen, så kan de gamle have besværet med ideerne.

VH Gunni.


Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #38 Dato: 18 Februar , 2011, 18:08 »
Mig bekendt er der ikke en eneste derfra, der deltager herinde. En forespørgsel og en anmodning om, at få sat en hjemmeside op, var ikke noget der tiltrak. Vi tilbød ellers at vi gerne ville holde den opdateret, hvis det var det, der var problemet, men vi har intet hørt.
Og Gunni, jeg tror du er inde på noget af det, der netop ikke får folk til at strømme til "gamle klubber". Jeg har tilbudt at lave en gratis hjemmeside for Undløse Aktivistforening, og opdatere den løbende, men formanden mener den slags er noget pjat, og har takket nej til tilbuddet. Den bestyrelse består af den lidt ældre generation, og de får det meste af tiden til at gå med at bekrige hinanden, og ønsker ingen moderne tiltag. Håbløst set med mine øjne - men er det mon ikke sådan mange steder? Desværre?  ???

Frisk blod er måske løsningen i mange etablerede klubber af diverse slags, og hvis man fik noget ud af sine anstrengelser (synes jeg læser mange der må gi' fortabt over for dem der "vil ha' det hele som det altid har været"), var der sikkert mange der gerne ville bidrage med fx grafisk arbejde, hjemmesider, referatskrivning osv.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #39 Dato: 18 Februar , 2011, 18:10 »
Ja jeg har netop meldt mig ind i den lokale (nyborg og omegns fjerkræklub) selvom jeg havde svoret, at jeg ikke ville før, der som minimum er en hjemmeside (der bliver opdateret jævnligt!!).
Jeg udstiller ikke mine høns og har heller ikke planer om det, men vil gerne støtte op om forenigen (er også medlem af DFfR). Nu giver jeg det 1 år og så må vi se hvad der sker.
Hvad jeg forventer mig - en masse hønsehistorier  ;D og til salg sider, hvor man kan købe racefjerkræ lokalt, samt mulighed for at kontakte erfarne hønsefolk ved spørgsmål osv.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #40 Dato: 18 Februar , 2011, 18:13 »
Undskyld hvis jeg spammer tråden, håber i kan bærer over med mig men kan ikke finde oplysningen som jeg leder efter ::)

Hvilken lokalklub dækker Odsherred?
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #41 Dato: 18 Februar , 2011, 18:15 »
Der er desværre nogle klubber som ikke er specielt aktive, men der er også rigtig mange som er meget aktive/synlige, så at skære alle over en kam, det kan man ikke.

At have en hjemmeside, kræver at der er en med tid og forstand på det, for en hjemmeside skal holdes opdateret, ingen gider se på en hjemmeside, som er opdateret for mange år siden.

Hjemmesider vinder dog så småt ind hos de fleste klubber.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #42 Dato: 18 Februar , 2011, 18:18 »
Okay, jeg forstår ikke de klubber, som ikke er interesseret i at have en hjemmeside og især ikke hvis der er medlemmer som vil stå for den...........

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 955
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #43 Dato: 18 Februar , 2011, 18:34 »
Okay, jeg forstår ikke de klubber, som ikke er interesseret i at have en hjemmeside og især ikke hvis der er medlemmer som vil stå for den...........
Nej, det er jo lige det man ikke forstår. Jeg havde endda købt domænet, og lavet et par enkelte sider til dem, men svaret var alligevel nej tak. Det er vel 4 år siden nu, og på forsiden står såmænd stadig "Siden er under opbygning". ::)

www.aktivistforeningen.dk
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hvad skal der til - lokalklubber
« Svar #44 Dato: 18 Februar , 2011, 21:58 »
Orv, der har godt nok været en del skriverier over kort tid på denne tråd.

Nu skal man jo passe på hvad man skriver for ikke at komme til at træde nogen over tæerne.

Men da jeg ikke selv ligefrem er nogen vårhare burde jeg kunne slippe afsted med et lille bidrag hvor jeg angriber et af de formentlig største problemer i klubberne, som flere allerede har gjort opmærksom på.

Forstokkethed og mangel på fornyelse og mangel på at følge med tiden.

Flere skriver om problemet med gamle mænd (m/k) i klubberne. Og ja, det er et problem (for klubberne) hvis det er dem der sætter dagsordenen. En klub der ikke følger udviklingen i vort informationssamfund, er en døende klub. R.I.P.

De gamle medlemmer i klubberne kan, for manges vedkommende, klare sig uden hjemmeside og alt det nymodens fis. Men klubberne kan altså ikke klare sig uden nye (yngre) medlemmer og disse kan ikke hverves uden at klubben er med på udviklingen.

Så til alle de forstokkede gamle i klubberne. Vågn op inden I har lukket klubberne med Jeres egen tilbagetræden fordi I er blevet for gamle til at fortsætte. Lad de unge få et ord indført og lad dem tilføre klubberne den informationsteknologi, som kan gøre klubberne attraktive også for dem.

Sagt af en på 55: Kan man ikke finde det på Google er det sgu nok forældet under alle omstændigheder.

Mvh
Erik Andersen